מבזקיםפוליטי / מדיני

יו"ר ועדת הבחירות קבע: גנץ יסיר את הפוסט וישלם קנס 4,000 ש"ח

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, השופט ניל הנדל, נתן צו המונע את המשך פרסומו של פוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק האישי של יו"ר כחול-לבן, חה"כ בני גנץ, ובו מוצגת תמונה של חיילי צה"ל באופן המפר את הוראות חוק הבחירות.

התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, השופט ניל הנדל, נגד יו"ר רשימת כחול לבן, חה"כ בני גנץ, למתן צו המונע מחה"כ בני גנץ להמשיך ולפרסם בעמוד הפייסבוק האישי שלו תמונה של חיילי צה"ל באופן המפר, לטענתם, את הוראות חוק הבחירות.

בתחילת החודש (5 בפברואר) אירע פיגוע דריסה בירושלים בו נפגעו חיילי צה"ל – לוחמי גולני, שהיו בדרכם לטקס השבעה בכותל המערבי. חייל אחד נפצע באופן קשה, חייל נוסף נפצע באופן בינוני והיתר נפצעו באורח קל. חרף האמור הוחלט בצה"ל לקיים למחרת את טקס ההשבעה של חטיבת גולני. החיילים אשר נפגעו בפיגוע ומצבם הרפואי אפשר זאת, בחרו להשתתף בטקס ההשבעה. באותו יום, ה-6.2.2020, פרסם חה"כ בני גנץ פוסט בעמוד הפייסבוק האישי שלו ובו תמונה של החיילים שנפגעו ובחרו להשתתף בטקס ההשבעה, ולצידה הכיתוב:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"תמונה אחת שאומרת הכל. חיילי גולני שנפצעו הבוקר בפיגוע בירושלים נשבעים אמונים. מול כל אויב ובכל מקום ננצח".

התנועה למען איכות השלטון פנתה לחה"כ בני גנץ בבקשה שיסיר את הפוסט, אך ח"כ גנץ סירב. לפיכך הגישה התנועה למען איכות השלטון עתירה ליתן צו המונע את פרסום הפוסט, מכוח סעיף 17ב(א) לחוק, הואיל ולטענתה הפוסט עושה שימוש אסור בחיילי צה"ל לצרכי תעמולה, וזאת בשני מובנים. ראשית, הפוסט מציג את דמותם של חיילי צה"ל שנפצעו עקב היותם חיילים, וזאת ללא הסכמתם הכתובה, ובכך מפר את הוראות סעיף 2ב(א) לחוק. שנית, הפוסט עושה שימוש בחיילי צה"ל לצורך תעמולת בחירות, באופן העשוי ליצור רושם כי צה"ל מזוהה עם הרשימה בראשה מתמודד ח"כ גנץ לכנסת, ובכך מפר את הוראות 2ב(ב) לחוק.

ח"כ גנץ טען בתגובתו כי הפרסום אינו מפר את הוראות הסעיפים האמורים, שכן הוא כלל אינו עולה לכדי תעמולת בחירות, לנוכח "…המבחנים שהותוו בפסיקה ומשום שאופיו הדומיננטי של הפרסום איננו פוליטי, כי אם תגובה לאירוע חדשותי".

בהחלטתו קובע השופט הנדל כי: "… הטקסט, ההקשר, התמונה ואופן הפרסום מובילים למסקנה ברורה כי הפוסט פורסם לצרכי תעמולה. הואיל וזוהי מסקנתנו, והיות שהחיילים המצולמים בפוסט הם חיילים אשר נפצעו בפיגוע, נדרש היה לקבל את הסכמתם בכתב כדי לעשות שימוש בדמותם לצרכי תעמולה, בהתאם להוראות סעיף 2ב(א) לחוק. ח"כ גנץ לא צירף הסכמה כאמור ולא השיב לטענה שנטענה נגדו בעניין זה, ועל כן ההנחה היא שהסכמה כאמור לא ניתנה. משכך הם פני הדברים, מדובר בפרסום פסול שעל המשיב לחדול מפרסומו בעמוד הפייסבוק שלו ובכל מדיה אחרת".

השופט הנדל מדגיש בהחלטתו "…יש להשיב כי השיקול של שמירה על מעמדו הנייטרלי של צה"ל מצדיק את קשיחות המבחנים הרלוונטיים".

בסופו של דבר העתירה כאמור התקבלה. הפוסט הוסר והשופט חייב את יו"ר כחול לבן בהוצאות המשפט של העותרת על סך 4000 ש"ח.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח