פוליטי / מדיני

ח"כ ליברמן: אי אפשר לטפל בקורונה בלי שיהיה תקן מלא לכל המעבדות

יושב ראש מפלגת ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן קיים היום (רביעי) ישיבת סיעה יחד עם נציגי איגוד המיקרוביולוגים, ביוכימאים ועובדי המעבדות, ואמר: "הסגל של האיגוד נמצא היום בקו החזית של המלחמה בקורונה. הם האנשים שנוטלים אולי הכי הרבה סיכונים באופן אישי בקרב כל מי שנאבקים בנגיף בימים אלו ואין ספק שצוואר הבקבוק נמצא כעת דווקא שם, לא בגלל חוסר מוטיבציה או מיומנות, אלא בגלל חוסר יכולתה של הממשלה לנתב את המאמצים בצורה נכונה. אני מודע היטב למצבם של עובדי המעבדות, חלק גדול מהם אלו האנשים שעלו בשנות ה-80 מברית המועצות לשעבר. יש לנו אפילו חבר כנסת שנשוי לעובדת מעבדה. אז אנחנו מעודכנים ממקור ראשון עד כמה העומס הוא גדול, עד כמה השכר הוא זעום."

צילום: מיכאל לוריה

עוד אמר חבר הכנסת ליברמן: "דיברתי עם אסתר אדמון ואני יודע שהקצבת 200 תקנים, כאשר המשכורת היא כ-30 ש"ח לשעה זה פשוט צחוק מהעבודה ולעג לרש. אני בטוח שגם פרופ' גמזו מודע היטב למצבם של עובדי המעבדות ואני מקווה שיעשו כאן את כל השינויים הנדרשים. אני מודיע לכם, נציגי האיגוד, שאנחנו לרשותכם בכל עת במאבק שאתם מנהלים ובכל המאבקים שמתנהלים, וכל אחד מהם צודק. אבל אם יש מאבק שהוא צודק מכל המאבקים זה המאבק של עובדי המעבדות ואי אפשר לטפל בקורונה בלי שיהיה תקן מלא לכל המעבדות שיוכלו לקבל את כל מה שצריך לקבל על עבודה מסביב לשעון. אסור לוותר כאן, אחרת לא נוכל להתמודד ובטח לא להכריע את נגיף הקורונה בלי ש"החיילים" בקו החזית, כלומר אתם, עובדי המעבדות, לא יקבלו את כל הגיבוי ואת התמורה שאתם צריכים לקבל."

צילום: מיכאל לוריה

אסתר אדמון, יושבת ראש איגוד המיקרוביולוגים, ביוכימאים ועובדי המעבדות אמרה: "אני חייבת להגיד תודה אישית לחבר הכנסת אביגדור ליברמן, כי זאת הפעם הראשונה שחבר כנסת פונה אלינו ואכפת לו מאיתנו. הבעיה של המעבדות מוצפת על כל השולחנות של הוועדות כבר למעלה מ-5 שנים, מאז דו"ח מבקר המדינה ב-2016 שמצא, כי המעבדות בקריסה. עובדי המעבדה הם ברובם בעלי תואר שני, דוקטורים ופרופסורים. השכר שלנו נשחק לאורך השנים. ההסכם הקיבוצי שלנו היה מ-1995. עבור משרד הבריאות עובדי הרפואה תמיד היו רופאים ואחיות ולא היה מדובר על עבדי המעבדה, למרות שבדו"חות של מבקר המדינה ושל משרד הבריאות מ-2016 הזהירו מפני קריסת המעבדות. הגיעה הקורונה וטרפה את כל הקלפים. לצערי הרב, החשש שלנו הוא מהחורף. יש הרבה פופוליסטים שאומרים שצריך לעשות הרבה מאוד בדיקות. זה אומנם מה שצריך לעשות כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה, אבל אף אחד לא חשב רגע לפני איך אנחנו בונים את המערך הזה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מיכאל לוריה

אדמון המשיכה: "אין שום תוכנית או תוכנית מגרה ולא חושבים על מה יהיה בחורף. אנחנו כבר בחודש אוגוסט ואנחנו בקריסה. *קיבלנו "כאילו" 200 תקנים. אבל בפועל הצלחנו לאייש רק 40.* אנחנו שווי ערך לרופאים, עוברים סטאז' ומבחנים, אבל מבחינת השכר אנחנו מתחת לקלדניות. עשה טעות ח"כ בנט כשהכניס מעבדות פרטיות והתשובה של שר הבריאות הייתה מגוחכת – מה אתם רוצים, הכנסנו את My Heritage. אבל My Heritage לא נותנת מענה, הם מגיעים אולי לעוד כ-4,000 בדיקות ביום. כל מאומת אחד חייב לעשות כל שבוע כ-10 בדיקות. וכעת יש כ-63,000 מאומתים. מדובר כאן בחיי האזרחים וכבר באוקטובר ככל הנראה לא נוכל לתת מענה ראוי. יש לי קולגות באירופה והם שם כבר ערוכים לחורף, כי תסמיני השפעת זהים לתסמיני הקורונה ובחורף תהיה אנדרלמוסיה שלמה, כשהציר המרכזי למלחמה בקורונה אלה הם עובדי המעבדות."

Back to top button