צרכנות

מתי צריך אפוטרופוס?

מוסד האפוטרופסות נועד לתת סיוע לאדם אשר אינו מסוגל לנהל את ענייניו מבחינה משפטית. לעיתים מדובר במי שאיבד את הכשרות המשפטית שלו עקב מחלה, תאונה או מגבלה כלשהי ובמקרים אחרים מדובר בקטין או בפסול דין. מינוי אפוטרופוס הוא הליך משפטי מורכב אשר לצד יתרונותיו הנו גם פוגעני מאוד באדם עבורו הוא ממונה. על כן, כדאי תמיד לשקול את קיומן של חלופות כגון מינוי תומך החלטות או עריכת ייפוי כח מתמשך.

מתי צריך אפוטרופוס?

הנחת המוצא היא כי כל אדם מעל גיל 18 הנו כשיר לבצע פעולות משפטיות, כל עוד לא הוכח אחרת. על כן, קובע החוק כי מינוי אפוטרופוס ייעשה אך ורק בצו בית משפט, אשר בפניו יש לסתור את החזקה הזו באמצעות ראיות מתאימות. כך למשל, יש להגיש חוות דעת עדכנית של מומחה רפואי אשר יעיד על מצבו הפיזי והנפשי של האדם עבורו מתבקש המינוי, הנקרא חסוי. ככל שהמבקש עמד בנטל ההוכחה של אי כשירות משפטית, ייתן בית המשפט צו אפוטרופסות. בו הוא יקבע מי ימונה לתפקיד, מהי תקופת המינוי, אשר יכולה להיות קבועה או זמנית ומהם תחומי האחריות עליהם יופקד האפוטרופוס. עמידה בנטל הראייה איננה משימה פשוטה ולאחריה יידרש המבקש להראות מדוע הוא צריך להתמנות על ידי בית המשפט לאפוטרופוס. לכן, מומלץ לפנות אל עורך דין אפוטרופסות לצורך הכנת הבקשה וייצוג המבקש בבית המשפט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יתרונות וחסרונות המינוי

מטבע הדברים, כאשר אדם אינו יכול לנהל את ענייניו, חשוב כי יתמנה לו אפוטרופוס אשר ידאג לרווחתו ולמימוש זכויותיו מול גורמים שונים: ביטוח לאומי, בנקים, חברות ביטוח וכיו"ב. כך למשל, הורה קשיש הזקוק למי מילדיו אשר ישמשו כאפוטרופוס וידאגו לצרכיו הרפואיים ו/או הכלכליים. כאשר מתמנה לתפקיד האדם המתאים, הרי שהוא מספק לחסוי גם הגנה מפני נוכלים ומעשי מרמה. לצד יתרונות בולטים אלו, מינוי אפוטרופוס גם נוטל מהחסוי את עצמאותו, שכן אדם אחר נכנס בנעליו ומקבל החלטות עבורו. בשל הפגיעה המהותית הזו באוטונומיה, בית המשפט בוחן היטב האם אכן יש הצדקה למינוי ואם כן, האם הוא חייב להיות כולל וגורף, או שניתן לצמצמו לתחומי חיים מסוימים. אז יותיר בית המשפט לחסוי שיקול דעת מסוים בקבלת החלטות על חייו.

ייפוי כח מתמשך ותומך החלטות

לצד האפשרות של מינוי אפוטרופוס, ישנן שתי חלופות אחרות שכדאי להכיר. בעת פנייה לייעוץ משפטי של עורך דין אפוטרופסות, יסביר הוא את קיומן של האלטרנטיבות ויחווה דעתו בדבר האפשרות המתאימה ביותר בנסיבות העניין. במקום להמתין עד ליום שבו נאבד את כשירותנו המשפטית ויידרש למנות לנו אפוטרופוס, ניתן למנות כעת, בעודנו צלולים, במסגרת ייפוי כח מתמשך, את מי שאנו רוצים שיטפל בענייננו בעתיד, כאשר לא נוכל לעשות זאת. חתימה על מסמך זה אינה כרוכה בפנייה לבית משפט כלל, אלא מגיעים אל עורך דין אפוטרופסות אשר קיבל הסמכה ייעודית בנושא והוא מנסח את ייפוי הכח, לאחר שהסביר את משמעויותיו. חלופה נוספת היא מינוי תומך החלטות, אשר לא נועדה למצב של אי כשירות משפטית, אלא כאשר אנו זקוקים לתמיכה במימוש החלטותינו. כאן נדרש אמנם לפנות לבית משפט אך הפנייה נעשית על ידי האדם המבקש תומך ולא על ידי צד ג', כפי שקורה במסגרת הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס.

מעוניינים להבטיח את עתידכם ולערוך ייפוי כח מתמשך? זקוקים לתומך החלטות? רוצים לדאוג להורה שלכם ולהגיש בקשה למינוי אפוטרופוס? משרדו של עורך דין צוואות אלעד בן עומד לשירותכם בכל אחד מאלו וישמח להעניק לכם ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי בהתאמה אישית.

Back to top button