בריאותמבזקים

חדש בבי"ח רמב"ם: שימור ביציות בגיל צעיר כדי לאפשר הורות מאוחרת

מיקה קרני, שהפכה לאחרונה לאם בגיל 47, היא ייצוג של האישה המודרנית. אם בעבר, את הדחף להפוך לאם בגיל צעיר ליווה קול תקתוק השעון הביולוגי, כיום הקצב הוא אחר לגמרי ומי שקובע הן הנשים. אז איך הופכים את הביולוגיה לאסטרטגיה? הכירו את המרפאה החדשה ברמב"ם, שמסייעת לנשים להפוך לאמהות במועד שירצו.

בשנים האחרונות, יותר ויותר נשים בוחרות באימהות בגיל מאוחר. היכולות הרפואיות והטכנולוגיות הקיימות כיום בתחום הפריון, מספקות אפשרויות להרות וללדת גם בעשור הרביעי לחיים ואפילו מאוחר יותר, כאשר הנשים כבר לא צריכות לתעדף את הרחבת המשפחה שלהן על פני תחומי עניין אחרים בחייהן. מתוך בחירה מודעת ומתוך רצון להרות בשלב מאוחר יותר בחיים, נשים בוחרות לשמר ביציות. מרפאה חדשה ברמב"ם מסייעת להן לעשות זאת כעת בתנאים אטרקטיביים במיוחד.

"הקפאת ביציות או שימור ביציות הוא תהליך שמאפשר לנשים לשאוב ביציות מגופן בגיל צעיר יותר ולשמר אותן בהקפאה עד שהן מחליטות לנסות ולהרות", אומר ד"ר עופר פאינרו, מנהל יחידת ה-IVF של רמב"ם, "בעתיד הנשים הללו תוכלנה להפוך לאימהות גם בגילאים מאוחרים יותר, באמצעות הפריה חוץ גופית ובעזרת ביציות צעירות יותר. להבדיל משימור פריון מסיבות רפואיות, פה אנחנו מדברים על בחירה מודעת של הנשים לדחות את השלב הזה בחייהן, עד שהן מרגישות שהגיע הזמן הנכון ולשעון הביולוגי או לתכתיבים כאלה ואחרים אין השפעה על ההחלטה הזו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר פאינרו הוסיף כי "שימור ביציות חברתי עוסק בעצם בבחירה של האישה. אנחנו ברמב"ם הרמנו את הכפפה והחלטנו לסייע לנשים לממש את האפשרות הזו במקום שמרכז ידע, ניסיון ורב-מומחיות. כיאה לסוגיה חברתית, גם למחיר ולתנאים שאנחנו נותנים למטופלות שלנו יש ביטוי חברתי", הוא מוסיף בחיוך, "אנו מרכז רפואי ציבורי ומשכך אנו רואים בזה שליחות להנגיש את האפשרות הנפלאה הזאת לכלל הציבור ולא רק לנשים מבוססות כלכלית".

השימוש בשימור ביציות חברתי הוא תופעה גדלה והולכת, כך עולה מנתונים שנאספים בעולם וגם בישראל, כאשר נשים מנצלות את היכולות הקיימות כעת לטובתן. "כיום עושים שימוש בשיטה חדשה המאפשרת הקפאה מהירה יותר של הביציות", מסביר דר' פאינרו, "זיגוג (או ויטריפיקציה בלעז) היא טכניקה שטומנת בחובה יתרון משמעותי נוסף – לעומת השיטה הישנה, היא למעשה מגינה על הביציות מפני נזקי תהליך ההקפאה ומאפשרת הצלחות רבות יותר בשימוש בביציות הללו בהמשך. עם הידע והניסיון שנצברים יש היום יותר עוברים, הריונות ולידות בסופו של התהליך הזה".

על פי נהלי משרד הבריאות, בישראל מתאפשר שימור פריון מסיבות שאינן רפואיות, לנשים אשר מלאו להן 30, אך טרם מלאו להן 41 והן יכולות לעבור תהליכי פוריות ושימוש בביציות המוקפאות עד גיל 54. לפי הנתונים הקיימים כיום, ככל שהביציות מוקפאות בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי להרות בשימוש בהן עולה. "אנחנו יודעים שהקפאת ביציות עד גיל 35 מניבה תוצאות טובות מאוד", מציין דר' פאינרו, "אז לנשים ששוקלות את העניין אני מציע להגיע אלינו לייעוץ בהקדם האפשרי".

צילום ווידאו וסטילס: הקריה הרפואית רמב"ם.
צילום ווידאו וסטילס: הקריה הרפואית רמב"ם.

Back to top button