חדשות הארץמבזקים

הסתיימו טקסי הזיכרון, בני משפחה שכולים הפגינו מול "איקאה"

ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאנדרטת הלוחם הבדואי הסתיימו טקסי 'משמר הנר' לזכר הנופלים, לראשונה מקום המדינה, ללא קהל • לטובת המשפחות השכולות, תיעד משרד הביטחון את טקסי הזיכרון ב-6 בתי עלמין מרכזיים ברחבי הארץ ואת טקס הקראת השמות, שנערך לראשונה בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל • למעלה מ-1.3 מיליון נרות זיכרון וירטואליים הודלקו בהמשך לקריאת אגף משפחות, הנצחה ומורשת להנציח את זכר הנופלים באתר "יזכור" של משרד הביטחון.

הטקס הממלכתי המרכזי התקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל, בהשתתפות הרמטכ"ל, מ"מ המפכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד ומ"מ נציב שב"ס. בטקס הוקרן נאום מוקלט של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מיד לאחר הצפירה, בשעה 11:02, חלף מעל היכל הזיכרון מטס של מטוסי קרב במבנה חסר.

ב-52 בתי העלמין הצבאיים ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי, התקיימו טקסים מצומצמים ללא נוכחות קהל. הטקסים כללו "משמר הנר" –משמר כבוד של חיילי צה"ל העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד בכיר, תפילה לנשמות הקדושים מפי רב צבאי, קצינת נפגעים ונציג אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון. בתום צפירת הזיכרון שרו חיילי המשמר את ההמנון הלאומי "התקווה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לטובת בני המשפחות השכולות והציבור הרחב, שבשל מגפת הקורונה נבצר מהם מלהגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון, תיעד משרד הביטחון את טקסי הזיכרון ב-6 בתי עלמין מרכזיים: נהריה, עוספיה, צומת המוביל, נתניה, חולון והר הזיתים בירושלים. טקסים נוספים ברחבי הארץ תועדו ע"י דובר צה"ל.

רבים מבני המשפחות השכולות זעמו על ההחלטה לאסור עליהם להגיע אל בתי העלמין כדי לפקוד את קברי יקיריהם ביום זה כשמנגד אפשרה הממשלה את פתיחת רשת "איקאה". "היום בימי קורונה הגעתי לאיקאה נתניה לנדליק נר זיכרון כי בתי העלמין סגורים. אין לי ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת. במותם ציווה לנו את החיים ולימדו אותנו להלחם על המדינה שלנו" אמרה שושי בעצב רב.

אתמול התראיינה בגלגלצ לתכניתה של יעל דן, ד"ר גליה קצף, ששכלה את אחיה אהר'לה קצף לפני 20 שנה כשנפל במלחמת שלום הגליל. ד"ר קצף נוהגת מידי שנה לפקוד את קברו בכל יום זיכרון בבית העלמין קריית שאול, אך השנה בשל האיסור להגיע אל בתי העלמין, החליטה לקיים את טקס הזכרון בסניף "איקאה" בראשון לציון.

"ביום הזיכרון הקרוב, בשעה 11:00 בצפירה, נעמוד כולנו, משפחות שכולות וחברים מחוץ למתחם איקאה ראשון לציון, עם תמונה שם ונר. במסיכות כמובן, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. מבקשת מכל מי שיכול להגיע, לבוא להתייחד עם זכר אהובינו ואיתנו ביום קשה זה בימים נוראים אלו" כתבה גליה בפייסבוק.

"לשים שוטרים בכניסה לבתי העלמין יש בזה טעם לפגם. אם צריך לשים משטרה, שיהיה בפתחי הבתים של המנהיגים שלנו" אמרה בראיון ליעל דן.

יו"ר מרצ ח"כ הורוביץ התייחס להחלטה שלא לאפשר למשפחות להגיע אל בתי העלמין ואמר כי היה נכון לאפשר זאת תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות, "אינני מסכים להחלטה לאסור על המשפחות השכולות לבוא לבתי העלמין. אפשר לעשות זאת תוך שמירה על הוראות משרד הבריאות. אם פתחו את איקאה עם תורי ענק, אז אפשר גם לתת למשפחות להגיע לבתי העלמין".

הבוקר התקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל טקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהשתתפות כ-80 חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון. הטקס המרגש נערך השנה לראשונה בעקבות מגיפת הקורונה ויהפוך למסורת בשנים הבאות.

למעלה מ-1.3 מיליון נרות זיכרון וירטואליים הודלקו בהמשך לקריאת אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, להתייחד עם זכר הנופלים באתר "יזכור" של משרד הביטחון. מדובר במספר ההדלקות הגבוה אי פעם ובגידול של פי 2.5 ביחס לשנה שעברה.

אריה מועלם, סמנכ"ל ור' אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון: "אנו מסכמים יום זיכרון שלא ישכח בתולדות מדינת ישראל, יום שבו למעלה מ-1.3 מיליון נרות זיכרון וירטואליים הודלקו ע"י אזרחים ובני משפחת השכול בשל ההנחיה שלא להגיע לבתי העלמין. בכל מקום שאליו נאסרה כניסת אזרחים, אנחנו אנשי משרד הביטחון, חיילי צה"ל וכוחות הביטחון מילאנו את מקומם: הצדענו לנופלים, קראנו קדיש, אמרנו תפילת אל מלא רחמים ושרנו את התקווה. אנו מחבקים אתכם בני המשפחות השכולות, במיוחד בימים אלו, כבכל ימות השנה, ומצדיעים לזכר יקיריכם".

צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

Back to top button