מבזקיםמשפטי/פלילי

שוטר לקה בסוכרת לאחר אירוע טראומטי ויוכר כנכה מערכת הביטחון

שודדים מהדרום פתחו באש על שוטר שדלק אחריהם. השוטר לקה בסוכרת, אך קצין התגמולים סירב להכיר בו כנכה מערכת הביטחון – בגלל רקע משפחתי למחלה. עורך דינו הגיש ערעור, ובית המשפט הפך את ההחלטה.

למרות טענת משרד הבטחון להיסטוריה משפחתית של מחלת הסוכרת ולעודף משקל כמאפיינים המעלים באופן משמעותי את הסיכון ללקות במחלה, הכיר לאחרונה בית משפט השלום בבאר שבע בשוטר כנכה מערכת הביטחון, בשל מחלת הסוכרת אותה פיתח במהלך שירותו.

ההחלטה התקבלה במסגרת ערעור אותו הגיש פרקליט השוטר, עוה"ד יואב אלמגור, נגד החלטת קצין התגמולים במשרד הביטחון, שסירב להכיר בנכותו של השוטר כנובעת משירותו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לטענת עוה"ד אלמגור, השוטר נחשף בשירותו לאירוע טראומתי במיוחד, עת שרדף במכוניתו בכבישי הדרום אחר חשודים במספר מקרי שוד. על פי תצהירו של השוטר, הצליחו הוא ושותפו לניידת לסגור על השודדים, לאחר שאלה נבלמו במחסום משטרתי שהוקם מבעוד מועד.

אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

בשלב זה ביצעו השודדים סיבוב פרסה מהיר, והחלו דוהרים לכיוון השוטרים כשהם ממטירים עליהם אש מנשק אוטומטי. על פי עדות השוטר הוא חש באותם רגעים סכנת מוות עזה, האירוע נחרת עמוק בנפשו.

כשמונה חודשים לאחר האירוע, ולאחר שחש צמא בלתי פוסק, אובחן השוטר כלוקה בסוכרת סוג 2. תביעתו לקצין התגמולים במשרד הביטחון להכיר במחלתו כנכות שנגרמה במהלך, ועקב שירותו במשטרה – נדחתה.

קצין התגמולים נימק את הדחייה בהיסטוריה של מחלת הסוכרת במשפחתו של השוטר, וכן מהשמנת יתר ממנה סבל, הידועות כמאפייני רקע רווחים להתפרצות סוכרת.

עוה"ד אלמגור הגיש ערעור על החלטת קצין התגמולים, אליה צירף בין השאר חוות דעת של מומחה לרפואה פנימית וסוכרת, אשר קבע כי האירוע הטראומתי אותו עבר השוטר, והלחץ הרב בו היה נתון, תרמו להתפרצות הסוכרת.

על פי חוות הדעת "גם אם המחלה הייתה שרויה במצב רדום בגופו של האדם, אין להפחית מהעובדה שהמחלה פרצה אצלו עקב אירוע טראומטי… …מה גם שהוא בא על תשתית של תנאי עבודה מלחיצים ממילא".

אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

מנגד, הגיש משרד הביטחון חוות דעת רפואית נגדית, בה נטען כי אין כל קשר בין שירותו של השוטר לבין הסוכרת בה לקה, הן בגלל הפער בן 8 החודשים בין האירוע הטראומתי לבין פרוץ המחלה, והן בגלל הרקע הסוכרתי המשפחתי של השוטר, ומשקלו העודף – הידועים כגורמי סיכון להתפתחות המחלה.

הרכב השופטים בראשות כבוד השופט ברוך ברזילי דחה את חוות דעתו של המומחה מטעם משרד הביטחון, וקיבל את חוות הדעת של המומחה שהובאה מטעם המערער.

ההרכב קבע בפסק דינו כי משרד הביטחון נושא במחצית מהאחריות לפרוץ המחלה ונזקיה, וכי עליו להכיר בשוטר כנכה עקב השירות, ולהעניק לו תגמולים בהתאם, וכן הוצאות משפט בסך 15 אלף שקלים.

תגובה אחת

  1. אז אם זה כך, גם אני חליתי בעקבות התעמרות אכזרית של הנהלת בית הספר שבו אני עובדת. האם אני יכולה להיות מוכרת כנכה של משרד החינוך, או אולי מגיעים לי פיצויים בעיקבות כך?

Back to top button