צרכנות

מחיקת רישום פלילי

מקומות עבודה רבים מבקשים מהמועמדים להציג תעודת יושר מהמשטרה, כדי שמסמך זה ישמש כגורם נוסף להחלטה בנוגע למועמד הראוי והמתאים ביותר שייכנס לעבוד בחברה או בארגון.

בתדפיס הרישום פלילי מצוי מידע בנוגע לעבר הפלילי והמשטרתי של האדם. לכן, ישנו אינטרס מובהק לכל אזרח שיש לו רישום פלילי או משטרתי – ובמיוחד לאדם שרוצה להתקבל למקום עבודה חדש או לקבל רישיון כזה או אחר, שמצריך עבר נקי – למחוק את הרישום הפלילי או המשטרתי.

רישום פלילי ורישום משטרתי

הרישום הפלילי על אזרחים מצוי במאגרי המשטרה והוא כולל פרטים על כל עבירה פלילית שאזרח הורשע בה בבית משפט במהלך חייו, לרבות העונשים שהוטלו עליו. הרישום בגין התיקים המשטרתיים שגם הוא נמצא במאגר המשטרה, כולל רישומים על תיקי חקירה תלויים ועומדים או תיקים שנסגרו מבלי שהוגש בגינם כתב אישום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מטרת רישומים אלו הוא להעניק לגופים מסוימים במדינה מידע מקיף על עברו של כל אזרח. כמו כן, המידע בדבר עברו הפלילי או המשטרתי נמסר בהיקפים שונים לגופים שונים ומעבידים שונים.

מידע זה עלול לפגוע באזרחים רבים שבצעירותם ביצעו החלטה שגויה ופזיזה וביצעו מעשה עבירה שהכתים להם את הרישום הפלילי או אנשים שתיקי חקירה בעניינם נסגרו מעילה של חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור (נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין).

תנאים למחיקת רישום פלילי ורישום משטרתי

חשוב לדעת כי קיימות דרכים שונות למחיקה של רישום פלילי ומשטרתי המצוי במאגר המשטרתי:

רישום פלילי בגין הרשעה בבית משפט ניתן למחוק באמצעות הגשה מתאימה של בקשה לנשיא המדינה באמצעות עורך דין פלילי שמומחה בעניינים אלה.

רישומים משטרתיים בגין תיקי חקירה סגורים גם כן ניתן למחוק באמצעות הגשת בקשות מתאימות באמצעות עורך דין פלילי שמומחה בעניינים אלה וזאת בהתאם לסוג הרישום – קיימים דרכים שונות למחוק רישומים משטרתיים שונים.

במסגרת השיקולים של מחיקת רישום משטרתי ישן, נשקלים, בין היתר, השיקולים הבאים:

  • זמן – ישנן תקופות זמן שונות שבהן ניתן להגיש בקשות שונות, כאשר הדבר משתנה מרישום לרישום ואם מדובר בעבירה מסוג עוון או עבירת פשע.
  • כמות – מספר הרישומים הקיימים ברישום הפלילי או המשטרתי. במידה וברישום הפלילי מצוי רישום פלילי אחד או רק כמה בודדים וזניחים מבחינת סוג העבירה, קיימת סבירות גבוהה יותר לאישור בקשת המחיקה וזאת על מנת לסייע לאזרחים נורמטיביים.
  • סוג ואופי העבירה – מחיקת הרישום הפלילי תלוי בסוג העבירות המיוחסות לכל אזרח כפי שהן מופיעות ברישום, ולכן לעיתים ישנה חשיבות בקשה למחיקת רישומים המתייחסים לעבירות פליליות חמורות ידחו על הסף לעומת עבירות קלות בלבד.
  • חומרת הפגיעה שיוחסה לאדם והנטענת לאדם ואם מדובר בפגיעה ברכוש אז היקף הפגיעה המיוחסת ברכוש, לרבות בחינה מהו סוג הרכוש, ערכו והאם מדובר ברכוש פרטי או ציבורי.
  • האם בוטלו רישומים משטרתיים קודמים ומדוע.
  • נסיבות אישיות.

יצוין כי במקרים מסוימים ניתן גם להגיש בקשה לשינוי עילת סגירת התיק לחוסר אשמה, ואם הבקשה תתקבל אז התיק יימחק מהרישום המשטרתי.

מחיקה וביטול רישום פלילי ורישום משטרתי באמצעות עורך דין פלילי

כפי שניתן לראות, מחיקת וביטול רישום פלילי ומשטרתי הם נושאים מורכבים וכדי לבצעם בצורה נכונה יש להיעזר בעורך דין פלילי שמומחה לעניינים ואשר יידע למקסם את הסיכויים לאישור הבקשה.

Back to top button