חדשות הארץמבזקים

ועדת הכלכלה: מכסת הביצים ל-2020 תעמוד על 2.33 מיליארד

על רקע המחסור בביצים בתקופת הקורונה התכנסה היום (שני) ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, ואישרה את תקנות המועצה לענף הלול, הקובעות את הכללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020, שהגיש משרד החקלאות. המשרד ביקש לאמץ את התקנות שאושרו לשנת 2018 לחצי השנה הקרובה, עד ל-31 בדצמבר 2020. לפיכך מוצע לצלם מצב ולקבוע כי המכסה השנתית השנה תעמוד על 2.33 מיליארד ביצים, זהה למכסה שנקבעה לשנת 2018.

היו"ר מרגי התייחס לכך ואמר כי ב-2019 הכיר המשרד בצורך לתוספת של 3%, אך השר הקודם לא חתם על התקנות, וב-2020 גדלה האוכלוסייה בישראל בעוד 2%. עם זאת הוא הוסיף כי הוא מקבל את עמדת השר החדש, ח"כ אלון שוסטר, שביקש זמן ללמוד את הנושא. למרות זאת הבהיר היו"ר מרגי, כי בחודשיים הקרובים תדון הוועדה בהסדרה כוללת של הענף ובכלל זה קביעת התוספת למכסה.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי, אמר כי מטרת התקנות היא לשמר את התכנון בענף ולשמור על המצב הקיים על מנת לאפשר לשר ללמוד את הנושא, ולקבל החלטות בדבר תוספת למכסה ואופן חלוקתה. לוי אף הזכיר כי ב-2019 המליצה מועצת הלול על תוספת של 3%, אך השר הקודם לא חתם על התקנות שאישרה ועדת הכלכלה עם התוספת. הוא הוסיף כי לשנה הנוכחית המליצה המועצה על תוספת של 5%, ולמרות זאת השר מבקש בשלב הזה לאשר את המכסה בהתאם לתקנות שאושרו ב-2018, ללא תוספת. לדבריו, ההנהלה הקודמת במשרד לא רצתה לתת תוספת מכסה ללולים ישנים והמנכ"ל החדש ילמד את הנושא.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר מרגי התייחס למחסור בתקופת הקורונה ושאל אם זו מכסה סבירה, ולוי השיב כי בקורונה היה ביקוש לא סביר שיצר מחסור. "באופן כללי התרנגולות מטילות פחות ביצים בקיץ ולכן מתכננים מעט עודפים או חוסרים, שנפתרים באמצעות יבוא מסודר. היו"ר מרגי הקשה ואמר כי ב-2019 היתה הכרה בצורך לגידול של 3% במכסה, ולכך יש להוסיף את הריבוי הטבעי בישראל בשנה האחרונה שעומד על 2% נוספים. לוי השיב: "אני מכבד את רצונו של השר ללמוד את הנושא. זה מגיע בהתאם לתחזית הביקוש והגידול באוכלוסייה".

מנכ"ל מועצת הלול, שמואל לויט, אמר מנגד כי 2.33 מיליארד ביצים זו כמות מספקת בהנחה שהיא כוללת את 5% תוספת שהמגדלים מבקשים. ב-2019 ועדת הכלכלה אישרה תקנות עם תוספת של 3% ומאז גדלה האוכלוסייה בעוד 2%. משום מה התקנות לא נחתמו על ידי השר הקודם. אם לא תאושר תוספת, בחורף אנחנו הולכים לחוסרים מאוד גדולים של ביצים". מזכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר כי צריך להיערך לאירוע קורונה נוסף ואם המכסה לא תגדל נצטרך להסתמך על ייבוא מאוקראינה, שבה יש סכנה לסלמונלה.

ח"כ שרן השכל אמרה כי צריך לתת אפשרות לגידול במכסה למי שמוכן לפתוח לולי מעוף, ולתת עדיפות ליישובי גבול הצפון. ח"כ מתן כהנא אמר כי "כל הסיפור של מכסות זה התארגנות קרטליסטית סובייטית, שאם הייתה קורת בענפים אחרים אז אנשים היו נכנסים לכלא. נכון לבטל מראש את כל עניין המכסות ולחזק את מי שנמצא בענף מתוך ציונות. אפשר להמתין עם אישור התקנות ולא הכל יקרוס", אמר. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי לפי הערכת גורמי המקצוע אין צורך בהגדלת המכסה, היא הוסיפה כי בישראל רק 4% מהלולים הם ללא כלובים, בעוד באירופה המספר עומד על 90%. ח"כ מיקי חיימוביץ שיבחה את החלטת השר שלא להגדיל את המכסות, שהמשמעות שלה היא להכניס עוד חצי מיליון תרנגולות לכלובים. "המחיר חשוב, אך הבריאות חשובה יותר במצב של 40% סלמונלה בכלובי סוללה", אמרה.

היו"ר מרגי אמר כי בכוונתו לטפל בנושא הלולים תוך חודשיים, ובכלל זה לטפל בנושא הגדלת המכסות. "לא נרפה מכך ובחודשיים הקרובים נקיים דיונים בנושא. לצערי עד היום משרד החקלאות גרר רגליים. אני מאמין שהשר ייקח סוגיית הרפורמה לידיים ויביא מתווה", אמר. הוא ביקש מחברת הכנסת לאשר את התקנות ללא תוספת למכסה, ושב והבהיר כי בכוונתו להתמודד עם בעיית הכלובים והמכסות בקרוב. בתום הדיון אישרה הוועדה את התקנות ללא תוספת למכסה, בתמיכת 11 חברות וחברי כנסת בהם: בהם היו"ר מרגי, קרן ברק, יבגני סובה, אימאן חטיב יאסין, רם בן ברק, מאיר גולן, יעקב אשר, רם שפע, מיכל שיר, שרן השכל ואתי חוה עטייה, מול מתנגד אחד – ח"כ מתן כהנא.

ארכיון. צילום: חדשות MivzakLive

Back to top button