כלכלהמבזקיםמומלצים

10 טיפים להישרדות עסקית מנגיף הקורונה

רו"ח אריאל פטל מגיש מספר טיפים להישרדות עסקית מנגיף הקורונה. רו"ח פטל הינו מרצה לביקורת במסלול האקדמי של המכללה למינהל, חבר קבוצת אליוט רואי חשבון ובעל משרד רואי חשבון.

בימים של הפיכת נגיף הקורונה למגיפה עולמית, נסגרו השמיים והגבולות, אלפים בבידוד, אירועים מבוטלים בזה אחר זה, רבבות עובדים מפוטרים בכל רמות השכר, אי הוודאות וחרדת הציבור בשיאן. בעלי העסקים בתחומי התעופה, התיירות והנופש כבר חווים פגיעה אנושה במצב העסקים אך גם במעגלים רחבים יותר כגון בעלי אולמות אירועים, מסעדות ואלה המספקים להם סחורות ושירותים המשבר בעיצומו. למעשה, בכל שרשרת הפעילות העסקית בתקופה זו, עסק שלא יישם תוכנית הישרדות לחודשים הקרובים, עשוי למצוא את עצמו במצב קשה מאוד עד כדי סגירה. עד מציאת תרופה לנגיף, התמונות של התרוקנות מדפים ואגירת מזון תמשכנה לככב בכותרות החדשות. גם משקי הבית מקצצים בהוצאות לקראת תקופה כלכלית קשה והרע, כנראה, עוד לפנינו.

ביצוע מהלכי מנע עסקיים עשוי לצמצם את הנזקים כדי לשרוד את החודשים הקרובים עד יעבור זעם. לשם כך דרוש אומץ, היגיון, פתיחות מחשבתית וכושר הישרדות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אז אם יש לכם את המרכיבים הללו, להלן 10 הדיברות להישרדות עסקית מנגיף הקורונה:

1. לקוחות חייבים – זה הזמן להאיץ את הגבייה מחייבים החורגים ממסגרת האשראי ואף לשקול הפסקת מתן השירות/מכירה ללקוחות אלה. בנוסף מוצע לצמצם את האשראי הניתן ללקוחות מהחשש שאלה לא יוכלו לעמוד בפירעון התחייבויותיהם כלפיכם.

2. צמצום תשלומי מס – בצעו חישוב משוער של רווח והפסד לשנת 2020 ובהתאם, הקטינו או בטלו את המקדמות למס הכנסה (ולגבי עצמאים גם לביטוח לאומי). הדבר יצמצם את התזרים השלילי המיותר בתקופה זו. מוצע להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס לאור השלכות אפשריות של ההקטנה כאמור.

3. עובדים – שכר העבודה מהווה עלות קבועה בשיעור של כ-40% במרבית העסקים. אין מקום ל"נחמדות" בתקופה שבה הסיכון לשרוד קטן יותר. זהו זמן מצוין לבדוק את מידת הצורך בכל העובדים, את מידת התפוקה של כל אחד מהם ואת האפשרות להפחתה ניכרת באחוזי המשרה עד כדי סיום העסקה. בפיטורים או בהרעת תנאים מהותית, יש לבצע שימוע לעובד. בתהליך זה חשוב להסתייע במומחה בדיני עבודה.

4. דמי שכירות – אתם "עם הגב אל הקיר"? אל תהססו לפנות לבעל הנכס בבקשה להתחשב ולבטל או להפחית בעשרות אחוזים את דמי השכירות לתקופה של 3 חודשים. מוצע ללוות את הפנייה בנתונים מבססים כגון דוחות כספיים. גם לבעל הנכס עניין בשימור השוכר ורבים מהמשכירים כן יטו אוזן קשבת לפנייתכם.

5. מסגרת אשראי – היו ערים למסגרת האשראי ונסו לקבל הלוואה מהבנק בתנאים טובים יותר מריבית על חריגה ממסגרת האשראי.

6. היערכו לעבודה מהבית – טוב, ברור שרק אם הדבר אפשרי כמו במתן שירותים, אך עסקים רבים, בעיקר בענפי השירותים כבר פועלים בסביבת עבודה ב"ענן" או באמצעות "שליטה מרחוק". אם טרם עשיתם דבר בהקשר זה או שאינכם מכירים בכלל אפשרות זו, מוצע להסתייע באיש מחשבים כדי לקבל הדרכה בנושא.

7. הנחה – הישראלים אוהבים לקבל הנחות. נקודה. עסקים שהכנסתם נפגעה ממשבר הקורונה יכולים להרבות במתן הנחות ללקוחות, לדוגמה כרטיסיית "קנה 5 קבל 1 חינם" או הנחה בשיעור 50% על מוצרי החנות וזאת כדי "להתגלגל" עד חלוף זעם. ניתן גם ליצור קשר עם מועדוני הלקוחות כגון: טוב (עובדי מדינה), חבר (אנשי הקבע), שלך (הסתדרות) ומפעל הפיס כדי לתת הנחות ולזכות בלקוחות חדשים ובפרסום ברמה ארצית.

8. פיתוח עסקי – כן, דווקא עכשיו מוצע לבחון מקורות הכנסה נוספים לעסק בקשיים. למשל: בית קפה-מסעדה, עשוי באמצעות פרסום חינם ברשתות החברתיות להוסיף, לפחות לתקופה זמנית, שירות משלוחים של ארוחות בוקר-צהריים עסקיות ואספקת כריכים וקפה (אפשר להיות יצירתי ולהוסיף מכונת קפה) לישיבות מנהלים.

9. חישובים – זמן מצוין לבחון את רווחיות העסק והשירותים/מחירי המכירה. מוצע להיערך לימים שאחרי הקורונה עם תמהיל מוצרים/שירותים חדש ותמחור עדכני.

10. ספורט – זה הזמן (לנסות) לנשום עמוק ולבצע פעילות ספורטיבית כגון הליכה, ריצה, יוגה וכיו"ב. חשוב לבריאות, לנפש, למחשבות טובות ולתהליך קבלת החלטות.

לסיכום, משבר הקורונה כבר מכה כלכלית בעשרות אלפי עסקים בישראל וצפוי לפגוע כמעט בכל אחד מאיתנו, מי יותר ומי פחות. היערכות נכונה וחכמה עשויה לסייע בצמצום הנזקים והותרת העסק שלנו על כנו גם לאחר תום המשבר. בנימה אופטימית אציין שלאחר המשברים הקשים בהיסטוריה נרשם שגשוג בפעילות הכלכלית וכולנו תקווה להגיע לשם בריאים ושלמים במהרה.

רו"ח אריאל פטל. צילום: רונן מחלב
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח