בריאותמבזקים

הכי אופטימי שיש: המשק חייב לחזור לתפקד – התוכנית המלאה

לפני כשבועיים פרסמתי טור דעה לגבי הפתרון הנכון לטיפול במשבר הקורונה – כזה שיוכל לתת מענה טוב לקבוצות אוכלוסיות הסיכון העלולות למות כתוצאה מסיבוכי הנגיף ובמקביל להמשיך את פעילות המשק, עד כמה שניתן וכמובן שבמגבלות מסוימות על מנת שלא להחריב את הכלכלה שלנו.

לחצו כאן לצפייה בכתבה המלאה שפורסמה >> דעה: לבודד את קבוצות הסיכון מהחולים ולאפשר את פעילות המשק

דותן גבאי, מייסד חדשות מבזק לייב (MivzakLive)

אט אט עם חלוף הזמן, אני מצליח להבין עוד יותר עד כמה נכון היה ללכת בכיוון זה על פני הדרך שבה צעדה המדינה עד כה – עד לכמעט סגר מלא על אזרחי ישראל כשמיליון איש איבדו את עבודתם ונכנסו למעגל האבטלה וכשמספר החולים והמתים ממשיך לעלות. אציין, כי ביומיים האחרונים על אף החמרת התקנות יש מי שדואג לשדר לנו מידת מה של אופטימיות, שאם המצב ישמר כפי שהוא והאזרחים ימשיכו להישמע להנחיות, ייתכן מאוד שהמדינה תוכל לשוב בהדרגה לשגרה מסוימת. ואני אומר שכך או אחרת המדינה חייבת לחזור בהקדם האפשרי לפעילות המשק, אולי לא מיד ב-100% אבל ב-85% לפחות ואסביר בדיוק איך ניתן לעשות זאת להבנתי באופן הנכון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תמיד דואגים להזכיר לנו כי אנחנו נמצאים במלחמה כנגד אויב בלתי נראה, כאשר אנחנו בשלב שאיננו יודעים עליו הרבה, ויותר נכון לא מספיק כדי לעצור אותו או לחסל אותו לחלוטין, כדי שלא ימשיך להוות איום על האנושות כולה.

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

אז ראשית, אני רוצה להציג לכם מספר נתונים עובדתיים שאותם אנחנו כן יודעים והם מתבססים על מקרי המוות בעולם.

בטבלה שלפניכם ניתן לראות כי האוכלוסייה שנמצאת בסיכון הגבוה ביותר, בה יש את מספר המתים הגדול היא של בני ה 80+ עם 21.9%. מתחת לקבוצה זו (וככל שהגיל יורד כך גם האחוזים פוחתים) ישנה את קבוצת בני ה 70-79 עם 8% (נתון זה ממחיש לנו היטב כי הסיכון גדל כמעט פי 3 לבני ה 80+). ובקבוצה השלישית, עם רמת הסיכון שיורדת ביותר מחצי עם 3.6% נמצאים בני ה 60-69.

עוד נתון מעניין שנוכל לראות בטבלה השנייה הוא המגדר. גברים נמצאים בסיכון גבוהה יותר למות מקורונה לעומת נשים – כמעט פי 2. גברים עם 4.7% מול הנשים – 2.8%.

עוד ידוע לנו כי לא רק הגיל הוא פקטור משמעותי למות מנגיף הקורונה, אלא גם מחלות רקע מסוימות שמגבירות באופן ניכר את הסיכון (יש דיווחים על קשישים מעל גיל 80 שחלו בקורונה והחלימו – לדוגמא – איטלקי בן 101).

בטבלה השלישית ניתן לראות כי 13.2% מכלל מקרי המוות המאושרים היו של כאלה אשר סבלו ממחלות לב וכלי דם, 9.2% סבלו מסוכרת, 8% ממחלות נשימה כרוניות, 8.4% מיתר לחץ דם ו-7.6% חולי סרטן. הנתון הבולט שנמצא בתחתית הטבלה הוא 0.9 שמציג את אחוז המתים ללא מחלות רקע בכלל.

אחרי שהצגתי בפניכם את הנתונים בעולם, נעבור לנתוני המתים בישראל כפי שפורסמו בכלי התקשורת בארץ. אז על פי הנתונים הגיל הממוצע של המתים בארץ עומד על 79.8, מעל 60% מהם גברים. כלל המתים סבלו ממחלות רקע (דרך אגב גם באיטליה 99% מהמתים בעלי מחלות רקע, כולל צעירים מתחת לגיל 40).

לאחר שהוצגו כלל הנתונים בישראל ובעולם, אני רוצה שנתמקד בשתי מטרות עיקריות והן: הצלת חיי אדם והצלת הכלכלה. נתחיל במטרה הראשונה והיא הצלת חיי אדם.

ראשית, נבין שהמספרים שמציגים לנו (כולל אנחנו ואני לא בא על כך בטענות אלא בביקורת ששווה אולי לבחון ולקחת לתשומת ליבנו) ברובם הם לא המספרים שעל פי דעתי משקפים את המצב שנכון להציג לציבור כולו. לצורך העניין כמות הנדבקים בנגיף זהו נתון שלא רלוונטי להציג אותו בפני הציבור ועדיף שישמר בחדרי הדיונים של הממשלה ומשרד הבריאות. זהו נתון מטעה שמציג מספר גבוהה (היום אנחנו עומדים על 7,428 חולים) כאשר אנחנו יודעים שהרוב המוחלט יחלים לחלוטין, מה גם שזהו נתון שכולל בתוכו גם את אלה שכבר החלימו וכמעט ב-99% (לפחות בטווח הקרוב) לא ידבקו שוב בנגיף.

לדעתי הנתונים שאמורים לעניין אותנו הם: כמות החולים שמצבם קשה, כמה מהם מונשמים, מהו גילם (נתון שכלל לא מפרסמים), גברים / נשים ומחלות רקע (יש/אין). כל שאר הנתונים לטעמי אינם נחוצים בפרסום לציבור ויוצרים מצג שווא, חרדה ופאניקה מיותרת.

רק לשם הפרופורציה, בסופו של דבר חשוב שנבין שיש בכל שנה גם עשרות/מאות אלפי חולים בישראל משפעת (בכל שנה חולים משפעת 20%-30% מהילדים ו-5%-15% מהמבוגרים בכלל האוכלוסייה) וכמה עשרות מתים משפעת בישראל בכל שנה.

בעונת השפעת 2018-2019 נפטרו 17 בני אדם בישראל ובעונה הקודמת לה 2017-2018 נפטרו בישראל 37 חולים משפעת, כך על פי המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות. (נזכיר כי את השפעת אנחנו כבר מכירים, יש חיסון ותרופות וכבר למדנו להתמודד איתה).

כמו כן, במהלך השנים מתו במגפות שפעת מיליוני בני אדם (צפו בטלה מתחת) אז מדוע הקורונה מבהילה כל כך את העולם?

צילום מסך מתוך ויקיפדיה

צפו בדו"ח מסכם – עונת השפעת 2019/2018

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

אם כך, כפי שסברתי שנכון לעשות כבר בהצגת התוכנית הראשונה לפני כשבועיים, יש לאתר את האוכלוסיות בסיכון ולבודד אותם משאר אזרחי המדינה – אפשר להגדיר שכרגע באופן גורף, כל בני ה 65+ הם בקבוצת סיכון (למרות שהבנו כבר שלאלה שאין להם מחלות רקע הסיכון למות מנגיף הקורונה הוא נמוך יותר).

הבידוד אמור להתבצע באופן הבא ונדגיש כי חייבת להיות אחריות ומשמעת אישית של הציבור ויש כמובן גם היגיון, הרי אף אחד לא רוצה לגרום מוות להורים שלו ושום נכד לא רוצה לפגוע בסבא או סבתא:

נחלק את האוכלוסייה של ה 65+ לארבע קבוצות –

קבוצה 1 – זוג שחי עם ילדיו באותו הבית.

קבוצה 2 – זוג שחי לבד באותו הבית.

קבוצה 3 – חי/ה לבדו/ה לאחר שבן הזוג נפטר (ערירי/ת)

קבוצה 4 – מתגורר במוסד כלשהו מחוץ לביתו (בית אבות / דיור מוגן / מוסד סיעודי…)

• עכשיו נתחיל את הטיפול בכל קבוצה. לשם כך הצעתי (כפי שהצגתי כבר בתוכנית הראשונה), שמדינת ישראל תפנה לבעלי מלונות במדינת ישראל (על פי צורך באותו אזור) ותשכיר באופן מלא את המלון לשיכון אותם מבודדים (חשוב לציין כי רק הם יהיו במלון ולכן על המדינה להשכיר את כל המלון בתשלום חודשי / פר מבודד עם תשלום פיצוי סמלי על כך שהמלון לא יכול לקלוט אורחים נוספים – נזכיר שבמצב כרגע כל המלונות מושבתים לגמרי – ככה המלונות לפחות יוכלו להחזיק את עצמם מקריסה ובמקביל לסייע למדינה בפתרון). בהמשך אפרט את אופן הטיפול במבודדים בבתי המלון.

קבוצה 1 – חובה להפריד בין הזוג שחי עם ילדיו באותו הבית – הזוג יועבר לבית מלון (השניים יתגוררו באותו חדר במלון).

קבוצה 2 – יישארו בביתם בהסגר מלא – לא יכולים לצאת מהבית ולא להזמין אליהם איש.

קבוצה 3 – ערירי יועבר לבית מלון ויקבל חדר מגורים בו יתגורר לבדו.

קבוצה 4 – יישארו במוסדות תחת סגר מלא – לא יוכלו לצאת ואיש לא יוכל להגיע לבקרם. אל הצוות במוסד יתווספו צוותים רפואיים במשמרות 24/7 ומספר מכונות הנשמה למקרה הצורך בשעת חירום.

חשוב להדגיש כי הקבוצות עליהן דיברנו עד כה הן של אנשים בסיכון (לא חולים) – כאלה שאנחנו רוצים למנוע מהם הדבקה.

בבתי החולים כפי שכבר נעשה יהיו מחלקות לטיפול בחולי קורונה – כל חולה בינוני ומעלה יאושפז במחלקה. קבוצה 1 ו-3 (במלון) וקבוצה 4 יטופלו על ידי צוותים ברמה היומיומית – כולל בדיקות חום ואבחון הופעת תסמינים חשודים. מי שיעורר חשד יעבור בדיקת קורונה במידה וימצא חולה יועבר מידית לבית החולים.

לגבי בתי המלון – כל אנשי הצוות שעובדים בדרך כלל במלונות ימשיכו בעבודתם כרגיל כפי שהם משרתים בימי שגרה את אורחי המלון. הארוחות למבודדים יינתנו על ידי אנשי הצוות עד לחדרים ולא בחדרי אוכל כדי למנוע התקהלות. אנשי הצוות יעברו הדרכה מלאה ויהיו ממוגנים באופן מלא (יש לזכור כי אנשי הצוות יוצאים מחוץ למלון וחוזרים והם עלולים להדביק). לצוות המלון יתווספו גם מספר אנשי רפואה (יש לבחון את מספר אנשי הצוות הרפואי כל מלון לגופו על פי כמות המבודדים) שיעבדו במשמרות 24/7 וכן מכונות הנשמה למקרה הצורך בעת חירום בלבד. (אדגיש שוב – מי שנמצא חולה מועבר מיד לבית החולים).

כאמור, אחרי שדאגנו לבודד את אוכלוסיית הסיכון משאר האזרחים, יהיה ניתן לאפשר לשאר לצאת לעבודה, אך כמובן שתחת מגבלות על מנת להמשיך ולצמצם את התפשטות הנגיף בישראל (על אף שמבין אוכלוסיה זו גם מי שידבק, ישנו סיכוי די גבוה שהוא יעבור את זה בשלום. ברור שיש גם סיכון תמותה של אנשים בגילאי פחות מ-65 אך מדובר באחוזים נמוכים – לא ניתן להבטיח 100% שבקרב אוכלוסיה זו, שאינה מוגדרת בסיכון, לא יהיו כלל מקרי מוות. אך זו לא סיבה להשבית את המשק כולו).

ההגבלות על האוכלוסייה שתחזור לעבודה יישארו די בדומה לאלה שישנן כעת. כלומר, חובת חבישת מסיכה + עטיית כפפות מחוץ לבית, בדיקת חום לכל עובד בכניסה לעבודה (מי שיש לו חום חוזר לבית לבידוד וממשיך לעקוב, אם התסמינים ממשיכים – מתקשר למד"א ומבצע בדיקת קורונה).

כל מקומות הפנאי והבילוי יישארו סגורים (עסק שיוכל יפעל במתכונת משלוחים – לדוגמא בתי קפה ומסעדות – אין ישיבה במקום). קניונים, אולמות אירועים (לא חתונות, בר מצוות, בריתות), אולמות קולנוע, בארים, פאבים, דיסקוטקים, איצטדיונים… – סגורים! הגבלת ההתקהלות מעל 10 אנשים יחד נמשכת!

על פי תוכנית זו, נוכל כאמור לשמור על האוכלוסייה המבוגרת שבסיכון וגם להפעיל בחזרה את המשק כדי שיוכל להמשיך ולתפקד.

5 תגובות

  1. הצעה טובה מאד אך לא מצויינת, כי לא התייחסת למספר היבטים שהוזכרו בתגובות לפני.
    אהבתי את הכיוון. קיבלת הארות, ועכשיו אפשר לחשב מסלול מחדש.

  2. בולשיט, כל אזרח חייב להישמע להוראות ולבודד את עצמו מאנשים זרים, רוב המקרים להתפשטות הנגיף באים מאוכלוסיות לא ממושמעות ומאנשים מזלזלים, אם כולנו נישמע להוראות, פתרנו את הבעיה אמנם במחיר כלכלי, אבל לא לאורך זמן, ה "אורך זמן" נגזר בהחלט מהתנהגות הציבור, כך שאת הפתרון שאתה מציע רק מסרבל את המצב ומחזיר אותנו למעגל הנדבקים, מספיק שאחד הדביק את הסובבים אותו ואנחנו שוב באותו סרט מתמשך, הממשלה ואנשי המקצוע חשבו על כל האפשרויות, אין מנוס מעוצר מלא ומבידוד שהממשלה מציעה, גם במחיר כלכלי…❗❗❗

  3. ואיך יחזרו אותם צעירים לעבודה כשהילדים בבית? האם תחזיר את בתי הספר לפעילות ובאותו זמן תשמור על כל המגבלות של הסגר שאתה מדבר עליהם? אין במאמר שום התייחסות לזה. קל לדבר כשאתה לא נושא באחריות…..

  4. כתבה טובה מאוד נכונה אני בגיל 69 ואתה צודק הלוואי שהממשלה תקבל אותה.תמשיך כך

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח