צרכנות

איך נבחר את העו"ד הנכון לעסקת נדל"ן

אין ספק שרכישת דירה מהווה את אחת העסקאות החשובות ביותר בחייו של כל אדם. בשל העובדה שמדובר על עסקה חשובה מאוד אשר דורשת מהאדם השקעה כלכלית משמעותית מאוד, חשוב מאוד שלא לבצע אותה באופן עצמאי, אלא לשכור את שירותיו של עו"ד העוסק בתחום המקרקעין אשר ידוע כעורך דין מנוסה ומקצועי בתחום זה. כמובן שגם אם מוכר הדירה או הקבלן מביא עימו עורך דין, הרוכש יכול להביא עורך דין מטעמו. חשוב מאוד לדעת שתחום המקרקעין הוא תחום מורכב ומסובך שעל אף שיש בו לא מעט פעולות אשר נראות תמימות וללא סיכון, הרי שגם הן עצמן מכילות סיכון כלשהו לרוכש. עורך דין העוסק בתחום אופן מקצועי ומנוסה ידע כיצד לסייע לכל אדם להתנהל בעסקת נדל"ן באופן האידאלי ולצמצם עבורו כמה שיותר את הסיכונים הכרוכים בעסקה זו.

האם חשוב לשכור עורך דין בתהליך רכישת דירה?

אחת מעסקאות הנדל"ן שבהחלט כדאי לשכור עבורה עורך דין נדל"ן העוסק בתחום באופן מקצועי היא: עסקת רכישת דירה. על אף שכאמור לעיתים עסקת רכישת דירה נראית כעסקה פשוטה באופן יחסי, היא בהחלט לא כזאת. מדובר על עסקה שיכולה להיות מסוכנת עבור אדם שאיננו בקיא בכל תחום עסקאות מקרקעין או עבור עורך דין העוסק בתחום באופן חובבני או מצוי רק בתחילת דרכו בתחום. עסקאות רכישה דירה הן עסקאות הדורשות ידע רחב היקף בתחום המקרקעין, לרבות עסקאות רכישת דירה ועל כן, לא רק שהאדם המעוניין לרכוש דירה כלשהי צריך להביא עימו עורך דין, אלא גם שאותו עורך דין חייב להיות בקיא ומנוסה מאוד בתחום המקרקעין על בוריו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הפעולות שעורך דין צריך לבצע בתהליך רכישת דירה?

על מנת שעסקת רכישה של דירה לא תהווה סיכון כלשהו לרוכש הדירה, על עורך הדין לבצע כמה פעולות בהתאם לסוג העסקה העומדת על הפרק. כמובן שיש הבדל בין עסקה הנוגעת לרכישת דירה מקבלן לבין עסקה הנוגעת לרכישת דירה יד שניה. במקרה של רכישת דירה מקבלן על עורך הדין לבדוק את החוזה בצורה הטובה ביותר, על כל נספחיו, לבחון את הזכויות הקנייניות של הקבלן בקרקע, את ההיבטים הנוגעים לתכנון הפרויקט ועוד. עורך הדין צריך להישאר בתמונה עד למועד שבו הדירה נמסרת לרוכש על ידי הקבלן וכן, בשלב רישום הזכויות על שם הקבלן או רוכשי הדירות. חשוב שעורך הדין גם יבחן את התנאים לביטול עסקה ועוד.  כאשר מדובר על רכישת דירה מקבלן גם חשוב שעורך הדין יבחן האם יש לפרויקט של הקבלן ליווי פיננסי מטעם בנק כלשהו והאם הבנק משעבד את הנכס לטובת הליווי הפיננסי אותו הוא מעניק. ברגע שהאדם שרכש את הדירה מקבל אותה, על עורך הדין לוודא שהבנק יכתוב לו מכתב שעל פיו השעבוד לא חל על הדירה אותה רכש.

במקרה של רכישת דירה מיד שנייה, חשוב מאוד לבדוק את הזכויות של המוכר בלשכת רישום המקרקעין בכדי לוודא שאכן מדובר בבעל הדירה. כמו כן, יש לבדוק אם הדירה רשומה בטאבו וכן, לבדוק את הזכויות במנהל מקרקעי ישראל או בחברה המשכנת. חשוב שעורך הדין יבדוק ברשויות התכנון האם הדירה נבנתה על פי היתר והאם אין בה חריגות בנייה או שהוצאו עליה צווי הריסה.

רישום זכויות הדירה על שם הקונה ברכישת דירה יד שניה

אחד הדברים החשובים ביותר שעל עורך הדין לבצע בתהליך רכישת דירה יד שניה הוא: רישום הדירה על שם הקונה. ישנם מקרים שבהם הקונה משלם כמה תשלומים על הדירה עוד בטרם קיבל חזקה עליה ורשם אותה על שמו. חשוב מאוד שעורך הדין כבר במועד התשלום הראשון ירשום הערכת אזהרה לטובת הרוכש שכן אם יוטלו עיקולים כלשהם על הדירה לאחר שנכתבה הערת אזהרה על הדירה, זכויות הרוכש לא יושפעו מכך. מלבד הערת האזהרה חשוב מאוד בשלב כלשהו לרשום את זכויות הקונה בטאבו על מנת להבטיח כי הדירה תהיה שלו בסופו של תהליך הרכישה. רישום זכויות בטאבו על ידי עו"ד מומחה ללא ספק הדבר החשוב ביותר בתהליך כולו. רצוי שעורך הדין אכן יהיה מומחה בתחום על מנת שהרישום יתבצע בצורה הטובה ביותר והזכויות על הדירה יועברו בזמן לרוכש.

Back to top button