פוליטי / מדיני

ועדת הכספים דנה בדחיית אישור התקציב – שידור חי

בדיון בחוק להארכת תקופת התקציב המתקיימת בשעה זו (ראשון) בכנסת, דנה ועדת הכספים בהגדלת ההוצאה לשנת 2020, ובאופן בו ניתן להקצות את הכספים לצרכים השונים, שהעלו חברי הכנסת, בניהם כספי התמיכות לעמותות, רווחה, ישיבות וצרכים נוספים. במהלך הדיון עלה ויכוח האם כספים שהוגדרו כפוליטיים בתקציב 2019, עדיין נחשבים כאלה במסגרת תקציב המשכי.

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר בדיון ועדת הכספים: "החשב מנהל את התקציב ההמשכי ב-8 החודשים האחרונים, אם יהיה צורך בכך ואני מקווה שלא, נוכל להתכנס ליותר מ-400 מיליארד, זה יצריך פעולות קיצוץ נוספות למה שעשינו עד היום. אנחנו עומדים על 6 מיליארד ₪ שחסכנו בתקציבי המשרדים. אנחנו נדרשים ל-2 סוגיות: סוגיית הסכום, ככל שיוחלט על סכום, נדע לעלות מעל ל-400. לפי הטייס האוטומטי אנחנו אמורים לעמוד על 414 -415, אנחנו מציעים לא לעבור את ה-412, שזו מגבלת ההוצאה.

"אנחנו פועלים בהוצאה של התקציב ההמשכי לפי הסדר של: מה שהחוק מחייב, הסכם, חוזה, שכר, וכן הלאה. ככל שנשאר כסף כתוצאה מהעניין הזה, אנחנו נשלם לפי העדיפות של השנה הקודמת ובעדיפות שקבעה הממשלה. בתחילת השנה נדרשנו לעניין הזה, הממשלה קיבלה החלטה לשלם סכום מסוים לגבי אחת הערים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"לגבי הסכום שהוצהר פה, אותו סכום של המקדמות של ה-70 אחוזים לתמיכות, אם יהיה לנו את התקציב המתאים עד מגבלת ההוצאה, נדע לשלם 100 אחוז מהתמיכות שדובר עליהן, רוחבית לכל מה שדובר עליהן. הסדר גודל הוא של מיליארד ש"ח שחסרים לתמיכות, נוסף על מה שיצא כבר. נהגנו על פי סדרי העדיפויות ב-8 החודשים האחרונים, גם צמצמנו בכספי המשרדים, ברגע שיאושר לנו סכום, נדע לעמוד בסכום התמיכות. מה מעבר לזה, אני לא יודע".

צילום: דוברות הכנסת

אסי מסינג, יועמ"ש משרד האוצר: "כפי שציינתי בבוקר, ואחזור. יש חוק יסוד משק המדינה, סעיף 3ב', קובע אמות מידה בהם מקצים כסף בהעדר תקציב, בסוף סדר העדיפויות יש פעולות דחופות בתקציב הקודם שניתן לכלול או לא לכלול אותן. אם עולה הצעה כפי שהציע שר האוצר להגיע לתקרת ההוצאה, זו ממש הקצאת תקציב באופן מלא. הוראת היועמ"ש ציינה איך מקצים כספים להסכמים פוליטיים, אותו בוודאי החשב הכללי לא יוכל ליישם ללא שיקוף של הדבר הזה כבר עכשיו. לכן כל מה שציינתי בבוקר, שהנחיית היועץ קובעת את האופן בו מקבלים החלטות בדבר יישום כספים פוליטיים וקואליציוניים. למשל בכסף שדובר לדוגמא, יש כספים שלא נמצאים בבסיס התקציב, הם סוכמו בשנה הקודמת כסעיף תקציבי. אפשר לעשות החלטות כאלה, הממשלה תתכבד לקבל אותן ויוקצה לכך כסף לפי נוהל היועמ"ש".

ח"כ יצחק פינדרוס: "כעת הם לא כספים קואליציוניים, הם חלק מתקציב השנה הקודמת".

צילום: דוברות הכנסת

המשנה ליועמ"ש משפט כלכלי, מאיר לוין: "דרך המלך היא להביא תקציב ביניים. לצד כך, סברנו שההצעה שהניחה הוועדה ממתנת את הקושי המשפטי, בדרך שכלולה בה החלטת ממשלה ואישור ועדת כספים. לעניין כספים שהיו כספים קואליציוניים בתקציב 2019, בוודאי שלא ניתן לעקוף את החלטת היועמ"ש לעניין שקיפות, אני לא חושב שצריכה להיות התנגדות לגבי אותם כספים קואליציוניים, שינהגו בהם כפי שמתייחסים אליהם בשנה רגילה".

שר האוצר, ישראל כץ: "למרות שאני לא חושב שזה משפטי, אם ההתקרבות למגבלת ההוצאה, שהיא בכלל מונח משפטי, תעשה את ההבדל, א במקום 13-14 התוספת תהייה 10 מיליארד, שיהיה 10 מיליארד, ואני אומר שוב תשקול את זה, כי אנחנו מדברים על הביטחון לבד 3 מיליארד, נגיע במהירות לקצה הזה, שיביא שוב את החשב להחליט בין סדר עדיפויות ולפגוע בנושאים. אם אין לזה משמעות, אני מציע להשאיר את מגבלת ההוצאה כגבול".

ח"כ מיקי לוי: "אומר לכם נציג היועמ"ש לצד יועמ"ש משרד האוצר, שיש בזה קשיים משפטיים משמעותיים מאוד, אני אומר לכם לפתור את זה, אחרת זה עלול להגיע לבג"ץ. אין ספק שזו הצעה שאינה חוקית ודרך לעקוף את הכנסת".

ארכיון. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

שידור חי – דיון ועדת הכספים

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח