טכנולוגיהמבזקים

המחיר הנמוך בעולם: הוכרזו הזוכים – יוקם מתקן התפלה חדש בשורק

פחות משנתיים מהחלטת הממשלה להגדיל באופן משמעותי את כושר ההתפלה של מדינת ישראל, חברת IDE טכנולוגיות ובנק לאומי נבחרו כזוכים במכרז PPP להקמת מתקן ההתפלה חדש בשורק. הצעתה של חברת IDE עמדה על מחיר חסר תקדים של כ-1.45 ש"ח לקוב מים, מחיר הנמוך בכ-65 אגורות לעומת המחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום. הוזלה זו תחסוך למשק המים כ-3.3 מיליארד ש"ח לאורך תקופת פעילות המתקן. מתקן שורק 2, בעל תפוקה של 200 מיליון קוב מים לשנה, צפוי להיות הגדול מסוגו בעולם ולהגדיל את כושר ההתפלה של מדינת ישראל בכ-35%.

ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות המים וחברת ענבל, בראשות איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP בחשב הכללי, הכריזה היום (שלישי) על חברת IDE כזוכה בשלב הסופי של המכרז (שלב ה-BAFO – Best & Final Offer) להקמת ותפעול מתקן ההתפלה החדש.

הליך ה-BAFO יושם לראשונה במכרזי החשב הכללי ובמסגרתו שלב סגירת המימון ותכנון המתקן, שבדרך כלל אורך מעל לשנה ונעשה על ידי הזוכה לאחר סיום ההליך המכרזי, הפך להליך מהיר יותר ותחרותי בו כל זוכה נדרש להשלים עם הבנקים סגירה פיננסית מלאה ולהגיש הצעה משופרת. בעקבות הליך ה-BAFO שיפרה חברת IDE את הצעתה הראשונה בכ-20 אגורות לקוב מים. שיפור זה יחסוך לצרכני המים כ-1 מיליארד ש"ח לאורך תקופת פעילות המתקן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מימון הפרויקט יתבצע ע"י קונסורציום של גופים הכולל את בנק לאומי ובנק KFW הגרמני, כמו גם את בנק ההשקעות האירופי (EIB) אשר יעמיד לטובת הפרויקט הלוואה בהיקף של 150 מיליון יורו. הלוואה זו תחסוך למשק המים כ100 מיליון שקל. השקעה של האיחוד האירופי בישראל באמצעות בנק ההשקעות שלו תוך כדי משבר הקורונה מהווה גושפנקה להשקעות נוספות בישראל בתחום התשתיות.

ארכיון. הנשיא במתקן ההתפלה שורק. צילום: מארק ניימן, לע"מ

שר האוצר, ישראל כץ: " אני מברך את ועדת המכרזים והחשב הכללי על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה. מתקן ההתפלה שיוקם יהיה הגדול מסוגו בעולם, יגדיל באופן משמעותי את היצע המים של המדינה ויחסוך סכומי עתק למשק המים. אמשיך לפעול לפיתוחן של תשתיות לאומיות בעלות חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל."

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ: "אני גאה להעביר את משק המים לשר זאב אלקין כשהוא במצב מעולה. לפני כשנתיים, העברתי בממשלה תכנית מהפכנית להתמודדות עם תקופות בצורת עתידית, במסגרתה גם החלטתי על הכפלת יעד ההתפלה לשנת 2030. מתקן ההתפלה שיוצא היום לדרך, שיהיה הגדול מסוגו בעולם, הוא תוצאה של יישום תוכנית זו, ויחד עם מתקן ההתפלה בגליל המערבי שכבר יצא גם הוא לדרך, גידול משמעותי בהיקף הפיתוח וצעדים נוספים, מצב משק המים הישראלי ומוכנותו לעתיד הינו מצוין."

שר משאבי המים והשכלה גבוהה, זאב אלקין: ״סיום המכרז ויציאה לדרך בהקמת מתקן התפלה חדש בשורק הוא אירוע היסטורי במשק היום הישראלי. הקמתו תתן למדינת ישראל ביטחון באיתנות משאבי המים שלנו גם ברצף של שנות בצורת, והמכרז החדש מאפשר גם לצמצם את העלויות בצורה ניכרת. מדינת ישראל שוב מוכיחה שהיא מעצמה טכנולוגית מובילה בעולם בתחום משאבי מים והמתקן החדש בסורק יהיה הגדול מסוגו בעולם.״

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "בנוסף לחסכון הכספי המשמעותי למשק המים כתוצאה מהליך הBAFO, הליך זה תרם להקדמת עבודות ההקמה של המתקן, כך שהמים המותפלים צפויים לזרום כבר בשנת 2023. השקעה של בנק ההשקעות האירופי בעת הזו מהווה תעודה של כבוד לאופן ניהול מכרזי הPPP בארץ. אני מברך את וועדת המכרזים על ניהול הליך מכרזי מהיר ומקצועי ביותר אשר תרם באופן ישיר לתוצאה הנהדרת, אשר הנהנים העיקריים ממנה צפויים להיות כלל אזרחי ישראל".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "הובלנו בשנים האחרונות מספר פרויקטים מהפכניים במשק המים, ביניהם: שיקום נחלים, ייזום המוביל ההפוך להזרמת מים אל הכנרת, רפורמה בתעריפי המים לחקלאות , רפורמה בחברת מקורות ועוד. מתקן ההתפלה החדש מצטרף לחמישה מתקנים שכבר פועלים בישראל, שמובילה בעולם בתחום ההתפלה, והוא יחזק את עמידות משק המים הישראלי בפני תקופות בצורת עתידית."

מנהל רשות המים, גיורא שחם: "זכייה זו מהווה בשורה משמעותית לצרכני המים בישראל. ההליך שנוהל על ידי ועדת המכרזים הביא לתוצאה כלכלית חסרת תקדים במחיר מים זול במיוחד. הוכח שתחרות אמיתית מועילה לצרכנים. רשות המים נערכת מבעוד מועד לשינויי האקלים ולתקופות בצורת נוספות, אסור ששני החורפים האחרונים יטעו את הציבור".

מתקן התפלה שורק. צילום: גיא בן-יעקב
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח