בריאותמבזקים

צלע במקום עצם הלסת? כך טיפלו ברמב"ם בגידול נדיר בילד בן חמש

מי שפגש את מ', בן חמש מאזור הצפון, במחלקת כירורגית ילדים בביה"ח "רות" ברמב"ם, לא יכול היה לדעת שמאחורי החיוך שעל פניו מסתתרת דרמה רפואית. מ', בסך הכל ילד קטן, הפך לאחרונה לאחד הילדים הבודדים בעולם שטופלו בהצלחה אחרי שבגופם התפתח גידול נדיר במיוחד. וכיאה לגידול נדיר, גם הפתרון הטיפולי שנמצא ברמב"ם היה די יצירתי.

גנגליונוירובלסטומה (Ganglioneuroblastoma) הינו גידול ממאיר ונדיר ביותר, המתפתח לרוב לאורך מערכת העצבים. בשנים האחרונות דווחו רק שלושה מקרים המערבים את הגידול הזה בעולם כולו. במקרה של מ', הגידול שהתפתח בגופו היה נדיר לא רק מעצם התפתחותו, אלא גם מעצם מיקומו. הגידול חלש על כמעט מחצית מלסתו של הילד. "מדובר בגידול נרחב מאוד", מסבירים במערך ההמטו-אונקולוגי בביה"ח "רות" לילדים ברמב"ם, "מעבר לסכנה שבהמשך התפשטותו של גידול כה משמעותי, מדובר בגורם שהפריע באופן מהותי לאיכות חייו של ילד כל כך קטן, בדיבור, בלעיסה, בבליעה ועוד".

במשך מספר חודשים טופל מ' באמצעות תרופות כימותרפיות בכדי לנסות ולהקטין את הגידול שהתפשט על פני חלק כה נרחב מפניו, אולם בשלב מסוים מוצה הטיפול התרופתי והוחלט להתקדם להליך ניתוחי בכדי להסירו מן הלסת של הילד הקטן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בניתוח שנמשך חמש שעות עמל צוות מומחים ומתמחים ממחלקת פה ולסת ברמב"ם בכדי להסיר את הגידול המורכב באופן שיפריד בין התאים הסרטניים לרקמה הבריאה, אך עדיין יאפשר את שיקומה של הלסת של מ' הקטן.

ההליך שנחשב לעדין ומורכב, במיוחד מפאת גילו הצעיר של המטופל, נוהל על ידי פרופ' עדי רחמיאל, מנהל מחלקת כירורגית פה ולסת, ד"ר עמרי אמודי, סגן מנהל המחלקה, ד"ר סלאח נסייר, ד"ר גבי סמל, ד"ר שחר טורג'מן מתמחה במחלקה, וד"ר עמית להבי, רופא מרדים המתמחה בילדים.

בתחילה ביצעו הרופאים כריתה מלאה של הגידול, אשר חלש על האזור שנמצא בין מפרק הלסת ועד כמעט למרכזה. "המטרה העיקרית הייתה להסיר את הגידול הנרחב בשלמותו, ולאחר מכן עמד בפנינו אתגר משמעותי לא פחות והוא כיצד לשמר את תפקודי הלסת לאחר הכריתה", מסביר ד"ר טורג'מן שנמנה על מנתחיו של מ', "הדיבור, הלעיסה והבליעה, אך גם בסיס שיאפשר לנו לשמר את המראה החיצוני של פניו של הילד ככל הניתן".

את החלק המאתגר הזה תכננו הרופאים בקפידה, כאשר הם החליטו לבצע את שחזור הלסת באמצעות צלע שנלקחה מגופו של מ'. "הדבר נעשה לרוב במסגרת הטיפול במומים מולדים שזו תת ההתמחות של ד"ר אמודי", מציין ד"ר טורג'מן ומוסיף, "היתרון בשיטה הזו הוא לקחת שתל עצם מגוף המטופל, כזה שלהבדיל משתל העשוי מחומר זר הגוף לא ידחה. בנוסף, לצלע יש פוטנציאל גדילה לאורך תקופת הגדילה של הילד כפי שאנחנו מכירים מהניסיון שלנו בשיטת הטיפול הזו".

בתום הניתוח, שהסתיים בהצלחה, אושפז מ' במחלקה לטיפול נמרץ ילדים בביה"ח "רות" לילדים ברמב"ם, שם שהה קצת יותר משבוע ימים כשהוא תחת השגחת הצוות המטפל. בהמשך הועבר למחלקת ילדים להמשך ניטור ולאחר מכן שוחרר לביתו כשהוא חש בטוב.

לדברי הרופאים המטפלים, בתוך ימים ספורים מהניתוח, חזרה הלסת של מ' לתפקוד מלא. "כבר במהלך האשפוז הוא החל לדבר, לאכול מזון רך ולהראות לנו כמה אינדיקציות לשיפור במצבו", מסכם ד"ר טורג'מן, "אנחנו עוקבים אחר מצבו אך כל הסימנים מראים לנו שהכיוון טוב".

"יש פה צוות של מלאכים", אמרה אמו של מ' לקראת שחרורם הביתה, "ממצב שבו לא ידענו לאן אנחנו הולכים קיבלתי בחזרה ילד שאוכל, מחייך, שר ועושה מה שכל ילד עושה. תודה רבה לכל מי שטיפל בנו".

אילוסטרציה. צילום: הקריה הרפואית רמב"ם
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח