מבזקיםפוליטי / מדיני

בעלי מועדון הבארבי: הבטיחו לנו הבטחות, לא ראינו אגורה שחוקה

בדיון שהתקיים הבוקר (רביעי) בוועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ רם שפע, בנושא חזרת עולם התרבות לשגרה תחת מגבלות הקורונה, בירכו נציגי מוסדות התרבות על חבילת הסיוע שסוכמה בין שר התרבות לשר האוצר, אך העלו בעיות נוספות נקודתיות הזקוקות לפתרון. יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע הודיע כי הוועדה תעשה עבודתה, ותוודא שאכן המתווה שהושג ימומש.

בישיבה השתתף שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הבארבי, ששובת רעב. לדבריו, טרם הועברו לבעלי העסקים הפיצויים שהובטחו. "אולי יש רצון טוב אבל לא פרקטיקה. זוהי הסוגיה מאוד חשובה כי שלושה חודשים אנשים לא התפרנסו, הבטיחו לנו הבטחות אבל לא ראינו אגורה שחוקה". הוא התייחס לתקצוב מוסדות התרבות ואמר: "לא נמאס להעביר כל הזמן את אותו הכסף לאותם מוסדות שאח"כ נמצאים בפשיטת רגל. צריכה להיות קצת חשיבה יצירתית שתיקח צעד אחד קדימה את התרבות ותתקצב גם את המקומות שעוסקים בתרבות ואמנות שהם פחות מוסדיים. אפשר גם לעזור לנו – להקל ברמת המע"מ, לבקש מאיתנו לייצר תכנים תרבותיים גם לפריפריה. אנחנו חיוניים, משמעותיים וגאים בעבודתנו". מזרחי נשאל על ידי יו"ר הוועדה מתי יפסיק לשבות רעב והוא השיב : "שר התרבות הזיז הרים וגבעות ושבר חומות בשיחה חברית, אבל טרם קיבלנו את הפעימה השלישית. ההוצאות שלנו ממשיכות להיערם. תנו לנו את השיפוי שלנו ואני אפנה את האוהל ואחזור לפעילותי".

בישיבה השתתף גם אליאס ג'וליאנוס זמר ומוזיקאי מהמגזר הערבי שתיאר את הקשיים בהם הוא נתקל : "יש לי להקה של עשרה אנשים, אבל אני מייצג ציבור שלם של מגזר שלם שנפגע אנושות מהקורונה. אנחנו האחרונים שנחזור לחזור לפעילות. כבר חצי שנה שאנחנו מובטלים ללא עבודה מאז האירוע האחרון שקיימנו בדצמבר. יש אלפים שעובדים בתחום התרבות ואין להם פרוסת לחם. אני מבקש שתתייחסו ברצינות להתייחס למגזר הערבי כמו שמתייחסים למגזר היהודי. הפסדתי כ-70 אירועים וכל העונה שלי מחוקה. בקיץ לא נחזור לשגרה מלאה כי הרבה הופעות בוטלו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גיא אטיאס, ראש אגף תקציבים במשרד התרבות והספורט הציג את המתווה החדש שכולל חבילת סיוע בסך 200 מיליון ש"ח למוסדות התרבות ואמר כי קיימת ציפייה שגם הרשויות המקומיות יסייעו ויגדילו את התקציב עבור מוסדות התרבות. "גופי התרבות יצטרכו להביא התייעלות של 5% עד סוף השנה. נרצה לראות התייעלות במרכיבי ההוצאות ולא בקיצוצי כח אדם. המדינה הכניסה את היד לכיס בצורה מאוד עמוקה, והמתווה הזה הוא אירוע חריג שלא נעשה עם גופים אחרים במשק".

גלית והבה שאשו, ראשת מנהל תרבות במשרד התרבות הוסיפה כי ה-14 ביוני יהיה יום חג לתרבות הישראלית והמשרד עמל בימים אלה על כל ההכנות לכך. בין היתר ציינה כי משרד התרבות בהילוך מאוד גבוה מול היכלי התרבות בפריפריה על מנת שיוזמנו מופעים ותסופק עבודה לאמנים. והבה שאשו: "אנחנו מקצים 3 וחצי מיליון ש"ח לצורך סבסוד המופעים. מעבר לכך, פרסמנו להערות ציבור תיקון רוחב על פיו משרד התרבות והספורט יכיר בכל פעילות דיגיטלית כפעילות נתמכת בתקופה הזאת. המשרד עובד בשידוד מערכות מאוד גבוה כדי לתת מענים לכל הצרכים שמגיעים לפתחנו. אני נפגשת היום עם נציגים של היכלי תרבות בכל הארץ כדי לבדוק איך אפשר לסייע". עוד אמרה כי המתווה שהציגו שר האוצר ושר התרבות הוא מתווה שוויוני לכל המגזרים.

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
Back to top button