כלכלהמבזקים

משבר הקורונה – לאן? העולם שאחרי הקורונה יהיה שונה מזה שלפניו

פרופ' ליאו ליידרמן, מומחה לכלכלה בינלאומית ומשברים פיננסיים קיים אמש (שישי) הרצאה מקוונת שנערכה במסגרת דיון של אגודת ידידי אוניברסיטת תל-אביב בנושא התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

פרופ' ליידרמן, מהכלכלנים הבכירים בישראל ובעולם, כבר התבטא וניבא שורה של בשורות כלכליות קשות על רקע עידן הקורונה המשתנה ללא הרף נגד עיננו.

משבר הקורונה: לאן?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"משבר של sudden stop, עצירה פתאומית וחדה בפעילות – זהו ניסוי חדש שהעולם וישראל נתונים בו" אומר פרופ' ליידרמן ומוסיף כי "הכלכלה הגלובלית, וישראל בתוכה, נכנסה למיתון. משך המיתון יהיה תלוי באורך הזמן שיידרש לבלימת התפשטות הנגיף ומציאת פתרונות למחלה".

לדבריו, "משברים יוצרים הזדמנויות. העולם שאחרי הקורונה יהיה שונה מזה שלפניו. אין ספק שייווצרו הזדמנויות עסקיות חדשות בתחומי הטכנולוגיה, הרפואה והמדע, הפיננסיים, ואחרים. מניעת משבר חברתי על רקע העלייה באבטלה והמצוקה של אוכלוסיות מסוימות צריך להיות יעד לאומי עליון".

פרופ' ליאו ליידרמן. צילום: איציק בירן

פרופ' ליידרמן מציין כי "אספקת נזילות נאותה לשמירה על היציבות הפיננסית. בשווקים הפיננסיים התנודתיות תישאר ברמה גבוהה. קיימת אי ודאות גדולה לגבי כיצד ייראה העולם אחרי המשבר, כולל מצב החברות. הניסיון ממשברים קודמים מצביע שתגובות פזיזות ואמוציונליות של משקיעים בעתות של אי-ודאות גדולה אינן מועילות לביצועי תיקי הנכסים שלהם לאורך זמן. שוק ההון והמשקיעים הגלובליים יקבלו בהבנה עלייה זמנית בגרעון התקציבי של הממשלה. המשימה הראשונה והדחופה צריכה להיות הגדלת ההוצאות וההשקעות במערכת הבריאות, הקמת מרכזי טיפול, והשגת הציוד הרפואי החסר".

פרופ' ליידרמן מדגיש כי "זה גם הזמן להקל על המגזר העסקי, כולל עסקים קטנים ובינוניים, עצמאיים, וגורמים אחרים. הקלות במיסוי ובהיטלים שונים, ותמיכה ישירה והעמדת קווי אשראי צריכות להיות חלק של כל תכנית"

הדברים נאמרו בהרצאה מקוונת שנערכה אמש, יום שישי – 20 במרץ, בפני אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב.

Back to top button