צרכנות

מהו ביטוח אחריות מקצועית?

ביטוח אחריות מקצועית הוא ביטוח שמגן על אנשי מקצוע כמו רואי חשון, עורכי דין ורופאים מפני רשלנות ותביעות אחרות שיזמו לקוחותיהם.

אנשי מקצוע בעלי מומחיות בתחומים ספציפיים דורשים ביטוח זה מכיוון שפוליסות ביטוח אחריות כללית אינן מציעות הגנה מפני תביעות שנובעות ממקרים כגון רשלנות או מצג שווא.

איך עובד ביטוח אחריות מקצועית?

בהתאם למקצוע, אחריות מקצועית עשויה להיות מוגדרת במונחים שונים, כגון ביטוח רשלנות רפואית למקצוע הרפואה, וביטוח שגיאות ומחדל לסוכני נדל"ן. ביטוח אחריות מקצועית הוא כיסוי מיוחד שאינו ניתן במסגרת פוליסות לעסקים ביתיים או פוליסות לבעלי עסקים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ברוב המקרים, פוליסת ביטוח חבות מקצועית מסודרת על בסיס תביעות, כלומר, הכיסוי מתאים רק לתביעות שהושמעו במהלך תקופת הפוליסה.

פוליסות אחריות מקצועית טיפוסיות משפות את המבוטחים מפני אובדן שנובע מכל תביעה שהועלתה במהלך תקופת הפוליסה, בעקבות כל טעות, מחדל או מעשה רשלני שבוצע בניהול עסקיו המקצועיים של המבוטח בתקופת הפוליסה. אירועים שהתרחשו לפני הפעלת הכיסוי עשויים שלא להיות מכוסים, אם כי מדיניות מסוימת עשויה לכלול מועד רטרואקטיבי.

מה לא נכלל במסגרת ביטוח אחריות מקצועית?

כיסוי אחריות מקצועית אינו כולל תביעה פלילית, וגם לא את כל צורות האחריות המשפטית מכוח המשפט האזרחי, אלא רק את התרחישים שמפורטים בפוליסה. יתכן שלא תיכלל בהכרח במדיניות הליבה אחריות לסייבר, שמכסה הפרות נתונים וסוגיות טכנולוגיות אחרות.

יחד עם זאת, ביטוח שמכסה אבטחת מידע ונושאים אחרים שקשורים לאבטחת טכנולוגיה זמינים כפוליסת ביטוח נפרדת.

ניסוח מדיניות אחריות מקצועית

בחלק מהמקרים, מדיניות אחריות מקצועית מנוסחת בצורה הדוקה יותר מפוליסות אחרות. חלק מהפוליסות נבדלות באופן משמעותי בכיסויים שהן מספקות, כמו למשל מקרה של הפרת חובה עשוי להיכלל בפוליסה, אם האירוע התרחש ודווח על ידי המבוטח למבטח במהלך תקופת הפוליסה.

ניסוחים עם הבדלים משפטיים משמעותיים עשויים להיות מבלבלים ללא ייצוג של עורכי דין. לדוגמא, כיסוי בגין "מעשה רשלני, טעות או מחדל" משפה את המבוטח מפני אובדן או בנסיבות שנגרמו רק כתוצאה מכל טעות או מחדל מקצועי, או פעולה רשלנית, כלומר, המונח "רשלני" אינו חל על כל שלושת הקטגוריות.

סעיף "מעשה רשלני, טעות רשלנית או השמטה רשלנית" הוא מדיניות מגבילה הרבה יותר, אשר תשלול את הסיקור בתביעה שטוענת לטעות או השמטה שאינה רשלנית.

דוגמא לביטוח אחריות מקצועית

בביטוח רשלנות רפואית הוא דוגמא נפוצה לסוג של ביטוח אחריות מקצועית. אנשי מקצוע בתחום הרפואה מבצעים את עבודתם תחת האיום הבלתי ניתן להעלות על הדעת של תביעות משפטיות בגין רשלנות רפואית לכאורה, שמוגדרת כפעולה או מחדל על ידי איש מקצוע מתחום הרפואה, שהעניק טיפול שנמצא מתחת לסטנדרט הטיפול, וכתוצאה מכך התרחשה פגיעה או שהמטופל נפטר. ביטוח אחריות מקצועית יכול לקזז את עלות התביעות האלה לאנשי המקצוע הרפואיים שנתבעו.

 

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח