טכנולוגיהמבזקים

פרס ישראל לפרופ' דני זמיר בתחום חקר החקלאות ומדעי הסביבה

נתי שוחטשר החינוך, הרב רפי פרץ, הודיע היום (ראשון) על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום חקר החקלאות ומדעי הסביבה – פרופ' דני זמיר, וברך אותו על זכייתו בפרס.

פרופ' דני זמיר מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה' סמית באוניברסיטה העברית זכה בפרס ישראל בתחום חקר החקלאות וחקר מדעי הסביבה. שר החינוך הרב רפי פרץ התקשר היום לפרופ' זמיר וברך אותו על זכייתו בפרס. "אני מרגיש מצוין ואני מודה על ההכרה בי וגם בתלמידים שלי" אמר פרופ' זמיר והוסיף לאחר השיחה עם השר פרץ כי "זה היה נחמד מאוד". פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, הוסיף כי "אנו גאים בהישגיו של פרופ' דני זמיר ובזכייתו בפרס ישראל המעידה על המצוינות האקדמית שלו ושל חוקרי האוניברסיטה העברית".

ועדת הפרס התכנסה בראשותו של פרופ' יונתן גרסל יו"ר הוועדה, כשלצדו החברים – פרופ' מרים אלטשטיין-שורץ, פרופ' שמעון גפשטיין, ופרופ' אורי מינגלגרין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי "פרס ישראל בתחום חקר החקלאות, חקר מדעי הסביבה לשנת תש"ף מוענק לפרופ' דני זמיר על טיפוח והשבחה של זני עגבניות וגידולים אחרים. פרופ' זמיר פיתח אוכלוסייה של עגבניות תרבותיות שמכילות קטעי DNA ממני בר של עגבנייה המקנים עמידות לעקות כמו יובש ומלח ועמידות כנגד מחלות צמחים. פרופ' זמיר הינו חוקר מוביל בתחום, בעל הכרה בינלאומית ושיתופי פעולה בינלאומיים, הוא תרם ותורם רבות לחקלאות ישראל והעולם".

פרופ' דני זמיר הוא פרופסור אמריטוס לגנטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, במכון סמית למדעי הצמח והגנטיקה בחקלאות, הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה ברחובות. הוא מתגורר בגדרה. הוא נשוי ואב לחמישה ילדים. פרופ' זמיר נולד בירושלים ( 1950) וגדל בתל-אביב.

פרופ' דני זמיר. צילום: אנונימוס

תחומי מחקרו של פרופ' זמיר עוסקים בהשבחת צמחים ובפיתוח כלים חדשניים לעזרת הטיפוח הגנטי תוך שימוש בעיקר בעגבנייה כצמח מודל, הן למחקרים בסיסיים והן לטיפוח זנים משופרים. הכלים החדשניים האלה כללו שימוש בסמנים ביוכימיים ומולקולאריים למיפוי גנטי, יצירת סידרת קווי עגבנייה ייחודיים (קווי אינטרוגרסיה), שמהווים כלי חשוב למחקר גנטי ויישומי בצמחים, ופיענוח של הבסיס הגנטי והמולקולרי של תכונות כמותיות ושל אינטראקציות גנטיות מורכבות כמו און-כלאיים (הטרוזיס) ואפיסטאזיס. פרופ' זמיר הקים בפקולטה לחקלאות מערך טיפוח של זני ורד וזני ליזיאנטוס המתבססים על גישות גנטיות וגנומיות חדשניות.

פרופ' זמיר עוסק גם בטיפוח מעשי של זני עגבניות. על בסיס ידע מקורי הוא הקים לפני כעשרים שנה את חברת הזרעים (א.ב. זרעים). במסגרת החברה, ובשיתוף עם חברת "יישום" של האוניברסיטה העברית, טופח אחד מזני עגבניות התעשייה המובילים של קליפורניה. לפני כעשר שנים הוא הקים, יחד עם תלמידו יניב סמל, את חברת Phenome Netwrorks המיישמת שיטות חישוביות לעזרת טיפוח גנטי.

פרופ' זמיר לימד במשך 35 שנה את הקורס הבסיסי של יסודות הגנטיקה בפקולטה לחקלאות וכן קורסים מתקדמים בטיפוח גנטי. למעשה, כל תלמידי הפקולטה לחקלאות מאז 1982 ועד היום (למעט השנים שבהן היה בשבתון) למדו גנטיקה אצל פרופ' זמיר.פרופ' זמיר זכה במענקי מחקר רבים וביניהם מענק מחקר יוקרתי במיוחד מטעם המועצה למחקר אירופי (ERC).

פרופ' דני זמיר. צילום: נתי שוחט / פלאש90
Back to top button