מבזקים

השבעת הממשלה ה-35: נאומי נתניהו, גנץ ולפיד במליאת הכנסת

מליאת הכנסת מתכנסת בשעה זו (ראשון) לצורך כינון ממשלת חילופין. ראש הממשלה נתניהו: "העלות הנוספת של ממשלת האחדות נמוכה לאין-שיעור מהעלות של בחירות נוספות, הגיע הזמן שכל מי שמאמין בצדקת זכויותינו בארץ ישראל יצטרף לממשלה". ח"כ גנץ: תם עידן ממשלת חצי העם, למען מדינת ישראל נלמד לבנות את האמון ביני ובין נתניהו, עצוב לי שברגעי האמת חבריי בכחול לבן לא ידעו לכבד את השותפות שלנו ואת רצון מרבית העם. ח"כ לפיד: " אם קנו אותך לפחות אל תמכור לנו שלא הייתה ברירה, אתה לא יכול להפסיק להיות אדם ערכי והגון לשנה וחצי ואז לחזור. זה לתמיד."

מליאת הכנסת מתכנסת בשעה זו לצורך כינון ממשלת חילופין, במעמד נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין, ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות.

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו הציג בפתח הדיון את קווי הייסוד של ממשלתו החדשה, הרכבה ואת חלוקת התפקידים בה. בפתח דבריו פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש לח"כ בני גנץ ואמר: "פעלנו יחד במבצע צוק איתן אני כראש ממשלה ואתה כרמטכ"ל, להגן על אזרחי ישראל במערכה שאין צודקת ממנה. אני משוכנע שנפעל יחד בהצלחה בממשלת האחדות למען המדינה שלנו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נתניהו התייחס בדבריו לרקע שהוביל לכינון ממשלת האחדות ואמר: "זהו יום חשוב למדינת ישראל, הממשלה החדשה הוקמה ברצונם של רוב אזרחי ישראל והיא תשרת את כל אזרחי ישראל, יהודים ולא-יהודים. יחד מתוך אחריות כבדה בחרנו בני גנץ ואני לפעול להקמת ממשלת חירום ואחדות לאומית ולמנוע בחירות נוספות בתוך שנה אחת. מדינת ישראל עברה שלוש מערכות בחירות, הם העמיקו את הכיתוב בעם, הם גבו מחיר כבד מקופת המדינה. אם היינו הולכים עכשיו לבחירות רביעיות העלות הנוספת למשק הייתה מסתכמת בשווי מיליארדי שקלים. העלות הנוספת של ממשלת האחדות נמוכה לאין-שיעור מהעלות של בחירות נוספות."

נתניהו התייחסה לקשיים בהרכבת הממשלה ולחלוקת התיקים בתוך הליכוד ואמר: "הציבור רוצה ממשלת אחדות וזה מה שהציבור מקבל היום. מעשה המרכבה כשמו כן הוא, היה מורכב מאוד עד הרגע האחרון. כל השותפים לממשלה אבל בראש ובראשונה חברי מפלגתי שלי הליכוד, שקיבל את מספר המצביעים הגבוה ביותר של מפלגה כלשהי קיבלה אי-פעם בתולדות המדינה, נדרשו לפשרות ולוויתורים כואבים אפילו כואבים מאוד. אבל אנחנו בחרנו לשרת את העם יחד כמתחייב מגודל השעה וכמתחייב מדוחק השעה, ואכן השעה דוחקת."

ארכיון. צילום: אתר הכנסת

ראש הממשלה התייחס למשבר הקורונה שמופיע בקווי הייסוד של הממשלה והזהיר מגל שני של המגיפה: "משבר הקורונה מטלטל יבשות ומדינות. הוא גבה עד כה את חייהם של מאות אלפי בני אדם ברחבי העולם, ולכן החלטנו יחד להסית הצידה את המחלוקות בינינו ולהתייצב כתף אל כתף מול האתגרים הגדולים שמגיפת הקורונה מציבה. המערכה טרם הסתיימה, איש אינו יודע אם אנחנו בהפוגה זמנית, הסכנה תוסר סופית רק שיימצא חיסון ובינתיים הנגיף עדיין פה. יש אפשרות שגם גל שני חוצה יבשות יפקוד את העולם וגם את ישראל כפי שקרה בדיוק במגפת השפעת הספרדית לפני 100 שנים. משום כך הצעד הראשון שממשלת האחדות תעשה הוא להקים את קבינט הקורונה כדי להכין את המענה לאתגר הגל השני."

