מבזקיםצרכנות

גלוטן – הגיע הזמן שנכיר לעומק

מה כבר לא שמענו על גלוטן. בזמן האחרון הנושא הפך להיות פופולרי במיוחד בקרב חסידי התזונה הבריאה, והדעות מעולם לא היו חלוקות יותר. ההימנעות מגלוטן הפכה בשנים האחרונות להרבה פחות מסובכת, בזכות יצרניות מזון ומסעדות שהכניסו לתפריט שלהן מאכלים נטולי גלוטן, וכיום ניתן למצוא אלטרנטיבות כמעט לכל סוג של מאכל – כולל פסטה ופיצה ללא גלוטן. ברןר שעבור הרגישים לגלוטן מדובר בבשורה משמחת, אך האם במאכלים נטולי גלוטן יש יתרונות בריאותיים גם עבור אלו שלא רגישים אליו? 

 

אחת ולתמיד – מה זה גלוטן?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גלוטן הוא חלבון שמצוי בחיטה, שיפון, שעורה ושיבולת שועל, והוא מורכב משני חלבונים: גלוטנין וגלידאין. בצורה זו או אחרת, בני אדם צורכים גלוטן מאז התרבות של הדגנים הראשונים שמכילים אותו – כלומר, כבר עשרות אלפי שנים. בגדול, מדובר במקור סביר לחלבון: הוא לא המקור הכי מוצלח, אבל הוא גם לא נורא במיוחד.

 

האם גלוטן נדבק לקיבה?

זהו אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בנוגע לגלוטן, והמקור שלו כנראה קשור בשם של החלבון ובתפקיד שהוא ממלא בטכניקות אפייה מסוימות, שבהן הוא נקשר לעמילן ויוצר מעין "רשת גלוטן". אבל התהליך הזה לא קורה בתוך הגוף, כך שהתשובה היא לא – גלוטן לא נדבק לדפנות הקיבה ולא לאיברים פנימיים אחרים. כמו כל חלבון אחר, הוא מתפרק בתהליך העיכול, חומצות האמינו נספגות בגוף והשאריות מופרשות החוצה.

 

האם חיטה יכולה להיות רעילה?

טיעון שחוזר על עצמו הוא שמאחר והחיטה עברה שינויים גנטיים לאורך עשרות אלפי שנים, ייתכן שהיא מכילה חומרים שרעילים לנו. עד כה הטענה הזאת לא הוכחה בשום צורה, ולא נערכו מחקרים קליניים שהראו את הנזקים שעלולים להיגרם מצריכת חיטה. מה שאנחנו יודעים בינתיים זה שבני אדם צרכו חיטה לאורך עשרות אלפי שנים, וממשיכים לצרוך אותה גם היום בכמויות גדולות, בלי תופעות לוואי מסוכנות שניתן להוכיח.

 

עבור מי הגלוטן עלול להיות מסוכן?

עבור הסובלים מצליאק, צריכת גלוטן אכן יכולה להיות מסוכנת. צליאק היא מחלה שבה הגוף מזהה את הגלוטן כפתוגן (חומר שעלול לגרום למחלה), ומפעיל את המערכת החיסונית כדי לתקוף אותו. תגובה זו של הגוף יוצרת דלקת, שכוללת לרוב תסמינים הקשורים בכאבים ובאי נוחות בבטן.

כאשר מתקיימים תסמינים הדומים לתסמיני צליאק, אבל האבחון יוצא שלילי, ניתן לפעמים לקשר את התסמינים למצבים רפואיים אחרים, לדוגמה, אלרגיה לחיטה או תסמונת המעי הרגיש, שחלק מהסובלים ממנה מקשרים את תסמיניהם לצריכת גלוטן.

תסמינים אלו ניתנים לשליטה בקלות, כל עוד מקפידים לא לצרוך גלוטן. היום זה כבר לא אומר שצריך להוציא מהתפריט את כל המאכלים האהובים – את הפסטה אפשר להחליף בפסטת אורז, ואת הפיצה הרגילה בפיצה ללא גלוטן.

אותם פתרונות תקפים גם עבור מי שבוחרים להימנע מגלוטן מסיבות אחרות. מזונות ללא גלוטן הם הרבה יותר זמינים, וכשאפשר להזמין פיצה ללא גלוטן עד הבית – אין שום סיבה להתפשר.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח