מבזקיםפוליטי / מדיני

גילאון: "פשוט חרפה, אסור לעשות אפליה בין העובדים בשום מקרה"

ועדת הכספים אישרה: עובד סיעודי שאינו ישראלי, לא יהיה זכאי לתשלום אם לא עבד ביום הבחירות. עוד קובעות התקנות, כי עובדים הנמנים על קבוצה זו, שיעבדו ביום הבחירות, יהיו זכאים לשכר רגיל, של 100% בלבד.

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (רביעי) את 'תקנות הבחירות לכנסת (תשלום שכר לעובד בסיעוד שאינו אזרח ישראלי המועסק על ידי יחיד) (הוראות לענין הבחירות לכנסת ה 23)' – התקנות מבקשות לקבוע כי עובד סיעוד שאינו אזרח ישראלי, שיעבוד ביום הבחירות, יהיה זכאי לשכרו הרגיל בלבד, וכי עובד כזה שייקח יום חופש, לא יהיה זכאי לשכר בגין כך. האמור הוא בעובדים שאינם ישראלים המועסקים ע"י אדם שהינו מטופל סיעודי, והוא מעסיק יחיד.

סעיף 10 לחוק יסוד: הכנסת, קובע כי יום הבחירות הינו יום שבתון. במסגרת זאת, זכאי עובד לשכר בגין יום הבחירות. במידה והעובד מגיע לעבודתו כרגיל ביום הבחירות, הנוהג הינו לשלם לו 200% משכרו ביום רגיל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על רקע כך שמדובר במערכת בחירות שלישית בתוך תקופה קצרה, קובעות התקנות כי כללי השכר הללו, לא יכללו עובדים סיעודיים שאינם ישראלים, זאת על מנת למנוע את הנטל ממעסיקים סיעודיים, שעה שאותם עובדים ממילא אינם מצביעים בבחירות בישראל. כך יהיו זכאים עובדים אלה לשכר של 100% במידה ויעבדו ביום הבחירות, ולא יהיו זכאים לשכר, במידה שלא יעבדו.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) שפעל לאישור התקנות אמר בישיבה: "נלחמנו על השינוי הזה עוד לפני שהוחלט על הבחירות, אך לצערי בגלל ההתנגדות של יו"ר הוועדה המסדרת הצלחנו להסדירו רק באופן חלקי. לדעתי אין שום בעיה לתקן את החוק כולו ולהחילו על כל אוכלוסיית העובדים הזרים. יום הבחירות הוא יום חג של אזרחי ישראל ומי שאינו אזרח לא זכאי ליום חופש. אני בטוח שבכנסת הבאה יהיה רוב לעניין הזה. הצלחנו לסייע לקשישים, ואפשר לפתור את הבעיה גם עבור בעלי המסעדות והחקלאים".

ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) השיב לטענות ואמר כי על מנת לתקן את החקיקה בנושא זה יש לקיים דיון עומק.

עו"ד נועה בן שבת, נציגת הייעוץ המשפטי של וועדת הכספים, הסבירה כי התקנות נקבעו כהוראת שעה לכנסת ה- 23 בלבד ולכן לא ניתן להחילה על כל העובדים במשק שאינם ישראלים.

ח"כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי) הצביע נגד אישור התקנות וקרא: "אסור לעשות אפליה בין העובדים בשום מקרה שהוא. אם אתם רוצים אחרת תעשו פחות בחירות, או תתנו להם זכות בחירה. זו פשוט חרפה, הממשלה צריכה לשאת בהוצאה הזאת".

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

Back to top button