בריאותמבזקים

לא מדע בדיוני: הגידול הסרטני הוסר מעומק המוח באמצעות קרן לייזר

יהודה הבר, בן 59 מעמק חפר, היה לוחם שייטת שצלל בנחל הקישון. לאחרונה הוא חלה בסרטן כשהגידול ישב בעומק המוח במיקום שהגישה אליו הצריכה ניתוח מוח גדול, מורכב ופתוח עם כל הסכנות הטמונות בו. כעת, באמצעות טכנולוגיה שקיימת באיכילוב, יהודה הוא החולה הראשון בישראל שעבר הסרת הגידול בגישה זעיר פולשנית באמצעות טכנולוגית לייזר מתקדמת בהנחיית MRI. הגידול הוסר בשלמותו ויהודה כבר למחרת הניתוח שוחרר הביתה. "ששמעתי שזה גידול בראש הייתי בטוח שחיי נגמרו היות שהגידול גם הכפיל את גודלו בתוך פחות מחודש. לא להאמין שהצליחו להציל לי את החיים בעזרת טכנולוגיה כזו ללא כאבים או סבל ובהצלחה כה רבה. אין לי מילים להודות לרופאים של איכילוב שהצילו את חיי"

צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

יהודה הבר, בן 59 מעמק חפר, אובחן כחולה סרטן בעומק המוח לפני כעשרים שנה. "השמיים נפלו עליי. צללתי בקישון הארור ועדיין גם כשהגיע הבשורה, זה היה קשה מאוד לעכל אותה. ראיתי מה עברו כ-500 מחבריי לנשק שחלו מתוכם למעלה מ-100 שנפטרו (מתוך 1000 לוחמים סה״כ) ופחדתי מגורל דומה". במשך כל השנים היה הגידול יציב אך בחודשים האחרונים הופיע אזור קטן בתוך הגידול אשר היה נראה בעל דרגת ממאירות גבוהה. אותו גידול הכפיל את עצמו בתוך חודש בהדרגה והיה ברור שהגידול מצריך טיפול מידי להצלת חיי״.

הבר הופנה לד"ר רחלי גרוסמן, סגנית מנהל המחלקה הנוירוכירורגית באיכילוב. "הגידול של יהודה היה בגודל 2 סנטימטר אך ממוקם בעומק המוח באזור בעל חשיבות תפקודית קריטית" מסבירה ד״ר גרוסמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הטיפול המקובל בגידולים מוחיים משלב כריתה נוירוכירורגית של הגידול, וטיפולים אונקולוגיים בקרינה וכימותרפיה. הסרת הגידול מתבצעת באמצעות קרניוטומיה, פתיחת הגולגולת, וכריתה מיקרוכירורגית מדוייקת של הגידול בעזרת מיקרוסקופ ניתוחי ומערכות ניטור מתקדמות. ד"ר גרוסמן דנה עם החולה לגבי האפשרויות הטיפוליות והעלתה אפשרות טיפולית נוספת שטרם נוסתה בישראל: צריבת הגידול באמצעות קרן לייזר בהנחיית MRI.

צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

"הציעו לי מספר אופציות לטיפול אבל ברגע ששמעתי על האפשרות של הלייזר ידעתי שאין בכלל שאלה ואני חייב לנסות אותה כי היא הכי פחות מסוכנת ופולשנית והפתרון היחיד שהיה רלוונטי עבורי" מדגיש יהודה.

ואכן, לפני ימים בודדים, הגיע יהודה לחדר ניתוח לידיהם האמונות של המנתחים: ד"ר גרוסמן וד"ר עידו שטראוס, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית במערך הנוירוכירורגי במרכז הרפואי ת"א.

"טכנולוגיית הלייזר החדשנית מאפשרת צריבה בלייזר של מוקדים בעומק המוח, בגישה זעיר פולשנית דרך חור קידוח זעיר של מספר מ״מ בגולגולת. הליך זה מבוצע באמצעות טכנולוגייה הנקראת Laser interstitial thermal therapy) LITT) בעזרת מכשיר ה-Visualase™ של חברת מדטרוניק. הפעולה הטיפולית משלבת בין טכנולוגיות לייזר זעיר פולשנית וסריקת MRI מתקדמת המאפשרת בקרה בזמן אמת של גודל האזור הנצרב במוח תוך בקרה מדויקת של עליית הטמפרטורה בגידול המביאה להשמדתו.

תהליך הטיפול כולל בשלב הראשון השתלת סיב אופטי עדין בצורה מדויקת למרכז הגידול בחדר ניתוח באמצעות מערכת ניווט מיוחדת ודרך חור קידוח זעיר בגולגולת בקוטר של כ-3 ממ. בשלב השני המתבצע במכשיר ה-MRI, מחובר הסיב האופטי למערכת ה-Visualase™. הצריבה עצמה מתבצעת כאשר המטופל מורדם בתוך מכשיר ה-MRI תוך ניטור מתמשך בזמן אמת של שינויי הטמפרטורה במוח ובקרה קפדנית על גודל האזור הנצרב. בצורה זו ניתן לשמור על אזורים מוחיים סמוכים לאזור הצריבה היכולים להיות אחראים על תפקודים קריטיים" מסביר ד"ר שטראוס.

יהודה עבר את הניתוח בהצלחה גדולה. הגידול נצרב בשלמותו ויהודה כבר למחרת חזר לביתו. הבוקר הוא מבקש "הגעתי עם רגל וחצי בקבר והתעוררתי מהניתוח היה כלא היה כל האיום המידי על חיי. עד עכשיו אני לא מאמין שהצליחו להציל לי את החיים בעזרת טכנולוגיה כזו ללא כאבים או סבל ובהצלחה כה רבה. אין לי מילים להודות לרופאים של איכילוב שהצילו את חיי".

צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

פרופ' צביקה רם, מנהל המערך הנוירוכירורגי באיכילוב מדגיש כי "טכנולוגיה זו מהווה פריצת דרך וחלופה טיפולית חשובה למטופלים הסובלים ממגוון של מחלות נוירולוגיות, כולל אפילפסיה וגידולי מוח, והמתאימים לפעולה זאת. ההליך הטיפולי בלייזר דורש אשפוז קצר יחסית, הינו זעיר פולשני ויהיה מעתה זמין בישראל לכלל החולים הרלוונטיים המתאימים לשיטת טיפול זאת".

2 תגובות

  1. ב"ה תודה על ההתקדמות האדירה בעולם הרפואה.
    מתנה מתוקה להארכת חיינו ואיכותם על פני כדור הארץ, ברחמים ולפנים משורת הדין.

    ואין מקריות בעולם !!

    "יהודה הבר הסרת גידול סרטני סמל" = 1414 בגימטריה

    ומה מסמלת הסרת גידולו ??

    "אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ" (תהילים א.א) = 1414 כל הפסוק

    הפסוק שפותח את ספר תהילים ומציין שכל הכבוד למי שלא הלך בעצת רשעים, "מתוך של הלך לא עמד ומתוך שלא עמד לא ישב" (רש"י)

    עוד אחד מעמודי התווך של ארצנו (לוחם שייטת ותיק)

    בהצלחה בכל משלח ידיך בריאות שמחה ועד מאה ועשרים…

  2. כל הכבוד לרופאים המדענים באיכילוב , על נחישותם הרבה , להסיר ולרפא גידולים סרטניים במוח .

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח