חדשות הארץ

דו"ח: קיים קשר בין חשיפה לזיהום אוויר לעלייה בתמותה מקורונה

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (שני) דו"ח המבהיר את הקשר בין זיהום אוויר לנגיף קורונה. את הדו"ח כתב פרופ' חגי לוין, רופא מומחה בבריאות הציבור ויושב ראש איגוד רופאי בריאות הציבור, עבור השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. לפי הדו"ח, זיהום אוויר מהווה איום חמור על בריאות הציבור, גורם לתחלואה משמעותית המעמיסה על מערכת הבריאות ואף לתמותה.

חשיפה לזיהום אוויר גורמת לתחלואה ולתמותה ניכרת ברמת האוכלוסייה ופוגעת במיוחד באוכלוסיות רגישות כגון קשישים, ילדים, נשים הרות, חולים במחלות כרוניות. לפי הדוח של פרופ' לוין, זיהום אוויר יכול לגרום למחלות הרקע המהוות סיכון לתחלואה קשה ולתמותה מקורונה, כדוגמת תחלואה נשימתית או קרדיו-וסקולרית.

במחקרים מחו"ל נמצא קשר ישיר בין חשיפה לזיהום אוויר לבין עלייה בתמותה ממחלת הקורונה. לדוגמה, במחקר שבוצע ב-3,000 נפות בארה"ב נמצא, כי עלייה בזיהום אוויר של 1 מק"ג/מ"ק של חלקיקים נשימים מסוג PM2.5 (2.5 מיקרון) היה קשור בעליה של 8% בתמותה מקורונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הדוח מתייחס גם לחשיבות צמצום זיהום האוויר כאמצעי שיכול להקל על העומסים שפוגעים ביעילות מערכת הבריאות. הפחתת זיהום האוויר תשפר את ההיערכות של מדינת ישראל לקורונה, בין היתר על ידי פינוי מיטות טיפול נמרץ ואשפוז, לרבות מנשמים וצוות רפואי חיוני. הפחתה בזיהום האוויר תוכל להיות בעלת משמעות כלכלית עצומה, על-ידי העלאת הסף הקריטי של קיבולת הטיפול, כך שניתן יהיה לנקוט בצעדים פחות מחמירים ולפגוע פחות בכלכלה.

מגפת הקורונה טלטלה את העולם ויצרה מציאות חדשה המזמנת גם הזדמנויות. המשרד להגנת הסביבה מיישם את המסקנות מגל התחלואה הראשון בארץ ובעולם, ופועל להנעת שינוי משמעותי למען בריאות הציבור.

המשרד להגנת הסביבה מקדם מיזמים לשיפור איכות האוויר בישראל – כולל הרחבת אזורים מופחתי פליטות שאליהם אסורה כניסת רכבי דיזל ישנים; קידום הגעה ליעדים גבוהים של שימוש באנרגיה מתחדשת; עמידה בתקן בנייה ירוקה למבנים חדשים; מעבר לדלקים נקיים בתעשייה; צמצום מטרדים מקומיים כגון מטרדי ריח, שריפות בסקטור החקלאי ועוד.

צילום: רפי קוץ, לשכת העיתונות
Back to top button