צרכנות

שמירת הריון – כל השאלות והתשובות שכדאי לדעת

שמירת הריון זו התקופה שבה האישה ההרה נמצאת במצב רפואי המהווה סכנה לה או לעובר ולכן מחייב אותה במנוחה מלאה בבית. מה הן הסכנות? מה עושים בשמירת הריון ועוד שאלות ותשובות במאמר שלפניכם.

 

כל אישה בוודאי שמעה את המושג הזה שמירת הריון, ויודעת בגדול מה זה אומר, אבל יש הבדל בין לדעת ברמה עקרונית ובין להבין לעומק ואולי להיות מוכנה אם תידרשי לכך במהלך ההריון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. לעשות סדר ולהסביר מהי שמירת הריון? מה הסיבות לשמירת הריון ומתי היא נדרשת? מה עושים בשמירת הריון?  מה הזכויות של ההריונית שנדרשת לצאת לשמירת הריון?

נתחיל מכך שהמושג שמירת הריון, למרות שנשמע מושג רפואי ונדרש על ידי רופא הנשים, הוא בכלל לא מושג רפואי, אלא מונח של הביטוח הלאומי. המשמעות היא שכאשר ההריונית נמצאת בהריון שהרופא מגדיר כהריון בסיכון, וכשהמשך עבודה או מאמץ עלולים לסכן את בריאות העובר, ההריונית או ההריון, ימליץ רופא הנשים על שמירת הריון.

מהן הסיבות לשמירת הריון?

הסיבות לדרישת הרופא לצאת לשמירת הריון הן רבות ומגוונות: דימום חוזר בזמן ההיריון, התכווצויות של הרחם בשבועות שלפני חודש תשיעי, לחץ דם גבוה, חלבון בשתן, רעלת הריון, בקע טבורי, בצקות רבות בגפיים, כאבי ראש חזקים שחוזרים על עצמם, היסטוריה של לידות מוקדמות אצל האישה או אפילו הריון מרובה עוברים.

כל מצב שהרופא רואה בו כמסכן את העובר או את האם.

מה עושים בשמירת הריון?

בניגוד לדעה הרווחת שבשמירת הריון צריכה האישה לשכב כל הזמן במיטה, האמת היא שהאישה נדרשת לנוח, לא להתאמץ, אבל גם ממש לא לשכב רוב הזמן במיטה, נהפוכו. שכיבה במיטה מוסיפה לסיכון האישה והעובר ועלולה לגרום לקרישי דם, אבדן מסת שריר ודלדול העצם.

המקרה היחיד שבו יומלץ לאישה במצב של שמירת הריון להרבות בשכיבה במיטה זה אם יש לה צוואר רחם פתוח וחשש ללידה מוקדמת. מלבד סיבה זו, אין צורך לשכב במיטה אלא רק להימנע מכל פעילות שהיא מאומצת.

בזמן שמירת ההיריון תגיע האישה מדי כמה שבועות לבדיקה אצל הרופא.

הרופא החליט שהאישה צריכה לצאת לשמירת הריון. מה עכשיו?

מלבד העובדה שמעכשיו האישה צריכה לנוח ולא להתאמץ, במידה והיא תושבת ישראל, היא גם זכאית לגמלה מביטוח לאומי שמטרתה לפצות אותה על אובדן השכר בעקבות שמירת ההריון. בין התנאים לזכאות:

אף גוף אחר לא משלם לאישה כל תשלום עבור תקופה זו.

על האישה להיות שכירה או עצמאית ששולמו עבורה דמי ביטוח לאומי של לפחות 6 חודשים מתוך 14 חודשים שקדמו ליום בו יצאה לשמירת הריון.

עליה להציג אישור מטעם רופא הנשים שלה כי היא נדרשת לצאת לשמירת הריון.

על מנת לקבל פיצוי על אובדן ההכנסה האישה צריכה להיות בשמירת הריון של לפחות 30 יום רצוף, ואם לאחר מנוחה של פחות מ-30 יום מתאפשרת לאישה הפסקה ואז חזרה שוב לשמירת הריון, התקופה המזכה בפיצוי חייבת להיות לפחות 14 יום.

כמה זמן זכאית האישה ההרה לשמירת הריון?

כאמור, משך תקופת שמירת ההריון צריכה להיות לפחות 30 יום רצוף ויכולה להמשך עד הלידה או עד שבוע 37 להריון, שבוע שנחשב כשבוע שבו כבר ניתן ללדת ללא סיכונים לעובר.

כמה כסף תקבל אישה שיצאה לשמירת הריון?

במהלך תקופת הזכאות לקצבה, יחושבו דמי הפיצוי המגיעים לאישה ההרה, על פי ממוצע השכר אותו קיבלה האישה בשלושת החודשים שקדמו ליום עבודתה האחרון. מהסכום המחושב שמהווה הכנסה לכל דבר, ירדו דמי ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ומס הכנסה.

האם תמיד יאשר הביטוח הלאומי תשלום על תקופת שמירת ההריון?

לרוב אם האישה עומדת בתנאים שצוינו ומגישה את הטפסים והמסמכים הנדרשים, ביטוח לאומי יאשר את שמירת הריון, יחד עם זאת ישנם גם מקרים שהביטוח הלאומי לא מקבל את הבקשה לזכאות, דבר שקורה בדרך כלל כאשר סגנון העבודה או תנאיה לא מהווים סכנה לאישה או לעובר, או במקרים שבהם קובעת וועדת הביטוח הלאומי כי הסיבות הרפואיות לא מצדיקות שמירת הריון.

במקרים כאלו שבהם ביטוח לאומי לא מאשר זכאות לשמירת הריון, יכולה האישה להגיש לבית דין אזורי לעבודה ערעור.

כל המידע בעמוד נכתב על-ידי מערכת האתר "תינוק ישראלי" – הריון לידה והורות צעירה.

Back to top button