מבזקיםצבא וביטחון

"כוחו השיקומי של הרדיו": רדיו פוקוס של האסירים ישדר לקהילה?

הכנס "כוחו השיקומי של הרדיו" נערך היום (חמישי, 13.2.20), בשירות בתי הסוהר ועסק ב׳רדיו פוקוס׳, תחנת הרדיו של האסירים המופעלת בשיתוף פעולה של שב״ס, עמותת ׳טופז׳ והביטוח הלאומי.

יום הרדיו הבינלאומי שחל היום חוגג את איכויותיו הרבות והמוכרות של הרדיו. בשב״ס, משתמשים בכוחו של הרדיו גם לשיקום אסירים. רדיו ׳פוקוס׳ היא תחנת רדיו המופעלת על ידי אסירים פליליים, עבור אסירים פליליים. העשייה הרדיופונית משמשת כלי חדשני וייחודי לשיקום האסירים כל מנת לאפשר לחברה לקלוט אזרח מועיל ותורם לאחר שחרורו.

בכנס שהתקיים במעמד גונדר אשר וקנין, מ"מ נציב בתי הסוהר, השתתפו אנשי תקשורת, אנשי אקדמיה מתחום התקשורת והקרימינולוגיה, גורמי קהילה שונים, אסירים המשדרים ברדיו, אסירים משוחררים בוגרי הרדיו, סגל התחנה וסגל שב"ס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך היום שידרו אסירי התחנה ראיונות עם משתתפים בעלי תפקידים בכנס בהם: מפקד תחנת גלי צה"ל, מפקד מחוז מרכז בשב"ס, נציגת קרנות הביטוח הלאומי ואורחים נוספים.

המשתתפים שמעו הרצאה של ד״ר נועם פיינהולץ ממכללת ספיר ואת ממצאי הביניים של מחקר האפקטיביות המלווה את הרדיו של פרופ׳ תומר עינת מאוניברסיטת בר אילן.

בפאנל הפתיחה השתתפו מייסדי התחנה הגב׳ קרין עובדיה וסגן גונדר אורית רבינוביץ לצד איש התקשורת אהרון ברנע שהתראיין ברדיו בעבר.

את פאנל הסיום הנחה גלעד שלמור, והשתתפו בו אסירים המשדרים ברדיו, אסירים משוחררים בוגרי הרדיו, מנהל התחנה מר טל שמידט והזמרת דנה ברגר שגם היא התארחה ברדיו ׳פוקוס׳ בעבר.

גונדר אשר וקנין, מ״מ נציב בתי הסוהר: "רדיו פוקוס הוא התגלות הסיפור של השיקום בשב״ס ושב״ס הוא השתקפות החברה הישראלית. הרדיו הוא פלטפורמה להנגשת הנעשה מאחורי החומות. שירות בתי הסוהר לא יכול להתקיים בלי מערכות החינוך הטיפול והשיקום. אנחנו מגיעים ל90% מהאסירים והיעד שלנו הוא להגיע ל100%."

צילום: דוברות שב"ס

עוד הוסיף, כי "יחד עם זאת, שיקום מלא לא יכול להיעשות רק בתוך הכלא. כ- 39% מהאסירים המשתחררים חוזרים לכליאה חוזרת. חייב להיות רצף בין הטיפול בבית הסוהר לטיפול בקהילה. לאור הדברים שהוצגו בכנס, אני מתכוון לפתח יכולת לשדר מרדיו ׳פוקוס׳ לקהילה ולמצוא דרך לאפשר גם לנשים אסירות לשדר ברדיו. בנוסף אני רוצה להעמיק את העיסוק ברדיו בקשרי קהילה שעוד לא הכרנו על מנת לצמצם בעזרת הכח השיקומי של הרדיו את החזרה לכליאה."

הקולות הנשמעים ברדיו הם קולותיהם של האסירים הפליליים שהוכשרו בבית הסוהר לעבודה במקצועות הרדיו של מכללת ספיר.

התכניות מנוהלות ע״י גורמי שב״ס ואנשי מקצוע מתחום הרדיו. האסירים המשדרים בוחרים את נושאי התכניות, מפיקים, לומדים, עורכים, מראיינים ומקריינים.

תחנת הרדיו נמצאת בבית הסוהר ׳איילון׳ והתכנים משודרים לכלל האסירים הפליליים באמצעות מעגל סגור 24 שעות 7 ימים בשבוע.

רדיו ׳פוקוס׳ מבוסס על גישה של אסירים למען אסירים שכוחו ביצירת הזדהות. קיים מגוון רחב של תכנים אינפורמטיביים כמו התכנית ״בתוך המסגרת״ המספקת מידע על תכניות שיקום או ״ויטמין סי״ העוסק באורח חיים בריא. לצד תכנים תעסוקתיים כמו התכנית ״על השקל״ המציעה הדרכה בניהול תקציב ותכנים טיפוליים כמו התכניות ״רק להיום״ המאפשר שיח בין מכורים נקיים ו״די, אפשר אחרת״ העוסקת במניעת אלימות. בנוסף, מציע הרדיו תכנים חינוכיים כדוגמת התכנית ״הורים לפני הכל״, תכנית בנושא משפחה ותכניות העשרה, בחדר ופנאי כמו התכניות ״פוקוס על הספורט״ ו״השיר שלך״.

צילום: דוברות שב"ס
צילום: דוברות שב"ס
צילום: דוברות שב"ס
צילום: דוברות שב"ס
Back to top button