כלכלהמבזקים

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "הנתונים מסוכנים למשק"

למרות שיתוק 70% מהבניה והתשתיות בישראל בתקופת הקורונה רק 21% מהבקשות של קבלני ישראל לסיוע מקרן ההלוואות הממשלתית נענו בחיוב – לעומת 67% מהבקשות של כלל המגזרים במשק • נשיא ההתאחדות: "היקף האשראי לענף כיום הוא של כטריליון שקל והמדינה חייבת לסייע לשמור על יציבות הענף כדי לא לחשוף את הבנקים ואת המשק כולו לזעזוע שיסכן אותם".

רק 21% מהבקשות של קבלני ישראל לסיוע מקרן ההלוואות הממשלתית לעסקים נענו בחיוב על יד המערכת הבנקאית. זאת, לעומת שיעור אישור הלוואות של 67% שלו זכו כלל המגזרים במשק. כך עולה מנתונים של משרד האוצר שחושפת הבוקר התאחדות הקבלנים בוני הארץ.

בהתאחדות מציינים, כי למרות הכרזתו כענף חיוני מתחילת משבר הקורונה, ולמרות מאמץ אדיר שהשקיעו התאחדות הקבלנים בוני הארץ וממשלת ישראל למניעת פגיעה בהיקף הבניה, הביא המחסור גדול בעובדים בענף הבניה לשיתוק של כ-70% מהבניה בישראל לאורך המשבר. נציין כי בשבוע הבא, על פי החלטת הממשלה, תיעצר קבלת הבקשות להלוואות מהקרן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ענף הבניה הוא מהתורמים המרכזיים לתוצר ומייצר כ-11% מהתמ"ג, ובכל זאת הקבלנים קבלו מהבנקים אישור להלוואות בהיקף של 600 מיליון שקל – רק 4.3% מכלל היקפה של הקרן הממשלתית לסיוע לעסקים. מדובר בירידה דרמטית בהיקף אישור ההלוואות לענף, לעומת היקף האשראי המקובל במערכת הבנקאית עבורו עד המשבר. עד פרוץ משבר הקורונה, הבנקים אישרו הלוואות לבניה בהיקף של כ-20% מהאשראי הכולל שהם מספקים למשק.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר כי "הנתונים הם לא פחות ממסוכנים למשק. ענף הבניה לווה סכומי עתק מהבנקים כדי לקדם את וכעת נמצאת רוב הבניה במצב של המתנה לסוף המשבר. המדינה חייבת להאריך את הזמן להגשת בקשות להלוואות כדי לאפשר לעסקים להעריך בדיוק מה הם צריכים כדי לצלוח את המשבר הזה, ובמקביל להקים קרן סיוע ייעודית עם לענף הבניה והתשתיות מיד. צריך להבין שהיקף האשראי שעמידה המערכת הפיננסית בישראל לענף הבניה והתשתיות הוא של כמעט טריליון שקל וזעזוע קשה בענף עלול לחשוף את הבנקים והמשק כולו לסיכון שאסור שהם יחשפו לו".

ראול סרוגו. צילום: שמואל אדלר
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח