כלכלהמבזקים

מוכנים לתחרות: נחתם הסכם היסטורי בנמל חיפה – כל הפרטים

לאחר תקופה ארוכה של מו"מ, הרפורמה בחברת נמל חיפה יוצאת לדרך. המדינה, הנהלת הנמל, ההסתדרות וועדי העובדים בנמל, חתמו היום על הסכם שמבטיח את המשך שגשוגו של הנמל בסביבה תחרותית • מה כולל ההסכם? כל הפרטים.

לאחר שנים של ניסיונות להגיע לרפורמה מוסכמת באחד מענפי התשתית החשובים בארץ במסגרת הרפורמה במשק נמלי הים, נחתם היום ההסכם ההיסטורי שמבטיח את מוכנותו של נמל חיפה לעידן התחרות שבפתח. ההסכם מהווה צעד גדול ומשמעותי במסגרת הרפורמה בנמלי הים ומעגן שורה של הבנות שיעזרו לנמל חיפה להתייעל לטובת המשק הישראלי בדגש על צרכני ההובלה הימית, תוך הגנה על ביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים.

במעמד חתימת ההסכם נכחו הצדדים שהיו שותפים מובילים לגיבושו, בהם: יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני, מנכ"ל הנמל, מנדי זלצמן, מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, המשנה לממונה על השכר אפי מלכין, מנהל רשות הספנות והנמלים יגאל מאור, יו"ר ההסתדרות בנמל חיפה משה מזרחי, נציגי הוועדים בנמל חיפה ונציגי משרדי האוצר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם כניסת ההסכמים שנחתמו היום לתוקף, יחלו בביצוע שורה ארוכה של צעדי התייעלות שסוכמו מול הסקטורים השונים ואשר יבטיחו הגברה משמעותית של התפוקות בנמל חיפה, ותאפשר לחברת נמל חיפה לקלוט מטענים רבים יותר ללא צורך בהגדלת כוח האדם בחברה.

לצורך ההיערכות לתחרות, צעדי ההתייעלות המעוגנים בהסכם כוללים בין היתר, תוכנית פרישה מרצון ל-200 עובדי הנמל, אשר יוכלו לפרוש בתנאים אטרקטיביים במיוחד, ובהם תשלומי גמלה חודשים, מענקי פרמיה וחודשי הסתגלות. 30 עובדים יוכלו לפרוש כבר באופן מיידי.

ההסכם מגדיר גם רשת ביטחון לתשלומי פרמיה. עובדי דור ב', שהתקבלו לעבודה עד 12 ביוני 2017, יהיו מוגנים מפני פיטורים קולקטיביים לתקופה של 10 שנים ממועד פתיחת התחרות.

להבטחת חוסנו העתידי של הנמל, ובהתאם למתווה שאושר בשבוע שעבר בוועדת השרים לענייני הפרטה, נמל חיפה יועמד למכירה למשקיע אסטרטגי, תוך מתן עדיפות למשקיע מתחום המכולות בשאיפה להגדלת היקף פעילות הנמל. במסגרת מתווה ההפרטה הוחלט גם כי הרוכש האסטרטגי ישקיע בהון החברה סכום של עד מיליארד שקל, ואף נקבעו מנגנוני הגנה כספי ההשקעה וההון הצבור של החברה.

החתימה על הסכם הרפורמה היום באה בהמשך לחתימה על הסכמי המעבר של עובדי מחלקת ים בנמל חיפה לחברת נמלי ישראל בע"מ ביום 27/8/2019, שהסדיר את תנאי המעבר של עובדי מחלקת ים לחנ"י או לחברת בת, תוך מתן בלעדיות על פעילות מחלקת ים בכל המרחב הימי של מפרץ חיפה. ההסכם הנוכחי משלים למעשה את ההיערכות חברת נמל חיפה לתחרות עם תחילת פעילות נמל המפרץ המתוכננת לשנת 2021.

במעמד החתימה על ההסכם השתתפו שותפים נוספים שליוו את התהליך, בהם: יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, עו"ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס וכן אוהד אלקבץ ועו"ד נועם ריף מטעם הממונה על השכר במשרד האוצר.

חתימת ההסכם בנמל חיפה. צילום: ורהפטיג ונציאן

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: "באמצעות חוכמה, יצירתיות ושיתוף פעולה, הגענו לרגע מכונן והיסטורי זה באחד מענפי התשתיות החשובים בישראל. כל זה נעשה תוך שמירה קפדנית על ביטחונם התעסוקתי של העובדים ומבלי לפגוע במעמדם ובזכויותיהם, ותוך הבטחה להמשך שגשוגו והצלחתו של נמל חיפה. ההסתדרות תמשיך לפעול עד להשלמת הרפורמה גם בנמל אשדוד, דבר אשר יביא לשיפור השירות לציבור ולרווחיות של המשק כולו. אנחנו יכולים לקחת את הנמלים למקום טוב ולא להפקיר אותם לחסדי הנמלים החדשים".

בר-דוד הוסיף: "כפי שדאגנו לרפורמה היסטורית בחברת מקורות, ההסתדרות הוכיחה גם הפעם כי היא שותפה אמיתית לרפורמות ולשינויים אשר יכולים לייעל ולקדם את המשק הישראלי. אני גאה שהצלחנו להוביל את נמל חיפה לחוף מבטחים לאחר שנים של ניסיונות. כל זה לא היה מתאפשר אילולא מקבץ איכותי של מנהלים ועובדים, אנשים אחראיים ויצירתיים, צעירים וותיקים שבחריצות ובתבונה הביאו אותנו למעמד מרגש זה".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי: "מדובר בהסכם ייחודי בעולם של הפרטה. דאגנו לחברה בדיוק כפי שדאגנו לעובדים. הבאנו את החברה והעובדים לפתחה של התחרות כאשר הם מוכנים יותר, חזקים יותר ונחושים להצליח. מצאנו הנהלה ועובדים שיודעים לחתור לפתרונות גם בזמנים קשים, ואם ימשיכו באותה הדרך, השמיים הם הגבול".

יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, אשל ארמוני: "תוכנית הפרישה וההתייעלות מהווה עוד נדבך בתוכנית האסטרטגית להכנת הנמל לתחרות. החל ממחר בבוקר יכנסו לתוקף שורה של צעדי התייעלות שיבטיחו הגברה של התפוקות. עד סוף שנה זו צפויים לפרוש כ-30 עובדים ראשונים. אני מודה לכל הגורמים שנטלו חלק בתהליך מטעם המדינה והנמל. אתגר גדול עמד בפנינו והצעד הראשון למימושו הושג"

מנכ"ל חברת נמל חיפה, מנדי זלצמן: "ההסכם שנחתם היום, משמעותו ההיסטורית היא לא רק לגבי העבר, אלא בעיקר לעתיד. יחד עם היותנו מהמצטיינות בחברות הממשלתיות, בעוד כשלוש שנים נהיה חברה ב-DNA שונה מהותית".

שר התחבורה מר בצלאל סמוטריץ': "הרפורמה בנמל חיפה ופתיחת הנמל לתחרות היא אירוע חשוב למדינת ישראל ואזרחי ישראל. ההסכם יגביר מאוד את התפוקה בנמל חיפה מבלי שיהיה צורך בהגברת כוח האדם. רפורמה זו תשפיע על המשק הישראלי והמוכנות לתחרות בנמלים כמו בתחומים אחרים המקלים על האזרח ויתרמו להורדת יוקר המחייה. זהו צעד חשוב ונכון עבור המשק הישראלי ואני שמח שהגענו ליום הזה. אני מודה לכל העוסקים במלאכה ובהם השר ישראל כ"ץ, ליו"ר הדירקטוריון מר אשל ארמוני, למנכ"ל הנמל מר מנדי זלצמן, כמו גם לינקי קוינט וליו"ר ההסתדרות מר ארנון בר-דוד על ההסכם החשוב".

מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט: "החתימה על הסכם הרפורמה בו צעדי התייעלות חשובים של החברה לצד האישור שניתן בשבוע שעבר על ידי ועדת השרים לענייני הפרטה למכור את חברת נמל חיפה לרוכש אסטרטגי, רוכש אשר ביכולתו להגדיל את התפוקות של הנמל לקראת התחרות, הם צעדים מבורכים שבהם להפוך את נמל חיפה לשחקן מרכזי בתחרות המשקית בנמלי הים במדינת ישראל. אני רוצה בראש ובראשונה לברך את עובדי חברת נמל חיפה בשיתוף הנהלת החברה שלאורך השנים פעלו לשמור על תפוקות גבוהות ולהביא את הנמל להישגים גדולים ואני בטוח שכך תעשו גם בעתיד. תודה לשר האוצר משה כחלון ולשר התחבורה הקודם והנוכחי מר ישראל כץ ומר בצלאל סמוטריץ וליו"ר ההסתדרות מר ארנון בר דוד".

המשנה לממונה על השכר והסכמי עבודה, אפי מלכין: "מברך את כלל העוסקים במלאכה. ההסכם שנחתם היום מהווה צעד משמעותי להפיכת משק נמלי הים למשק תחרותי ובו שחקנים רבים באופן הצפוי לשפר את רמת השירות ממנה ייהנו היבואנים, היצואנים והתעשייה כולה ובכך יתרום לשיפור הפריון במשק ועידוד הצמיחה של כלכלת ישראל".

תגובה אחת

Back to top button