נתניהו התייחס למשבר הכלכלי שנוצר בעקבות משבר הקורונה ולמספר המובטלים הגדול: "באותה מידה ניתן מענה לאתגר הכלכלי העצום שעומד לפנינו. נצטרך להעביר תקציב מושכל ואחראי. זה יהיה תקציב מורכב, שימנע את קריסת המשק, שיבטיח יציבות, שיחזיר את הצמיחה ושייתן לכם אזרחי ישראל אופק ותקווה. כבר השקענו משאבים כבירים כדי לעזור לעצמאים לעסקים קטנים לשכירים ומבקשי העבודה, אני יודע שהדאגה לפרנסה היא בראש מעייניכם אזרחי ישראל ואני רוצה שתדעו שדאגה הזו היא גם בראש מעיינינו הממשלה החדשה תעשה הכול להחזיר את המצב הכלכלי לקדמותו ככל שניתן."

נתניהו התייחס בדבריו אף לאתגרים הביטחוניים ובהם ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה: "בתחום הביטחוני נמשיך לסכן ולהרחיק איומים במדינת ישראל. אני חייב להגיד לכם כולל מהימים האחרונים שאיומים אלה לא נפסקו אפילו ליום אחד בתקופת הקורונה. אנחנו ננהל בנחישות רבה את המאבק בין מבקשי נפשנו, בכל זירה שבה נזהה איום נפעל בלא היסוס, סמוך לגבולותינו והרחק מגבולותינו. נוסיף להיאבק ללא פשרות בניסיונותיה של איראן להתבסס צבאית בסוריה בניסיונותיה להשיג נשק גרעיני. כמו כן ניאבק בניסיון המקומם של בית הדין הבינלאומי בהאג, ניסיון שלצערי מתעצם מאוד לאחרונה, להאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה כמו גם את מדינת ישראל, על "הפשע הנורא" של בניית גני ילדים בגילה, בשובנו לשילה לבית אל ולחברון."

ראש הממשלה התייחס להחלת הריבונות וקרא למפלגת ימינה להצטרף לממשלה: "חבלי ארץ אלו הם מחוזות לידתה וצמיחתה של האומה היהודית, הגיע הזמן להחיל עליהם את החוק הישראלי ולכתוב פרק מפואר נוסף בתולדות הציונות. כולם יודעים שמאות אלפי המתיישבים ביהודה ושומרון אחינו ואחיותינו יישארו תמיד במקומותיהם כחלק מכל הסדר קבע לשלום, והגיע הזמן שהעם הפלסטיני וגם אנשים בבית הזה יכירו בזה. והגיע הזמן שכל מי שמאמין בצדקת זכויותינו בארץ ישראל יצטרף לממשלה ברשותי כדי להוביל מהלך היסטורי זה יחד. הרי כל נושא הריבונות עומד על הפרק רק בגלל שפעלתי אישית לקדם אותו במשך 3 שנים תמימות, בגלוי ולא בגלוי."

בסיום דבריו אמר נתניהו: "מעל במה זו אני נושא תפילה על הצלחתנו, משימות חשובות לפתחנו באחדות ובשיתוף פעולה יכול נוכל להם. בעברנו הקדום עמדנו בצמתים שבהם יד איש שהייתה באחיו, שילמנו על-כך מחיר איום ונורא, אני רוצה להאמין שהפקנו את הלקחים הדרושים."

ח"כ בני גנץ, ראש הממשלה החלופי המיועד, נאם אחרי נתניהו והתייחס להליך שהוביל להקמת ממשלת האחדות: "בעוד כמה שעות, בעזרת השם, נוכל להגיד: יש ממשלה בישראל. תם המשבר הפוליטי הגדול בתולדות המדינה. הגיע הזמן לסיים את עידן השיסוי והפילוג ולהתחיל בעידן של אחדות ופיוס. שלוש מערכות בחירות עברנו בשנה וחצי. העם אמר את דברו והותיר לנו המנהיגים שתי אפשרויות – אחדות או סוג של מלחמת אחים. העם אמר לנו: תפסיקו לריב ביניכם ותתחילו לעבוד בשבילנו. אני, ראש הממשלה נתניהו ו-71 מנהיגי ציבור נוספים הגענו להכרעה הקשה ולקחנו אחריות לאומית. אני, מעולם לא פחדתי לקחת אחריות אישית ולאומית. תמיד התגייסתי למען מדינת ישראל. הייתי מוכן להקריב את חיי בכדי להגן על אזרחיה מפני אויבים חיצוניים מרים, מסוכנים ורצחניים."

ח"כ גנץ התייחס לאתגרים הניצבים בפני הממשלה החדשה: "אני וחבריי בחרנו לקחת אחריות: נצטרך להעביר תקציב מדינה, וזה לא סוד שיהיו בו החלטות קשות מאוד. נצטרך להמשיך להיות ערוכים מול אויבינו שלא עצרו לרגע את שאיפותיהם ופעולותיהם . נצטרך גם לעדכן את מודל הגיוס ולהתאים אותו לצרכי החברה הישראלית היום כדי שכולם ישרתו וכולם יקבלו מהחברה באופן שוויוני. בהחלט עבודה רבה לפנינו.
אני וחבריי לקחנו אחריות לאומית, גם כי בעת הזו, ובמיוחד בעת הזו, ישראל צריכה ממשלת אחדות שמייצגת חלקים נרחבים יותר בעם. אחרי למעלה מעשור, תם עידן ממשלת חצי העם, אנחנו כאן גם כשליחיהם של אלו שהרגישו שאין להם קול בהנהגת המדינה. ובעת הזו, טובה ממשלה שבה יהיו גם ויכוחים מרים ואידיאולוגיים, וגם ויתורים כואבים. הממשלה שאנחנו משביעים היום היא ממשלה שוויונית. ממשלה של איזונים, בלמים וגם של הכרות והבנות."

ארכיון. צילום: אתר הכנסת

ח"כ גנץ פנה לנתניהו ואמר: "אני מבקש לפנות אליך, אדוני ראש הממשלה. בכנות, כל אחד מאיתנו היה מעדיף להרכיב ממשלה אחרת. אולי היה קל יותר לשנינו ללכת לבחירות נוספות. שנינו בחרנו בהחלטה הקשה והנכונה עבור אזרחי ישראל. אני יודע היטב שגם לך לא היה קל להגיע לרגע הזה. אחרי 11 שנים כראש ממשלה, קיבלת את דין הבוחר והחלטת לחלוק עם שותפיי ואיתי את הגה השלטון, קבעת תאריך ליום בו נתחלף. זוהי החלטה מנהיגותית- אמיצה וחשובה. אפשר להגיד גם החלטה הגונה, אשר מבינה שאחרי שהלכנו לשלוש מערכות בחירות ללא הכרעה ,יש רק אפשרות אחת שמכבדת את רצון העם. למען מדינת ישראל נלמד לבנות את האמון ביננו, אבל לא רק בין 'בני' ל'ביבי'. אלא בין מחנות שיצטרכו לדבר במקום לריב. להתחבר במקום להתרחק. להבין שבבסיס, כולנו רוצים ישראל חזקה, יהודית ודמוקרטית. חברה שיש בה ויכוחים עזים, אך יודעת לחיות בשלום פנימי ובהשלמה."

לאחר מיכן פנה גנץ לחברי כחול לבן ואמר:"אני מבקש לפנות היום לא רק לשותפיי העתידיים אלא גם למי שאני רואה עדיין, למרות הכל, כשותפיי לתפיסת העולם הממלכתית והמרכזית של קבלת האחר, מי שצעדו עימי את צעדיי הראשונים בפוליטיקה – יאיר, בוגי והחברים הנוספים הנמצאים כאן באולם. אתם יודעים היטב שרציתי שתהיו חלק מהמסע הזה לאחדות פוליטית וישראלית. שיחד איתכם יכולנו להיות חזקים יותר ולהביא את הכוח הפוליטי שלנו בצורה משותפת. אתם גם יודעים ששום תרגילים פוליטיים ופרלמנטרים לא היו משנים את המציאות שבתוכה חיה החברה בישראל ועם מגפת הקורונה, ואחרי שלוש מערכות בחירות היה צריך להביא לדבר הזה סוף .שוחחנו על כך שעות ארוכות.

אני שומע את המתקפות שלכם, אך עדיין מכבד אתכם. עצוב לי שברגעי האמת לא ידעתם לכבד את השותפות שלנו ואת רצון מרבית העם, שסירבתם להכיר באתגרי השעה ובחרתם לפרק את כחול לבן, במקום להבין שעת אחדות ופיוס היא לישראל. ואחרי הכל, אני מקבל את הבחירה שעשיתם, ואהיה נכון לכל שיח שיקדם את ערכינו המשותפים, גם מהעבר השני של אולם המליאה."

בסיכום דבריו פנה ראש הממשלה החלופי המיועד לאזרחי ישראל ואמר: " בתקופת המלכות חרבה ישראל על שנאת חינם. אני איני מאמין בכוחה של השנאה ולא אכנע לה."לא תשנא את אחיך בלבבך", כך נאמר. לא עוד שנאה, שיסוי וריבים – הגיע הזמן לצעוד בנתיב הפיוס הלאומי. העם בחר, אני בחרתי, כל חברי הקואליציה בחרו באחדות ישראל, לפני הכל. בואו נמשיך בדרך חדשה. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה."

יו"ר האופוזיציה המיועד ח"כ יאיר לפיד נשא דברים לאחר מיכן: בבניין הזה, בפוליטיקה, הקורונה היא תירוץ לעשות מסיבה מושחתת על חשבון משלמי המיסים. אחרי כל הדיבורים הריקים על "ממשלת חירום" מקימים היום את הממשלה הגדולה ביותר, הבזבזנית ביותר, בתולדות ישראל. 36 שרים, 16 סגני שרים. יש בישראל נכון להיום פחות מ-50 מונשמים מקורונה. יש יותר שרים וסגני שרים ממונשמים. אפשר לשים שר ליד המיטה של כל חולה קורונה.

בחיים האמיתיים של אנשים אמיתיים, אדם עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות סגן מנהל בית ספר, רופא במחלקה פנימית. הוא לא יכול להיות נהג של שר. הוא לא יכול להתקבל לבה"ד 1. להיות קצין בצה"ל. אף אחד לא יפקיד כיתת חיילים בידי אדם עם כתבי אישום. בבניין הזה, שני רמטכ"לים של צה"ל נכנעו היום לאדם עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים.

בחיים האמיתיים אף אחד לא רוצה שיגידו עליו שהוא שקרן. אבא שלנו לימד אותנו בגיל שבע – אסור לשקר. אם עמדת מול אנשים ונשבעת להם, לא תחזור בך. יש מושג כזה: כבוד עצמי. בחיים האמיתיים אם מישהו מנסה להרוס את המשפחה שלך, אין מזה חזרה. אם מישהו מקליט אותך בסתר, מפיץ עליך שקרים נוראים, יורד למקומות הכי נמוכים, אתה לא מתקרב יותר לבנאדם כזה. אנשים אמיתיים אומרים לעצמם: אם הוא עשה את זה פעם אחת, הוא יעשה את זה שוב והם צודקים.
פה בבניין ככל שפוליטיקאי יורד נמוך יותר, הוא מצליח יותר. זה שירד הכי נמוך מכולם, מצליח יותר מכולם. להבטחות אין שום ערך. מילה של בנאדם זה המצרך הכי זול פה. המציאו לזה שם "אמנות האפשר". עד גבול מסויים. יש מקום שבו כבר אי אפשר. יש קווים אדומים. אתה לא מתפשר עם אנשים שפגעו בכל מה שקדוש ויקר לך, במשפחה שלך, במדינה שלך.

צילום: אתר הכנסת

יש את ז'אנר המתנצלים. משפילי העיניים. אלה שאומרים : "זה לא מה שרציתי, אבל לא היתה ברירה." תמיד יש ברירה. תמיד אפשר לשמור על העקרונות שלך, בתנאי אחד: שאתה מוכן לשלם את המחיר. אם קנו אותך, לפחות אל תמכור לנו שלא היתה ברירה. קנו אותך, יש לך מחיר, זה מה שאתה. אתה לא יכול להפסיק להיות אדם ערכי והגון לשנה וחצי ואז לחזור. זה לתמיד.

אין דבר כזה, לא יכולה להיות – "ממשלת אחדות בראשות בנימין נתניהו". אתה לא יכול שנים על גבי שנים לפצל את עם ישראל, לגרום לחצי אחד לשנוא את החצי השני, ואז להכריז על עצמך כראש ממשלת האחדות. כל הקריירה שלך מבוססת על דבר אחד: על היכולת לגרום לישראלים לכעוס אחד על השני. על הכישרון שלך להשתמש בשנאה ופחד.

לישראלים מגיע יותר. אנחנו נהיה פה כדי להזכיר להם שאפשר גם אחרת. יש אפשרות אחרת, להנהגה אחרת. לא הנהגה שמעניין אותה רק כסאות ותיקים. הנהגה שמחוייבת לערכים. לשינוי שאנחנו מחוייבים להוביל. מגיע לישראלים הטובים שהבניין הזה יעבוד בשבילם. במקום כל הרוטציות ומשחקי הכיסאות מגיעה להם ממשלה שתטפל בבעיות אמיתיות. שתעסוק בחינוך, שתלחם בשחיתות ובבירוקרטיה, שתסייע לעסקים קטנים, לא לעסקנים קטנים. זה נראה כרגע רחוק. זה לא רחוק. זה נראה בלתי אפשרי. זה ועוד איך אפשרי.

כי מתחתם את החבל יותר מדי. כי המרחק בין החיים האמיתיים לפוליטיקה הפך להיות בלתי נסבל. כי הישראלים הם כל מני דברים – פראיירים הם לא. הממשלה הזו לא מייצגת אותם, לא הוקמה בשבילם, לא רואה אותם ממטר. מגיע להם יותר. אנחנו נהיה פה כדי לתת להם יותר. אנחנו נהיה פה מפני שמדינת ישראל לפעמים לוקחת את הזמן שלה, לפעמים עושה טעויות, אבל היא תמיד חוזרת. כשהיא תחזור, היא תמצא אותנו פה."

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

תגובה אחת

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח