בריאותמבזקים

בי"ח רמב"ם: אבחון הפרעות בלב אצל ילדים הציל את חייהם של קרוביהם

בית החולים רמב"ם פרסם היום (שלישי) נתונים שנאספו במרפאה להפרעות קצב תורשתיות בבית החולים, שכמעט מחצית מבני המשפחה של ילדים מתחת לגיל 18, אשר הגיעו לרמב"ם עם אירוע של דום לב, אובחנו כסובלים מבעיה לבבית בעצמם –. הנתונים, שסקרו למעלה מ-100 מטופלים, בדקו ילדים ומבוגרים צעירים מתחת לגיל 35, שעברו דום לב והופנו למרפאה להפרעות קצב תורשתיות ברמב"ם על מנת לאבחן את הסיבה לכך. ברור מעמיק במרפאה מצא כי ב- 80% מהמקרים נמצאה סיבה לדום לב וב- 70% מהם נמצא שמדובר בבעיה תורשתית.

קבוצת המטופלים אשר נסקרה במסגרת הובילה לבני משפחה נוספים אשר לכאורה היו בריאים לחלוטין, אך בפועל סבלו ממחלה שקטה – סיכון ממשי לדום לב עתידי שעלול להעמיד את חייהם בסכנה. מתוך העשרות שנכללו בסקר, ישנם 29 ילדים מתחת לגיל 18. 155 בני המשפחה של אותם הילדים, 72 (46%) אובחנו עם בעיה דומה ועם סיכון עתידי לדום לב. 65% מבני המשפחה (47 במספר) נזקקו למעקב מרפאה ולטיפול תרופתי על מנת למנוע הפרעת קצב מסכנת חיים, תשעה מהם (12%) נזקקו להשתלת קוצב דיפברילטור, כאשר מתוך קבוצת המושתלים ארבעה חוו התקף לב והקוצב הציל את חייהם.

"חשוב להבהיר: מדובר באנשים שהיו בטוחים שהם בריאים לחלוטין ולא התלוננו על מצבם הבריאותי. הם אובחנו רק בגלל שבן משפחה שלהם, ילד, אח קטן או בן דוד, עבר דום לב וכך חייהם ניצלו וטרגדיה משפחתית נוספת נמנעה", מסבירה ד"ר מירי בליך, מנהלת המרפאה להפרעות קצב תורשתיות ברמב"ם – שירות ייחודי מסוגו בצפון, "במקרה שבן משפחה מאובחן עם אותה בעיה כמו בן המשפחה שעבר דום לב, יש צורך להעריך את חומרת הבעיה, את הסיכון העתידי של אותו בן משפחה לדום לב ובהתאם לכך לקבל את הטיפול המתאים שימנע דום לב. זה האתגר הגדול וזו המומחיות של המרפאה. במידה ומתרחש דום לב בקרב ילד או צעיר במשפחה, חשוב מאוד שכל בני המשפחה יבואו לברור במרפאה להפרעות קצב תורשתיות. הברור בפרוש עשוי להציל חיים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דום לב זו הסיבה העיקרית למוות בקרב ילדים בריאים, כאשר ב-80% מהמקרים הסיבה היא תורשתית. במקרים רבים דום הלב עלול להיות הביטוי הראשון של הבעיה, לכן המניעה הינה יותר מורכבת והברור של בני משפחה הוא בעל חשיבות מכרעת.. בשנים האחרונות רמב"ם פועל רבות להעלאת המודעות לנושא ושם למטרה לחקור ולטפל בתופעה.

ביום שישי הקרוב (19.6), יצא לדרך המשחה "שוחים מהלב– כף הכרמל", ה-6 במספר, הפעם במתכונת מעט שונה בשל מגבלות התקופה. "שוחים מהלב" הינו מיזם משותף לרמב"ם, עיריית חיפה, חברת שוונג וגורמים נוספים, והוא מוקדש להעלאת המודעות ולגיוס מימון למחקר פורץ דרך, לניבוי ולמניעת מוות פתאומי לבבי (Sudden Cardiac Death) בקרב אוכלוסיות ילדים וצעירים עד גיל 35.

עד כה נרשמו מאות שחיינים למען המטרה והם צפויים לצאת בבוקר יום שישי הקרוב, מחוף דדו ולקחת חלק בשלושה מקצים: "עממי" "הלב החזק" ו"מעבר לכף".

צילום: הקריה הרפואית רמב"ם.

Back to top button