מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הכלכלה אישרה את התיקונים לחוק ביטול טיסות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת יעקב מרגי, אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. בשל משבר הקורונה מבקשת הממשלה לצמצם את נזקי חברות התעופה ולקבוע הוראת שעה, לתקופה מוגבלת, שתצמצם את זכויות הנוסעים לפיצוי. הזכות לסיוע כמעט ולא תיפגע, הזכות להחזר כספי תישמר, אך הזמן עד לקבלת ההחזר יוארך וחברות התעופה יוכלו להציע שוב לכרטיס טיסה חלופי במקומו, והזכות לפיצוי כספי תבוטל למשך תקופת הוראת השעה. היושב ראש מרגי הודיע בתום הישיבה כי ההצעה לא תקודם במליאת הכנסת עד שלא יהיה סיכום על מתווה הסיוע לחברות התעופה.

בדיון היום הצביעו חברי הוועדה על נוסח ההצעה, שאת עקרונותיה סיכמו בדיון הקודם שהתקיים בשבוע שעבר. לפי ההצעה שאושרה, הוראת השעה תחול עד 31 באוגוסט 2020, כאשר ניתן יהיה להאריכה לתקופה שלא תעלה על 9 חודשים נוספים. עוד נקבע כי השינויים יחולו גם רטרואקטיבית על כל הטיסות שבוטלו מה-1 במרץ 2020 ועל טיסות שבוטלו אל ומיעדים שעל החוזרים מהם חלה חובת בידוד גם לפי ה-1 במרץ.

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הזכאות ללינה לנוסע שטיסתו בוטלה במהלך תקופת הוראת השעה תוגבל לשני לילות בלבד. עם זאת החליטה הוועדה שלא להגביל את הלינה במחיר, זאת בניגוד לנוסח המקורי בו ביקשה רשות התעופה האזרחית להגביל את עלות הלינה למאה דולר ללילה. עוד אושר כי חברות התעופה תחויבנה להחזיר את הכסף ללקוחות מיוזמתן ותוך 90 ימים מיום ביטול הטיסה, או לאחר 30 ימים מכניסת הוראת השעה לתוקף – לפי המאוחר מבניהם. זאת במקום 21 יום מיום פניית הלקוח, כפי שקבוע בחוק כיום. על מנת להיטיב עם הצרכנים קבעו חברי הוועדה כי בניגוד למצב כיום, בו הלקוח הוא זה שצריך לפנות לחברת התעופה, בתקופת הוראת השעה חברות התעופה יצטרכו להחזיר את הכסף מיוזמתן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בנוסף לכך ניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע שובר זיכוי, במקום השבת התמורה. שובר הזיכוי יינתן לצרכן רק אם הוא יסכים לכך בכתב, על מנת לוודא שהצרכן מודע לאפשרות לקבל את כספו בחזרה במקום השובר. עוד נקבע כי השוברים יונפקו בתוך 14 יום מקבלת הסכמת הנוסע, שוויו יהיה לפחות בסכום ששילם הנוסע עבור הטיסה שבוטלה ויהיו בתוקף לשנה לפחות. לקוח שלא יממש את השובר יהיה זכאי לקבל את כספו בחזרה.

חבר הכנסת בועז טופורובסקי הציע היום כי המדינה היא שתעמיד אשראי לחברות התעופה. לפי הצעתו, החברות המדינה תשיב לצרכנים את הכסף תוך 21 יום מפנייתם, כפי שקובע החוק כיום, באמצעות קרן שתקים. חברות התעופה ישיבו את הכסף לקרן 69 יום לאחר מכן, כך שהצרכן לא יפגע וחברות התעופה יקבלו את האשראי מהמדינה. עוד הוא הציע להחיל את הצעת החוק רק על חברות התעופה הישראליות. היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, התנגדה להחיל את ההצעה רק על החברות הישראליות, ואמרה כי זה נוגד את הסכם השמים הפתוחים. נציג האוצר, חיים בורובסקי, התנגד להצעה להקים קרן של המדינה ואמר כי תוכנית הסיוע לחברות התעופה לקחה בחשבון את הכסף שהן צריכות להחזיר לצרכנים.



צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת


חבר הכנסת טופורובסקי הצביע בעד הצעתו להקמת הקרן, בעוד חברי הכנסת אנטאנס שחאדה ויבגני סובה נמנעו ושמונה חברי ועדה התנגדו לה, בהם היו"ר מרגי, חברת הכנסת הילה וזאן, חבר הכנסת יצחק פינדרוס, חברת הכנסת אתי עטייה, חברת הכנסת שרן השכל, חבר הכנסת ניר ברקת וחברת הכנסת קרן ברק. חבר הכנסת טופורובסקי הודיע כי יעלה את הצעותיו כהסתייגויות להצעת החוק במליאה.

כאמור, בתום הדיון הודיע היו"ר מרגי כי הוא יבקש מהיועץ המשפטי של הוועדה, עורך הדין איתי עצמון, שלא להניח את הצעת החוק על שולחן המליאה עד להתקדמות במתווה הסיוע לחברות התעופה. מנכל אל על, גונן אוסישקין, התייחס לכך ואמר: "אלה לא ימים כתיקונם. אנחנו עם 95% ממצבת העובדים בחל"ת ונגמר לנו הכסף. נשאף לסכם את המתווה עם האוצר בימים הקרובים. הכוונה של החברה להחזיר את כל הכסף ללקוחותיה והצעת החוק תסייע לנו בכך".

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח