דרושיםמבזקיםסי וי.פול - CV POOL

סי וי פול על שוק התעסוקה ובעיית החל"ת: "למה שאני אלך לעבוד אם המדינה משלמת לי כשאני יושב בבית?"

"למה שאני אלך לעבוד אם המדינה משלמת לי על זה שאני יושב בבית?"

פנינו לצוות היועצים ולמנהלי סי וי פול על מנת לנסות ולהבין את הבעיה שנוצרה בשוק התעסוקה, בקרב מחפשי (או "לא מחפשי") העבודה אשר פוטרו ממקום עבודתם או הוצאו לחל"ת.

למאמרים נוספים שלנו באתר לחצו כאן

משהתפרצה הקורונה במחוזותינו, התברר תוך זמן קצר כי שוק התעסוקה עומד בפני אתגר כמוהו לא הכרנו. וירוס הקורונה שהחל להתפשט ברחבי המדינה, יצר תוך זמן קצר מעגל בעייתי ביותר של פגיעה כלכלית ותעסוקתית. בשל המגבלות, הסגר והתקנות החדשות, נפגעה הכנסתם של עסקים רבים, פגיעה אשר הביאה לצמצום כוח אדם והוצאתם של עובדים לחל"ת או פיטוריהם, פגיעה בהכנסתם ובכך צמצום הוצאותיהם על קניות ופגיעה בהכנסתם של עסקים וכך הלאה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אז מה הבעיה שיצר הפתרון?

על מנת לשבור את המעגל, הוחלט להבטיח לעובדים היוצאים לחל"ת או מפוטרים, דמי אבטלה לאורך שנה שלמה, עד יוני 2021,

האמורים להקל על העובדים שנשלחו לבתיהם ולספק להם שקט נפשי וביטחון כלכלי. עם זאת, בחלוף הזמן ועם חזרתם של ענפים מסויימים במשק לפעילות, גילו בעלי העסקים להפתעתם כי עובדיהם שנשלחו לחל"ת או פוטרו,אינם ששים לחזור לעבודתם. משהחלו תגובות אלו של עובדים להיות יותר ויותר נפוצות, התגלתה תופעת הלוואי של תוכנית המדינה למתן דמי האבטלה למפוטרים ולעובדים בחל"ת.

דמי האבטלה שהוענקו עמדו על כ 70% משכרם של העובדים וכאשר הוצע לעובדים לחזור למקום עבודתם עמדו בפני דילמה – האם להרוויח את שכרם הרגיל בתמורה לעבודה מלאה או לחלופין להרוויח כ 30% פחות מבלי לעבוד כלל. רבים בוחרים באפשרות השניה, על אחת כמה וכמה כאשר מוצע להם לחזור לעבודה בשכר מופחת או בהיקף משרה קטן מזה שהיה להם לפני כן, בשל המצב במשק ורצונו של המעסיק לחסוך בהוצאות. בכך, נוצרה מציאות בה אמנם המדינה מספקת שקט נפשי לעובדים שפוטרו או נשלחו לחל"ת, אך עם זאת יוצרת בקרב רבים מהם חוסר מוטיבציה לחזור למעגל העבודה ויוצרת ניתוק שלהם משוק העבודה וממעסיקיהם. על כך נוסיף את העובדה שחלק מהעובדים אף מוצאים פתרונות השלמת הכנסה ללא דיווח במהלך תקופת קבלת דמי האבטלה, והרי לכם חברה בה לרבים אין כל רצון או סיבה להשתלב בחזרה בשוק העבודה.

קרדיט: canva

ומה דעתם של העובדים?

משיחות עם עובדים שנשלחו לחל"ת עולה כי חלק ניכר מהם חשים ביטחון בכך שישובו למקום עבודתם לאחר סיום המשבר ולכן מרגישים בנוח לשבת על הגדר. כמו כן, עובדים רבים מעדיפים להימנע כיום מלקחת סיכונים ולנסות לשפר את תנאי עבודתם או להחליף את עבודתם ולעשות הסבה מקצועית.
עובדים נוספים המקבלים דמי אבטלה אומרים כי בעודם מחפשים מקומות עבודה, הם מקבלים ממעסיקים הצעות הגבוהות בכ – 1000 שקלים מדמי האבטלה. "בשביל תוספת של כמה מאות שקלים לדמי האבטלה, אני לא רואה כל סיבה לצאת לעבוד", אמר אחד המפוטרים עמם שוחחנו.
גם מעסיקים ומנהלי משאבי אנוש ציינו כי מרואיינים אינם מעוניינים לחזור למעגל העבודה בשביל תוספת מינורית לדמי האבטלה אותם הם מקבלים מבלי לעבוד כלל.
מסיבות אלו, אנו בסיויפול רואים כי ישנה ירידה יחסית בביקוש למקומות עבודה ועל משרות שעבורן היינו מקבלים עשרות פניות, אנו רואים היום פניות מועטות בלבד. מעסיקים רבים מעידים כי גם העלאה בשכר, שיפור התנאים וגמישות בדרישות למשרות מסויימות לא יוצרים ביקוש נוסף בקרב מחפשי העבודה.

הפתרון המוצע בארץ ליצירת ביטחון כלכלי למפוטרים ולעובדים שהוצאו לחל"ת השיג בעצם מטרה הפוכה – במקום להחיות את המשק ולעודד פעילות כלכלית הוא עודד עובדים להישאר בבתיהם, להסתפק בשכר מועט ולשבת על הגדר עד חלוף המשבר.

אז מה הם הפתרונות האפשריים למצב זה?

אחד הפתרונות האפשריים לתיקון מצב זה הוא המודל הגרמני. לפי מודל זה, המדינה מסבסדת את שכרם של העובדים החוזרים למקום עבודתם (כתחליף להוצאות המדינה עבור דמי האבטלה) ובכך מעודדת את המעסיקים להחזיר את העובדים לפעילות ואף לשפר את תנאיהם. העובדים מצידם נהנים מרצף תעסוקתי ולעיתים אף משיפור תנאיהם, המעסיק חוסך בהוצאות וממשיך בפעילות העסקית והמשק כולו שומר פעילות הן מבחינת התוצר של העסקים והן מבחינת פעילות הרכישה של הציבור, שכן ההכנסה ממשיכה לזרום באופן תקין כבימי שגרה. אפשרויות נוספות הן הנחה במיסוי ופעולות שינווטו את כספי המדינה לסיוע הן לצד של המעסיק והן לצד של העובד, על מנת לתמרץ את האנשים לצאת לעבוד ולהחיות את הפעילות הכלכלית במשק.

 

*נכתב על ידי צוות סי וי פול מאגרי בידע בע”מ.
*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.
*צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

 

 

תגובה אחת

  1. כתבה חובבנית מאוד. דמי האבטלה הם בכלל לא שבעים אחוז מהשכר כך שנראה שכותב הכתבה לא משתייך למגזר האנשים שאין להם חלופה לעבודה במקצוע שלהם – והוא מנותק מהמציאות. נראה אם כתב ילך לעבוד כירקן או כשליח בזמן החלת

Back to top button