פוליטי / מדיני

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תכנית המענקים

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש – מענק חד-פעמי) (הוראה שעה), התש"ף-2020, כאשר 68 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים.

הצעת החוק קובעת חלוקת מענקים חד-פעמיים לאזרחי ישראל, במטרה לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית. בהצעה נקבע כי בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 ש"ח, עד לילד הרביעי במשפחה, עבור הילד החמישי –והלאה יעמוד המענק על 300 ש"ח. עבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 ש"ח.

כמו כן, קובע החוק כי תוענק תוספת של 750 ש"ח נוספים למענק, לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה. כן מוצע לשלול זכאות למענק ותוספת למענק, למעט מענק בעד ילד, מיחיד שחייב במס נוסף בשיעור 3% על הכנסתו החייבת לפי סעיף 121ב לפקודת מס הכנסה בשנת 2018 וכן מיחיד שלא הגיש את דוח 2018. בקשה למענק ניתן יהיה להגיש עד שנה מיום תחילת החוק. כמו כן נקבע, כי לא יתבצע קיזוז בגין חובות כנגד המענקים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

בנוסף אושרה במסגרת החוק, הפחתת מס הרכישה למשקיעי הדירות בחזרה ל-5%. הוראת שעה בנושא הייתה אמורה להסתיים בסוף השנה, לאחר ששר האוצר העלה ב-2015 את מדרגת המס הראשונה ל-8%, הוראת השעה שהובאה לבקשת האוצר מבטלת את הוראת השעה לאלתר.

שר האוצר ישראל כץ אמר לפני ההצבעה: "אני שמח שהחוק הזה מקבל תמיכה רחבה כדי להעביר מסר לציבור שאנחנו, הממשלה, הכנסת עם הציבור כתף אל כתף ביחד, נסייע ברוח של ערבות הדדית של תמיכה וסיוע, כדי לעבור את התקופה הקשה הזאת ביחד, עד לעתיד ורוד ומבטיח בעוד שנה או פחות כאשר יימצא אותו חיסון ונחזור לפעילות של צמיחה ושגשוג".

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

יושב ראש ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני הציג את ההצעה ואמר: "אחד מהחוקים שיותר מכבדים אותנו ואנחנו גאים בו זה החוק הזה. אני משבח את שר האוצר על-כך שבניגוד למחשבה הראשונית שהייתה מוטעית, גם ילד שביעי הוא רעב גם ילד שביעי צריך לתת לו ארוחת צהריים, אם נותנים. יש מדינות שאולי לא נותנים אבל ברגע שאנחנו החלטנו לתת, וזאת החלטה נכונה, אנחנו נותנים לכולם. אנחנו נותנים לילד השביעי והשמיני ואנחנו נותנים לחייל משוחרר ואנחנו נותנים לכל מי שנמצא כאן כאזרח המדינה, אנחנו נותנים לו סיוע. החוק מעמיד את ישראל כמדינה שבה אין אפליה."

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

חבר הכנסת אחמד טיבי אמר: "לא רק משפחות חרדיות וערביות יש להן 4 ילדים, זה חותך את כל החברה. אהבתי את מה שאמר גפני, מי אמר של ילד השלישי מגיע ולרביעי לא מגיע, צדק הוא לרביעי והוא לשלישי, אם לא אנחנו מענישים את הילד. ח"כ גפני, אתה בולדוג במובן החיובי, כשאתה מתמקד במטרה – חלאס. לכן וידעתי כבר לפני שבועיים שאנחנו הולכים לנצח."

חבר הכנסת אביגדור ליברמן אמר: "מה זו התוכנית מענקים של הממשלה? זה למעשה סדר עדיפויות שהממשלה קובעת לעצמה. אני אומר שכולם זכאים אבל אף פעם אין מספיק כסף, אין מספיק תקציב, ולכן צריך לקבוע סדר עדיפויות. מה שראינו בתוכנית הזאת זה שמי שקובע את סדר העדיפויות לממשלה זה גפני ואחמד טיבי. מי שקיבל עונש בתוכנית המענקים זה כל אותם חבר'ה צעירים עד גיל 28 שאין להם ילדים, הם יקבלו פחות מכל שאר האוכלוסייה. כל הקצינים הפעילים עד גיל ,28 65% מהם אין להם ילדים. כי הם קודם כל עשו את השירות הצבאי, ואחר כך היו שנתיים שלוש בקבע, ואחר כך הלכו ללמוד, ואחר כך הם הלכו לקבל מקצוע ולהתבסס. הם מגיעים לגיל 28 אחרי שנשאו בכל החובות, טרם התחתנו והביאו ילדים והם מקבלים על זה עונש."

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

חברת הכנסת מירב מיכאלי אמרה: "לא הבנתי איך בחוק הזה דחוף להכניס בלי דיון בלי הליך ראוי, עזרה דווקא לאנשים שיכולים להרשות לעצמם לקנות דירה שנייה ב16 מיליון ש"ח. אני גם רוצה לדעת מי ישלם את כל המסים האלה? בחוק הזה עכשיו אתם תיתנו פה הנחה לאלה שיקנו כל מיני פנטהאוזים יפים כדירה שנייה, מי ישלם? מי יפצה את מדינת ישראל ואת אוצר המדינה הולך ומידלדל מהמשבר הקורונה הגדול על הכסף הזה שלא ישולם לה?".

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן
Back to top button