טכנולוגיהמבזקים

המוחות המבריקים: הוכרזו הזוכים בתחרות מדענים ומפתחים צעירים

הערב, (5 במאי, יום שלישי) הוכרזו הזוכים ב"תחרות מדענים ומפתחים צעירים בישראל 2020". התחרות התקיימה השנה באופן וירטואלי בחדרי זום (ZOOM), בשל משבר הקורונה, כך גם טקס הכרזת הזוכים ששודר בלייב בעמוד הפייסבוק של המוזיאון.

"התחרות המקוונת השנה היתה התנסות חדשה ומפתיעה" אומרת מיה הלוי, מנהלת מוזיאון המדע, "אנחנו שמחים שהיתה לנו, למרות מגפת הקורונה וההגבלות על מפגשים פיסיים, הזדמנות לפגוש את התלמידים המתחרים ולשמוע מהם על הפרויקטים המרתקים. אנחנו מקוים שלמרות ההצלחה בארגון תחרות מקוונת נוכל בשנה הבאה לחזור 'למתכונת הישנה' ולארח את כל התלמידים שיגיעו לשלב הגמר אצלנו במוזיאון, ולהציג את העבודות הנפלאות שלהם לצבור הרחב".

פרסים הוענקו למקום ראשון, שני ושלישי וכן ציונים לשבח על עבודות בולטות וייחודיות. הזוכים ייהנו ממלגות לימודים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במקום הראשון זכו, אורי סדן-ירחי תלמיד הכפר הירוק ע"ש לוי אשכול, רמת השרון ותוכנית ׳אלפא׳ במרכז מדעני העתיד על עבודתו: שימוש בגיאומטריה גלילית, שדות מגנטיים וחימום מאוחר בלייזר להשגת תנאי הצתה של היתוך גרעיני בשיטה ההכלה. ונועה פריסלץ תלמידת מרכז חינוך ליאו-באק, חיפה ותוכנית ׳אלפא׳ על עבודתה השפעת החלבון הפרו-אפופטוטי ARTS על מוות תאי של תאי גזע במעי לאחר הקרנות.

זוכי מקום ראשון- אורי סדן-ירחי ונועה פריסלץ. צילום: אבי אוחיון

במקום השני זכו: מיה לב תלמידת התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים זכתה על עבודתה: תעמולה כהצדקה למדיניות אלימה וקיצונית בגרמניה הנאצית ובברית המועצות הסטליניסטית, דניאל קלמנסון תלמיד בית החינוך המשותף חוף השרון, שפיים ותוכנית 'אלפא' במרכז מדעני העתיד על עבודתו תפקיד הפריציטים במחלה Ataxia Telangiectasia ומאיה אריאלי תלמידת הרב תחומי עמק חרוד, עין חרוד איחוד ותוכנית ׳אלפא׳ במרכז מעדני העתיד על עבודתה סימולציית בינה מלאכותית לתיאום בין בוטים בתנועה במרחב על ידי תיאוריית בחירה חברתית.

במקום השלישי זכו: אמיתי נובוסלסקי תלמיד התיכון האקדמיה למוסיקה ולמחול, ירושלים על עבודתו: תיארוך מגנטו-סטרטיגרפי של יחידות הפוספט בשדה צין, חביב מועלם תלמיד תיכון בפטיסטי, נצרת על עבודתו: הפקת מים מלחות האוויר וטיהורם באמצעות גלי קול עומדים, ואלון גרנק תלמיד בית הספר המשותף חוף הכרמל, מעגן מיכאל, על עבודתו מיטוב שיטה אינטרפרומטרית המגבירה יחס עוצמות פלנטה לכוכב בספקטרום ממערכות פלנטריות מרוחקות

פרס מיוחד ע"ש נעם כנפו הוענק לנעם ברקת תלמידת התיכון לחינוך סביבתי, מדרשת בן גוריון על עבודתה: השפעת שינויי האקלים באזור שדה בוקר, על סביבת המחייה, ההתנהגות ואסטרטגיית הרבייה של העביד הצהוב בשדה צין.

צילום: חמוטל לוטן
צילום: חמוטל לוטן

בראש חבר השופטים של התחרות עומד הפיזיקאי, פרופ' חנוך גוטפרוינד, נשיא האוניברסיטה העברית לשעבר, ולצדו שופטים מבכירי האקדמיה והתעשייה בארץ. את המדענים והמפתחים הצעירים מלווים לכל אורך המיונים, ההכנות ובמהלך ימי התחרות מנחים, דוקטורנטים ומהנדסי פיתוח של חברות היי טקבהנחייתו של פרופ' גדי גלזר מהאוניברסיטה העברית, וצוות מוזיאון המדע.

בטקס לקחו חלק שגרירת גרמניה בישראל ד"ר סוזאן ואסום ריינר ושגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, שברך את הזוכים.

"האיחוד האירופי מקיים את התחרות הכלל אירופאית של מדענים צעירים כבר 19 שנים", אמרה מיה הלוי, מנהלת מוזיאון המדע, "לצערנו השנה התחרות האירופאית בוטלה אך אנו רואים את השותפות עם האיחוד האירופי כחשובה ואסטרטגית לקישור בין המדענים הצעירים בישראל לעמיתיהם באירופה".

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים מקדיש חלק נכבד מפעילותו במיזמים בינלאומיים, להנחלת חינוך מדעי-טכנולוגי בקרב בני הנוער, קידום מצוינות מדעית והעלאת המודעות לעיסוק בתחומים אלו. המוזיאון, שחרט על דגלו קידום פרויקטים מדעיים במיוחד בקרב בני נוער בבתי ספר מכל המגזרים וכל שכבות האוכלוסיה, מקיים מזה 23 שנה את התחרות למדענים ומפתחים צעירים בישראל בהשתתפות עשרות בני נוער בגילאי 15-21 מכל רחבי המדינה.

התחרות הניבה במהלך שנות קיומה למעלה מ-1,000 בוגרים, שרובם משתלבים בהצלחה רבה בתחומי המחקר והאקדמיה, בתעשייה, בעסקים בארץ ובעולם. התחרות הינה חלק מתוכניות המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי לעידוד ושיתוף פעולה בין מדענים צעירים באירופה וישראל ושל התחרות העולמית היוקרתית רג'נרון-אייסף Regeneron-ISEF בארה"ב. לצערנו השנה, בשל מגפת הקורונה בוטלו התחרויות הבינלאומיות, אך אנחנו שמחים שהתאפשר לנו לקיים את התחרויות הישראלית, ולהעניק פרסים לתלמידים המצטיינים.

התחרות פועלת בתמיכת משרד החינוך – מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע וקרן גורן-מונטי-פרארי באמצעות הקרן לירושלים, והיא מתקיימת בשיתוף עם האקדמיה הלאומית למדעים והאיחוד האירופי.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח