מבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת החוק הנורבגי

ברוב של תשעה מול התנגדותם של חמשה חברי כנסת, הוועדה המסדרת בראשות ח"כ איתן גינזבורג אישרה את בקשת ח"כ רם שפע להקדמת הדיון בהצעת חוק-יסוד: הכנסת ובהצ"ח הפסקת חברות בכנסת של חבר הכנסת המכהן כשר או כסגן שר של קבוצת ח"כ.

חברי הכנסת מהאופוזיציה התנגדו בתוקף לפטור וטענו להפרת הסכם של הקואליציה שהבטיחה לדבריהם להעניק פטור מחובת הנחה להצעה של האופוזיציה. נציגי האופוזיציה ביקשו לקבל פטור מחובת הנחה להצעת חוק דמי אבטלה לעצמאים.

יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר: "אני משוכנע שהממשלה החדשה שקמה עקב המשבר הכלכלי, תדאג לעצמאים. מדובר בנושא חשוב, ומורכב שדורש תיאום ודיונים בין משרדי הממשלה השונים. נכון יותר שהממשלה תביא את ההצעה הזו כהצעת חוק ממשלתית ולא כהצעה פרטית שבאה להציג את הקואליציה כגנבים. הסיכום שהיה אמש, לא דיבר על פטור מחובת הנחה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ רם שפע (כחול לבן) נימק את בקשתו לפטור מחובת הנחה ואמר כי מטרת הצעת החוק, היא לאפשר למפלגות לתפקד ולבצע את עבודתם בוועדות הכנסת.

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר שנושא הפרדת הרשויות והחוק חשובים. אולם החוק בא לכסות על הבושה של הממשלה המנופחת ביותר. קושניר סנט בקואליציה ואמר, במקום להוסיף חכים, תפטרו סגני שרים ואז יהיו לכם חכים שיעבדו. קושניר טען שהקואליציה מפרה סיכום בין הקואליציה לאופוזיציה בעניין הגשת הצעות חוק. עוד לא התחלנו לעבוד ואתם מפירים את ההסכמים.

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר כי תוכן ההצעה מבזה ומהווה יריקה של הקואליציה בפרצופם של העצמאים. לא רק שהממשלה גנבה וגזלה, היא מסדר גובים לחברי כנסת נוספים. ניפחנו את הממשלה, כעת ננפח גם את הכנסת.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר שבעבר החוק חוקק כהוראת שעה, ע"מ לבחון איך זה עובד. אנחנו רוצים שהשרים וסגני השרים יהיו עסוקים כל כולם במשרדיהם. ההמלצה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, היא להחיל את החוק הנורבגי דרך קבע. סיעת ישראל ביתנו שהיום מתנגדת, תמכה בחוק בזמנו. אשר הוסיף ואמר, הארכיון לא שוכח. בשנת 2014 ח"כ אילן גילאון הגיש הצעה לדמי אבטלה לעצמאים ושר האוצר דאז לפיד, התנגד. לא ראיתי את יאיר לפיד בשום ועדה למען העצמאים.

ח"כ בועז טופורוטבסקי (יש עתיד): ביקשנו פטור להצעת חוק של דמי אבטלה לעצמאים שנמצאים בקשיים. מה שהביא מעל 26% מובטלים. אולם החוק שלנו לא מגיע להצבעה כאן. למה? כי הממשלה לא רוצה שהחוק ירשם כהשיג של האופוזיציה. הכי דחוף לדאוג להכניס חכים מקורבים נוספים.

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) אמר: "הפכתם תקלה לאידאולוגיה. אתם ממנים אנשים שיעבדו כשרים בממשלה ולא חברי כנסת שיעבדו כאן בכנסת. כל חברי הכנסת בעד ההצעה להעניק דמי אבטלה לעצמאים. אולם לליכוד חשוב להכניס את אסנת מארק לכנסת כדי שהיא תהיה חברת הוועדה לבחירת שופטים."

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "הצענו את החוק החשוב ביותר לציבור, עקב הכמות הגדולה של המובטלים. לדבריו, אותי לא מעניין החוק הנורבגי, אני אף פעם לא אהיה בממשלה. טיבי אמר בהלצה, בנורבגיה קמה עצמאותה של הממשלה המנופחת 2020."

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר כי ההצעה נועדה לייצר כנסת עובדת. גם יש עתיד ירוויחו ח"כ מהחוק. לדבריו, מס' המנדטים של יש עתיד מאוד חשוב, כיון שהרשימה המשותפת נושפת בעורפם בעניין תפקיד יו"ר האופוזיציה. בואו ותצהירו שאתם לא רוצים ח"כ נוסף. ואח"כ תצהירו שאתם מוותרים על מימון מפלגות בגין הח"כ החדש שיכנס לכם עקב החוק. אני בעד הצעה לדמי אבטלה לעצמאים. אנחנו נעביר את החוק הזה. זו צריכה להיות הצעת חוק של הממשלה ולא הצעה של חבר אופוזיציה שמבקש לאתגר את הממשלה. לשאלת ח"כ קושניר, אמר זוהר כי הוא ינסה להכניס את ההצעה בחוק התקציב הקרוב.

כאמור, בסיום הדיון, בתמיכת הקואליציה מול התנגדות חברי האופוזיציה, הוועדה העניקה פטור מחובת הנחה לשתי הצעות החוק.

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח