פוליטי / מדיני

"למעלה מ-100 אלף ראשי נפץ מכוונים לצפון ישראל"

בעיצומה של המתיחות בצפון, בו נקראו אזרחים ביישובי הגבול להיכנס לאזורים מוגנים, התכנסה הבוקר (רביעי) הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות חבר הכנסת עפר שלח, לדיון בדו"ח המבקר שפורסם בנושא בראשית חודש זה -דוח 70ג על ההיערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות. בדו"ח זה נכתב כי "ליקויים מהותיים במיוחד נמצאו ביישובי גבול הצפון", וכי "50,000 תושבים בישראל המתגוררים עד 9 ק”מ מגבול הצפון – ללא מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם".

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת עפר שלח אמר: "אירועי הלילה בגבול לבנון ממחישים את סכנת ההתלקחות בגבול המסוכן ביותר של ישראל. למעלה מ-100 אלף ראשי נפץ מכוונים לצפון ישראל, ההרתעה ההדדית בינינו לבין החיזבאללה עלולה לקרוס בכל רגע נתון, והמענה ההגנתי שמספקת ממשלת ישראל למיליוני אנשים הוא אפסי. בדיון שקיימה היום ועדת ביקורת המדינה בראשותי עלו העובדות המדהימות הבאות: תכנית "מגן לצפון" היומרנית, 5 מיליארד שקלים למיגון הצפון עליהם הכריזה הממשלה לפני יותר משנתיים, עוד לא הביאה למיגון מבנה אחד. ויכוחים בין האוצר למשרד הביטחון, ריבים על סמכויות בין גופים ביטחוניים ואוזלת יד מוחלטת של הממשלה הביאו לכך, שלעשרות אחוזים מתושבי הצפון אין שום הגנה בפני איום ממשי. כדבריו הנוקבים של ראש מועצת שלומי בדיון, על הישוב שלו – המצוי על הגבול ממש – יגנו בעת מלחמה כנראה רק רחמי שמיים."

חבר הכנסת שלח הדגיש: "אסור להניח לנושא הקריטי הזה. יש למסד מידית את הגנת העורף הן במינוי שר עם סמכויות של ממש בתוך משרד הביטחון, והן בחקיקת חוק עורף בכנסת שיחייב את הממשלה לעשות מעשה. יש ליישב את כל המחלוקות הבירוקרטיות, לשחרר את התקציבים, וליצור תרחיש איום מצרפי שהוא בסיס לביצוע, דבר שגם הוא לא נעשה מאז 2016. כמו בעניין רעידות האדמה שבו דנה הוועדה בראשית השבוע, גם כאן מצטייר לנגד עיני מחדל לאומי, שנתניהו מטפל בו בהצהרות ריקות ובפתרונות על הנייר. בשעתו היה זה בג"צ שהכריח את הממשלה למגן כראוי את יישובי הדרום. אפעל ככל יכולתי כדי שהפעם, מי שצריך באמת לעשות יקדים פסיקה בלתי נמנעת של השופטים.".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יושב ראש השלטון המקומי, חיים ביבס אמר: "נבנתה תכנית חומש שהתכלית שלה הייתה להשקיע 500 מיליון שח בשנה ברשויות אבל זה לא יצא לפועל. סגרנו כ-100 מיליון שח עם האוצר- כמה מזה באמת מומש? עשרות בודדות של מיליונים, אם לא אפס. צרך לדחוף את כל המערכות ולצאת לדרך בתוכנית רב שנתית לנושא של מיגון הצפון. ממשלת ישראל נכשלה כישלון חרוץ כי מצב בו יש החלטה ולא מממשים אותה הוא הגרוע ביותר. שמו את הצפון בצד".

ראש מועצת שלומי, גבי נעמן הוסיף: "אם תפרוץ מלחמה, תושבי שלומי יהיו תחת חסדי שמים בלבד. אין לנו כל מיגון. תכנית פינוי לשלומי איננה קיימת ואין להסתמך עליה. יש רק ניירות. מיגון הצפון הוא בעל חשיבות גבוהה ביותר – אנחנו מוותרים על פינוי ובתי מלון. הבית זה החוסן והקיום שלנו. כולנו שווים בהגדרה אחת עם כל היישובים הסמוכים ואני מצפה מאלוף פיקוד העורף להתייחס למכתבים שלנו והבקשות. ההתעלמות מהדרישות פוגעת בנו. 5000 איש בעיר שהם מהאוכלוסייה במצוקה, לא ידעו מה לעשות בזמן מלחמה. אנחנו אחרי פתיחת שנת הלימודים והחגים, נצא למאבק על זה – נסגור כבישים ונפיץ את זה על סדר היום. קורא לראש הממשלה – תמגנו בהקדם את הצפון. גם רק ככה תניעו את גלגלי הכלכלה".

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
Back to top button