חדשות הארץ

נתניהו: כשראיתי את מטוס אל-על נוחת באבו-דאבי הרגשתי גאווה אדירה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (שני) דברים במסיבת עיתונאים שקיים בעקבות הטיסה המסחרית הראשונה שהמריאה היום מנמל התעופה בן גוריון בישראל ונחתה באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות הערביות. טיסה ישירה שאורכה שלוש וחצי שעות לראשונה באישור מעל המרחב האווירי של סעודיה.

"ערב טוב אזרחי ישראל. זהו יום היסטורי. יום שמח לכל אזרחי ישראל, יום של ניצחון, דוקטרינת שלום תמורת שלום. " פתח נתניהו את דבריו.

"אני שוחחתי היום, לפני כמה דקות, עם חברי המשלחת שלנו לאבו-דאבי. בהנחייתי, ראש המשלחת, מאיר בן שבת, הזמין את המשלחת של איחוד האמירויות לישראל. אני יכול להגיד לכם שאנו נקבל אותם עם שטיח אדום כפי שהם קיבלו אותנו. אני שוב מסתכל על זה, כשראיתי את מטוס אל-על נוחת באבו-דאבי באור יום, וראיתי את הדגלים שלנו מונפים – התרגשתי והרגשתי גאווה אדירה. אני בטוח שכולכם, בלי יוצא מן הכלל, חשתם אותו הדבר ובטוח הרגשתם שזה יום מיוחד וזה תחילתו של עידן חדש בתולדותינו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: קובי גדעון / לע"מ
צילום: קובי גדעון / לע"מ

אני פעלתי למען היום הזה רבע מאה שנים, 25 שנים. אני חייב להגיד לכם שגם לי זה רגע אישי ולאומי שמתחברים ביחד. לפני 25 שנים כתבתי בספרי "מקום תחת השמש" את הדברים הבאים: ״קיימת אפשרות של שלום שאינו כרוך בוויתורים מסוכנים מצידה של ישראל. שלום הנשען על הרתעה ישראלית מתמדת, שלום המבוסס על חיזוק גובר והולך של עוצמתנו. אם בדור הבא יגיעו הערבים לכלל הכרה שישראל שוכנת לבטח במזרח התיכון ושהיא עתידה להישאר בו לעד, ייתכן שיתחולל מהפך פסיכולוגי בעמדתם של מדינות ערב לגבי זכות קיומה של ישראל".

כתבתי: "אני מאמין שלא לנצח יטיחו הערבים את ראשם בקיר. מדינת ישראל שבה יחיו 8 או 10 מיליון יהודים בעוד כמה עשרות שנים, תוכל ליהנות משגשוג, מתנופה, מעצמאות. דווקא משום שהמדינה היהודית תתחזק כל כך, ייאלץ בסופו של דבר רובו של העולם הערבי לעשות עמה שלום-אמת". והוספתי אז: ״תפיסה זו מנוגדת בתכלית לתפיסה הרווחת, שגורסת שישראל תשיג שלום רק אם תפייס את הערבים בוויתורים מרחיקי-לכת שיחלישו אותה ויצמצמו אותה. אדרבא, שלום בר-קיימא יושג רק אם ישכנע העם היהודי את הערבים, שעימם ובצידם הוא חייב להתקיים, שכאן הוא נמצא וכאן יישאר״.

את הדברים האלה כתבתי לפני רבע מאה שנים ומאז אני פועל ללא לאות במצפן ומפה, ברורים כדי להשיג אותם. כתבתי את זה מתוך ידיעה ששלום עושים עם החזק, ושעוצמה כלכלית מביאה לעוצמה צבאית שהופכת לעוצמה מדינית."

אני אענה לכל השאלות שלכם, אבל תרשו לי לרגע לקחת פרספקטיבה ולהגיד לכם: היינו צריכים להפוך את ישראל למדינה מאוד חזקה. הדבר הראשון שהיינו צריכים לשנות זה את הכלכלה הריכוזית, הסוציאליסטית, הבירוקרטית שלה, לכלכלה כמה שיותר חופשית. לכן כשנבחרתי שנה לאחר שכתבתי את הדברים האלה, עמדתי בקונגרס בוושינגטון בנאום הראשון שלי שם, ואמרתי שאנחנו נפסיק את הסיוע הכלכלי האמריקני לישראל, שהגענו לבגרות, שאנחנו נהפוך את ישראל לכלכלת שוק חופשי שיכולה לעמוד לבד מול כלכלות העולם. זה בדיוק מה שעשינו.

הדבר הראשון שעשיתי, כשחזרתי לארץ, ביטלתי את ההגבלות על מטבע חוץ – דבר ראשון. התנגדות רבה מאוד של הפקידים, דרך אגב, גדולה מאוד. ביטלתי את ההגבלות של מטבע חוץ ואחרי זה צמצמתי את המיסים באופן דרמטי והוספנו תחרות, וביטלנו קרטלים ועשינו את כל אותם דברים שהפכו את ישראל למעצמת הייטק. הסטארט-אפים לא יכולים לפעול כאן עם 75% או 68% מס שולי – זה אבסורד. שינינו את ישראל, הפכנו אותה קודם כל לכלכלה חזקה. זה יצר את הטכנולוגיה החזקה שיצרה כמובן את היכולת הצבאית החזקה שלנו.

אבל לא די בזה, כי עוד דבר עשינו ב-25 השנים האלו – הובלנו את המאבק נגד התחמשותה הגרעינית של איראן. הגענו אל היום הזה מפני שהלכתי בשליחותכם, אזרחי ישראל, והתייצבתי בכל העוצמה נגד איראן. הלכתי לקונגרס האמריקני, שוב מול שני הבתים, ודרשתי לבטל את הסכם הגרעין.

אני רוצה להסביר לכם שהעוצמות האלה הן שהניחו את היסודות למערכת יחסים אחרת לגמרי עם מדינות רבות באזור וגם מחוץ לאזור. הם הניחו את היסודות ליום ההיסטורי הזה שאנחנו עכשיו חווים אותו.

יש הרבה דברים עליהם אני לא יכול לספר לכם עדיין, אבל אני מאמין שהם ייצאו לאור במהלך הזמן. אבל אתם יכולתם לראות את השינויים בעצמכם – חלק מהם, את קצה הקרחון – יכולתם לראות בשנים האחרונות.

צילום: קובי גדעון / לע"מ
צילום: קובי גדעון / לע"מ

במרץ 2018 הייתה טיסה ראשונה של 'אייר-אינדיה', חברת התעופה ההודית, מעל שמי סעודיה למדינת ישראל. יום-יום אזרחים ישראלים טסים מעל שמי סעודיה, עדיין לא במטוס ישראל ישראלי – עד היום, זה השתנה. באוקטובר 2018 ביקרתי ביקור רשמי בעומאן בהזמנתו של הסולטן המנוח קאבוס. בינואר 2019 נפגשתי עם נשיא צ'אד, מדינה מוסלמית גדולה מאוד באפריקה וחידשנו את היחסים שם. בפברואר 2019 נפגשתי באוגנדה עם ראש המועצה הריבונות של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן. עשרה ימים מאוחר יותר הייתי בוועידת ורשה, יחד עם נציגים של חצי תריסר מדינות ערביות – ביקור בגלוי, דיון בגלוי. באוגוסט 2020, לפני ימים אחדים, קיימתי שיחת ועידה עם ידידנו הנשיא טראמפ וראש האמירויות, הנסיך מוחמד בן זאיד. היום חזינו בטיסה ההיסטורית המסחרית הגלויה הראשונה של ישראל מעל סעודיה לאבו-דאבי.

זהו ביקור הכנה חשוב ביותר. ביקשתי מהמשלחת שלנו לעבוד כמה שיותר מהר כדי להכשיר את האפשרות להגיע ולחתום הסכם שלום רשמי בקרוב בוושינגטון. כרגע, המשלחת שלנו דנה עם המקבילים שלה בפתיחת קווי תעופה ישירים, באשרות מבקרים לישראלים, במסחר ובחדשנות, בפתיחת נציגויות, בשיתוף פעולה בנושא הקורונה ועוד הרבה תחומים אחרים. כי זה יהיה שלום אחר.

זה יהיה שלום חם משום שהוא מבוסס על שיתוף פעולה בתחום הכלכלי עם כלכלה יזמית דומה לשלנו, עם יכולות כלכליות גדולות מאוד, עם כסף גדול שמחפש גם אפיקי השקעה. בפעם הראשונה מדינת ישראל, שקיבלה השקעות מכל העולם, הולכת לקבל השקעות במזרח התיכון, מתוך המזרח התיכון – זה שינוי עצום. זה שלום שמייצר מקומות עבודה, שמעודד יזמות, שמרחיב את הכלכלה שלנו ושל איחוד האמירויות. זה שלום שמקרב בין שני העמים. יש מפגשים עם מנהיגים. אני נפגש עם הרבה הרבה מנהיגים בעולם הערבי והמוסלמי. הרבה יותר ממה שאתם חושבים. אבל זהו שלום שיאפשר מפגשים ישירים, בלתי אמצעים, בין אזרחי ישראל לאוכלוסייה של אותן מדינות – זה דבר עצום. זה שלום תמורת שלום.

משלום תמורת שלום אני רוצה לעבור רגע לשלום כיתה א'. מחר תיפתח מערכת החינוך, זה הישג שהוא לא מובן מאליו בתקופת הקורונה. אנחנו פותחים אותה, זה לא דבר פשוט. יש שם בעיות לוגיסטיות ויש שם בעיות אנושיות. רעייתי עכשיו סיפרה לי שהיא באה מפגישה מאחד מבתי הספר בירושלים עם המנהל ועם ההורים ויש שם בעיה, משום שילדים קטנים שבאים לכיתה א', הם באים מהגן – הם רגילים שמחבקים אותם, וזה בדרך כלל מה שהמורות והמורים עושים בכיתה א', אבל אי אפשר לחבק אותם. הייתי מציע להם להגיד ככה: 'רצינו לחבק אתכם, זה מה שהיינו עושים, אבל אנחנו לא יכולים'. להסביר לילדים שהולכים לעבור מעבר לא פשוט, אבל אני בטוח שאנחנו נתגבר על הבעיות האלה ואחרות. זה הישג חשוב מאוד למערכת החינוך של ישראל.

מכאן אני הולך אל קבינט הקורונה כדי לקבל את ההחלטות הסופיות, הבטוחות ביותר, לפתיחת שנת הלימודים – שישמרו על הילדים שלנו. אנחנו קבענו מראש שנקבל את ההחלטה לגבי הערים האדומות בערב לפני פתיחת הלימודים, זה בדיוק מה שאמרנו שנעשה ואנחנו עושים. אמרנו את זה כדי שיהיו כמה שפחות ערים אדומות וכמה שיותר כיתות פתוחות, כי אנחנו דואגים גם ללימוד של הילדים וגם לכלכלה שלנו. לשמחתנו, אני יכול להגיד, ברוב הערים בשנת הלימודים הכיתות ייפתחו, בתי הספר יפעלו.

אני רוצה לאחל מכאן לכל תלמידי ישראל – שנת לימודים מוצלחת, בטוחה ופורייה. תרחיבו דעת, תלמדו, תתקתקו ספרים, לא 'טיקטוק'. אני מתרגש יחד אתכם, אני מאחל לכם ולכולנו הצלחה".

Back to top button