צרכנות

סוגי מעצרים – מורה נבוכים

לעיתים, הגורל מזמן לנו מצבים מאתגרים בהם אחד מבני המשפחה, הגרעינית או המורחבת, חשוד בביצוע פשע כלשהו ונעצר על ידי המשטרה. לפי החוק הישראלי, ישנם סוגי מעצרים שונים, המשתנים בין מקרה אחד למשנהו. בכדי שתוכלו לסייע לבן המשפחה בצורה הטובה ביותר, כדאי לדעת מהם סוגי המעצרים הנפוצים כיום, ומתי כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי.

קרדיט:freepik

אחד מסוגי המעצרים הנפוצים ביותר הוא מעצר ימים, שמאפשר למשטרה לעצור אדם החשוד בביצוע עבירה פלילית. מעצר מסוג זה יכול להתבצע ללא צו שופט, בהתאם לשיקול הדעת של המשטרה. לרוב, המעצר נמשך כ-24 שעות, ולאחריהן המשטרה מחויבת להביא את החשוד בפני שופט, המחליט אם להאריך את המעצר או לא. בהתאם לשיקול דעת השופט, ניתן להאריך את המעצר עד ל-30 ימים. מטרתו העיקרית של המעצר היא אינה להעניש את החשוד, אלא לאפשר למשטרה לבצע את הליך החקירה בצורה אפקטיבית ולמנוע מהחשוד לבצע עבירות נוספות. לכן, כאשר החשוד אינו קשור באופן ישיר לפשע שבוצע, או אם אין חשד סביר שהחשוד אכן ביצע את הפשע, השופט נוטה לשחרר את החשוד מהמעצר, עד לסיום החקירה.
סוג שני של מעצר נפוץ בישראל הוא מעצר עד תום ההליכים. התביעה ו/או המשטרה רשאיות לבקש מהשופט לגזור מעצר זה על מנת למנוע מהחשוד לפגוע בנפגעי העבירה, בשלום הציבור או בהליך החקירה ובהליך הפלילי. בהתאם לשמו, מעצר עד תום ההליכים נמשך עד למשפט המתבצע כנגד הנאשם. במעמד זה, יוחלט על ידי השופט אם החשוד הוא אשם ויש להענישו או שהוא חף מפשע ויש לשחררו. ישנם ארבעה פרמטרים עיקריים שחייבים להתקיים בכדי לממש מעצר מסוג זה: ישנה עילה למעצר; ישנן ראיות המוכיחות מעבר לספק סביר שהחשוד ביצע את העבירה; אין זה אפשרי לשחרר את החשוד בערבויות שונות; ולחשוד ישנו סניגור. בהתאם לכך, בסוג מעצר זה, כמו גם במעצר ימים, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין מעצרים.
לצד שני סוגי המעצרים המוזכרים לעיל, המשטרה יכולה להטיל מעצר בית על חשוד מסוים. מעצר מעין זה מגביל את תנועתו של החשוד לביתו, תוך ניטור ופיקוח על תנועותיו באמצעות צמיד אלקטרוני. במקרים בהם החשוד הנו קטין, הוא נמסר לרשות הוריו הנדרשים לפקח אחר מימוש דרישות המעצר. אם הקטין אינו יכול להיות תחת חסות הוריו, הוא מועבר למשפחתו המורחבת או לפנימייה, המממשת את תנאי המעצר הנדרשים. במקרים בהם החשוד הנו בגיר, הוא יכול לעבור לפיקוח משפחתו הגרעינית, הוריו או בת זוגו, או לאחד מבני משפחתו המורחבת. לעיתים, השופט גוזר ערובות אחרות על החשוד, כגון דמי ערבות, איסור יציאה מהארץ והגבלת תנועה לעיר מסוימת. בדומה למעצרים אחרים, גם במעצר בית מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי, הבקיא בחוק הפלילי ובזכויות המגיעות לנעצר.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח