מבזקיםסי וי.פול - CV POOL

סי וי פול: שיתופי פעולה בין עסקים בתקופת משבר

שיתוף פעולה בין חברות הינו אסטרטגיה עסקית ידועה ונפוצה. חברות וארגונים רבים מאמצים אסטרטגיה זו לרוב מתוך הצורך להתאמת העסק למציאות המשתנה, לסביבה התחרותית, לפעילות המתחרים, למטרות ויעדי העסק המשתנים ומתפתחים ולצרכי השוק.

למאמרים נוספים שלנו באתר לחצו כאן

בתקופות משבר, כשעסקים רבים מחפשים פתרונות יצירתיים למזעור הפסדים, עידוד החשיפה ללקוחות פוטנציאליים ומציאת מקורות הכנסה והזדמנויות להגדלת רווחים, אסטרטגיה זו מהווה פתרון נהדר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשעה שחברות רבות חולקות את המצוקה המשותפת של המשבר במשק, ואת הצורך בפתרונות שיסייעו להן לשרוד את המשבר, נראה כי יצירת שיתופי פעולה הופכת לאחד הפתרונות המהירים, הקלים והיעילים ביותר עבור עסקים רבים במגוון תחומים במשק. המשבר שנוצר בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, הביא עסקים רבים למצב של הפסדים כלכליים אשר יצרו את הצורך לייעול ושיפור ההתנהלות הכלכלית, הן מבחינת חיסכון בעלויות והן מבחינת מציאת מקורות הכנסה חלופיים לאלו שהתמעטו או אף נעלמו.

שימוש באסטרטגיה עסקית של יצירת שיתופי פעולה עם עסקים באותו תחום, עם עסקים בתחומים משלימים ואף עם מתחרים תרמה רבות לאלו שבחרו להשתמש בה. שיתוף הפעולה נעשה במספר דרכים, בהתאם למטרות והיעדים המשותפים לעסקים הלוקחים בו חלק. ישנם סוגים רבים של שיתופי פעולה אפשריים בין ארגונים גדולים, בין עסקים קטנים ולעיתים אף בין חברות גדולות לעסקים קטנים. על בעלי העסקים להיות יצירתיים ולחשוב "מחוץ לקופסא" במיוחד בתקופה מאתגרת זו.

קרדיט: canva
בין שיתופי הפעולה הנפוצים ניתן לראות סוגי ההתקשרויות הבאים:

שת"פ בקידום מוצרים
כאשר חברה מציעה שירות או מוצר המשלימים מוצר של חברה אחרת, יכול להיווצר שיתוף פעולה המושתת על קידום מוצרים הדדי. באופן זה, תורמת כל אחת מהחברות לחשיפה של החברה השנייה ובכך נוצרת תרומה הדדית עקיפה למכירת המוצר או השירות של השותפה.
שיתוף פעולה מסוג זה יכול להתבסס גם על הצורך בהפחתת עלויות. כדוגמא – מספר חברות או ארגונים מאותו ענף יכולים להתאגד ליצירת קמפיין פרסומי שמטרתו לקדם את כלל החשיפה של הקהל הפוטנציאלי של הענף ואת המכירות. גם אם מדובר במתחרים, הרי שהפרסום המשותף ישרת את כל משתפי הפעולה ויחסוך בהוצאות כאשר עלויות הפרסום נחלקות בין כולם.

שת"פ במכירת מוצרים או שירותים משלימים
כאשר עסק מציע מוצר משלים למוצר של עסק אחר, ניתן לשתף פעולה כך שהמוצר המשלים של חברה אחת יימכר עם המוצר הייחודי של החברה השנייה. באופן זה ניתן להגדיל את ההכנסות של החברה המציעה את המוצר המשלים (ולעיתים גם להגדיל את הכנסותיה של החברה השניה במתן תמלוגים על כל מכירה) ואף לתת ערך מוסף במכירה, לחברה המציעה אותו כתוספת למוצר הייחודי שלה.
שת"פ מסוג זה מתאפשר גם במתן שירותים משלימים כגון שירותי ביטוח, תמיכה טכנית, תיקונים וכו'.

שת"פ בהפצת מוצרים – שת"פ זה נפוץ כאשר ישנו צורך בהפחתת עלויות וחיסכון בהוצאות. הוצאות ההפצה יכולות להיות גבוהות ולעיתים להוות נתח לא קטן מהרווחיות של העסק, ובעצם יצירת שיתוף פעולה בתהליכי ההפצה ניתן להפחית את העלויות באופן ניכר. בנוסף, ייעול תהליכי ההפצה באמצעות שיתוף פעולה עם חברות אחרות, עשוי לסייע לכל אחת מהחברות בחדירה לשווקים חדשים ולאזורים גיאוגרפיים בהם לא פעלו לפני כן.

לסיכום – שיתוף פעולה יכול לתרום רבות לעסקים קטנים כגדולים ומומלץ לבעלי עסקים, במיוחד בתקופות משבר, לבחון כל אסטרטגיה שיכולה לסייע לעסק לעבור את התקופה הקשה בה אנו נמצאים, במיוחד את אסטרטגיה זו של שיתוף פעולה, העשויה להמשיך לפתח את החברים בה גם לאחר המשבר ולעיתים אף להביא להישגים ולתמורות בלתי צפויים בעתיד.

*נכתב על ידי צוות סי וי פול מאגרי בידע בע"מ.
*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.
*צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

Back to top button