ג'וב נינג'הדרושיםמבזקים

חיפוש עבודה – פוסט קורונה

המשק הישראלי נמצא עכשיו במצב פוסט קורונה מה שגורם לרוב בתי העסק לצמצם העסקה של עובדים ככל הניתן. חלק הוציאו את העובדים לחופשה ללא תשלום שעתידה להיגמר בקרוב, מאחר והמדינה מפסיקה לשלם עבורו. חלק אחר החליטו לפטר את העובדים לחלוטין. מה שבטוח הוא שכל העסקים הישראלים כרגע נמצאים במצב של ארגון מחדש של התפקידים בחברה ושינויים פנימיים על מנת להתייעל ולחסוך בהוצאות.

למה זה פוגע בנו? כי קודם כל, לא מעט מהמפוטרים הטריים יתקשו למצוא מקום עבודה בקלות לה היו רגילים עד כה. דור ה-Y ודור ה- Z, שהיו רגילים עד עכשיו שמעסיקים רודפים אחריהם עם הצעות עבודה בשכר גבוה יחסית יצטרכו להתרגל למציאות חדשה בה כמות המשרות הפנויות בשוק יורדת והתחרות על כל משרה חזקה הרבה יותר. מה גם, שבעלי עסקים מחפשים לחסוך בעלויות וכך גם המשכורות שהם מציעים הופכות נמוכות יותר.

אחת המגמות הבולטות ביותר בשוק העבודה ומשאבי האנוש הפוסט-קורונה, היא שאין יותר פינוק. מי שמפונק פשוט לא יחזור להיות מועסק. מועמדים שמחפשים עבודה בדרישות גבוהות מדי פשוט לא יצליחו למצוא עבודה בתקופה הקרובה. כל שקל חשוב לכל עסק ואין מבחינת המעסיקים מקום כרגע להתפשר לגובה מבחינת שכר העובדים כמעט בכלל. מי שלא מוכן להתפשר על חצי משרה או מי שלא מוכן להתפשר על שכר פשוט ימצא את עצמו עומד מול אפשרויות עבודה קטנות הרבה יותר מבעבר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נראה כאילו חלק מהעובדים עדיין לא הפנימו את המצב והם ממש חייבים לפנים אותו במהירות אם הם רוצים להצליח למצוא עבודה בקרוב. השבוע היה לנו מקרה, שמישהו פנה אלינו, אב חד הורי לשלוש בנות שלא מצליח למצוא עבודה, חייב עבודה דחוף. אחת המנהלות שלנו לקחה אותו כפרויקט אישי, ניסתה למצוא לו משרות ואז התברר שציפיות השכר שלו הן 20,000 ₪ מינימום. זאת אומרת, אין בקרב הרבה ממחפשי העבודה הפנמה אמיתית של המצב.

ראיון עבודה. קרדיט: freepik

שינוי תחומי המגייסים

עוד מגמה בולטת שאנו נחשפים אליה בסופו של משבר הקורונה היא שינוי של המשרות המובילות במשק היום. צוות המידעניות ומנהלות המדיה שלנו, שכל הזמן מנטרות את השוק, על מנת לדעת מה המעסיקים אצלנו מחפשים ואיך אפשר לנתב מחפשי עבודה למשרות יותר מבוקשות, אסף עברנו את המשרות הנדרשות המובילות היום בשוק. במה מחפשים הכי הרבה עובדים והשווה את הנתונים לפברואר 2020, סה"כ לפני 4 חודשים, הנתונים משקפים את השינוי הדרמטי שעובר על המשק.

המשרות שהיו הכי דומיננטיות במשק ובהם היו הכי הרבה גיוסים לפני הקורונה היו מכירות למיניהם (שטח, טלמרקטינג, אולמות תגובה, חנויות וכולי) ומסעדנות (מלצרים, טבחים וכולי). שני התחומים האלו, שכאמור היו התחומים בהם היו הכי הרבה משרות לפני מגפת הקורונה, כמעט נעלמו כיום. ענף המסעדנות כמעט נמחק ממודעות הדרושים ורק היום ניתן לראות אותו חוזר לאט לאט לתחום גיוס העובדים. תחום המכירות עדיין לא התאושש ובקושי ניתן לראות גיוסים בתחום היום.

אחד הדברים שמעניין לראות הוא שהתחומים האלו בדרך כלל אוישו על ידי חיילים משוחרים או חבר'ה צעירים שהיו מוצאים את עצמם בלי עבודה וחוזרים לגור עם ההורים. מבחינת תעסוקתית, אין בכלל ספק שהם אלו שנפגעו בצורה החזקה ביותר מהשינוי שחל בגיוסי עובדים במהלך הקורונה ובעקבות השינוי במשק הישראלי.

קרדיט: freepik

תחומים שעלו הגיוסים בהם

אל מול התחומים בהם ירדו גיוסי העובדים באופן משמעותי, אנחנו רואים עליה בתחומים אחרים מפתיעים במקצת. גם במהלך המגפה וגם לאחר שהוסרו רוב ההגבלות יש דרישה גדולה מאוד לעובדי תעשיה. בעלי מקצוע (סי אן סי, מסגרים, רתכים עבוד שבבי, מלחימים וכו') ומהנדסים או הנדסאים הם משרות שמאוד נפוצות בימים אלו. לתחומים אלו הייתה דרישה גם בזמן הסגר, כי חלק גדול מהם הם עובדים חיוניים. תחום התעשייה ותחום ההייטק הם אולי שני התחומים היחידים כמעט שלא הפסיקו לגייס עובדים גם בשיא המגפה.

משרות נוספות שניתן למצוא היום בשוק הן משרות בתחום כספים וכלכלה. יש לא מעט משרות עכשיו לתפקידי הנה"ח, ראיית חשבון, ניהול כספים וכו'. זה כנראה נובע מהעובדה שקורונה או לא קורונה, מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה כנראה יהיו כאן גם אחרי כולנו. עסקים לא מפסיקים להתעסק עם רשויות גם בתקופת קורונה ולכן תפקידים אלו כמעט ולא נפגעו.

לסיכום, זה הזמן של מחפשי העבודה לשים את הפינוק והנוחות בצד. אם מנהלים במקומות הלכו לעבוד בסופרים במהלך המגפה, גם אתם יכולים. זה הזמן לחשוב איפה ובאילו תחומים אפשר להשתלב. זה הזמן לפתוח את קורות החיים ליותר משרות בתחומים מגוונים ככל הניתן. זה ממש הזמן ללמוד להתפשר. זאת התקופה וזה מה שהיא מחייבת. לאחר שהיא תהיה מאחורינו יהיה ניתן לעשות 'חישוב מסלול מחדש'. עד אז, אם רוצים למצוא עבודה היום, צריך להכיר את המגבלות החדשות של גיוס העובדים ואת ההתפשרויות שחייבים לעשות בעקבותיו.

המון בהצלחה!

דניאל ביטון,
צוות job ninja – הנינג'ה של עולם הדרושים!

Back to top button