מבזקיםפוליטי / מדיני

אדלשטיין: When you have to shoot, shoot. don't talk

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין כינס היום (ראשון) מסיבת עיתונאים לתגובה על חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, בעניין סמכות יו"ר הכנסת למנוע את כינוסה של הוועדה המסדרת.

במסיבת העיתונאים שקיים אמר אדלשטיין כי "בשבוע האחרון התנהל נגדי קמפיין אגרסיבי עם האשמות שונות ומשונות בפוליטיזציה של תפקידי. אנשים שלא ידעו עד כה לבטא את המילה "ממלכתיות" – עכשיו מסבירים לי שאני פועל ממניעים פוליטיים. אנשים שבינם לבין ממלכתיות לא התקיים אפילו קשר מִקְרִי – מאשימים אותי בְּהעדר ממלכתיות. הבלגתי. אני לא נוהג להיכנס לקרבות בוץ עם מבקריי. אני נותן את התשובה לָמתקפות נגדי מזה 25 שנותיי בָּפוליטיקה – בְּמעשים ולא בְּדיבורים, בְּממלכתיות ולא בְּפלגנות, בְּהתנהלות עניינית ולא מתוך "פוזיציה". אבל, במקרים רבים, היה שימוש בביטויים שנשמעו כמו ציטוט ישיר מסרטי מאפיה – אם לא תשתף איתנו פעולה – נדיח אותך. אם לא תקבל את ההצעה שלנו – יהיו לכך השלכות. לאנשים האלה מכחול לבן ומסיעות נוספות, שראו יותר מדי סרטים, אֶעֵנֵה בְּציטוט אלמותי מאחד הסרטים האלה: When you have to shoot, shoot. don't talk."

עוד אמר אדלשטיין כי "בתאריך חמישה עשר בדצמבר 2019 קבעה הוועדה המסדרת, כי ניתן יהיה לכנס את הוועדה רק באישור יושב ראש הכנסת, לאחר שקיבל חוות דעת מן היועץ המשפטי לכנסת. הוועדה לא הגבילה בְּהַחְלַטַתַהּ את תְחוּמֵי סמכותי. אני מזכיר לכם שאין לָקואליציה רוב בַּוועדה המסדרת. את הסיבה להחלטה היטיב לבטא היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, בְּאומרו בְּאותה ישיבה, ואני מצטט: "השיקולים של יו"ר הכנסת היו שיקולים הרבה יותר ממלכתיים ופחות פוליטיים מאשר של יֶתֶר השחקנים בָּזירה". עו"ד ינון התייחס באותה ישיבה גם לעניין חוק המצלמות שמבקשים להשוות באופן שגוי בינו לבין המצב הנוכחי, ואמר: "הַהִתְנַהַלוּת של יושב ראש הכנסת בְּמקרה סופר רגיש מבחינת המפלגה שלו, ומבחינת הָלְחַצִים שהופעלו עליו, היתה סוּפֶּר ממלכתית. היושב-ראש נהג בממלכתיות, ובניגוד לעמדת מפלגתו וְלַלֵחצים הפוליטיים שהופעלו עליו". עד כאן דבריו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אדלשטיין ציין כי "כינוס ועדת הכנסת בעת הזו, יהיה טעות קשה! אסור שהליך כה חשוב, מעין שיפוטי, יהפוך להיות במה לתעמולת בחירות פסולה. אנחנו נמצאים שבועות ספורים לפני הבחירות. כולם יודעים שבִּתְקופה כָּזו, ועדת הכנסת תהפוך לְג'ונגל שֵׁיְבַזֵה את כְּבוֹד בֵּית המחוקקים. אני יכול להבטיח שאם נשים שם מצלמות של תכנית ריאליטי, הרייטינג יהיה בַּשַׁמַיִם. מה שאני לא יכול להבטיח זה הליך הוגן וראוי. בלי קשר לזהות מבקש החסינות מגיע לו הליך הוגן. מגיע לכנסת, הליך הוגן. מגיע לנו, אזרחי ישראל, הליך הוגן."

"לפני שעה קלה קיבלתי את חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, בה נקבע כי אין בסמכותי למנוע את כינוסה של הוועדה, למרות החלטה של אותה ועדה שהזכרתי בתחילת דבריי. משמעות הדבר היא שהוועדה המסדרת יכולה להתכנס גם ללא אישור יושב ראש הכנסת. אני חייב לומר בצער שאני חולק על עמדתו של היועץ המשפטי לכנסת." אמר אדלשטיין והוסיף, "בכל מה שתלוי בי – לא אתן יד להפיכתה של הכנסת לזירה של תעמולת בחירות זולה, על ידי שום סיעה בכנסת. אני מכיר את עו"ד ינון שנים רבות. בשבע שנותיי כיושב ראש הכנסת ראיתי מאות חוות דעת שלו וקיימתי מאות התייעצויות איתו. במקרים רבים הסכמנו, במקרים מסויימים חלקתי עליו. מותר לחלוק עליו. מותר לא להסכים עם חוות הדעת שלו. מותר גם להעלות את עניין ניגוד העניינים, אבל אסור בתכלית האיסור להסית נגדו באופן אישי. אסור בתכלית האיסור להשתמש כלפיו בשפה פוגענית ואלימה. ואני דורש מכל אלה שעושים זאת להפסיק לאלתר."

לסיכום, פנה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לאזרחי ישראל ואמר כי "כל מי שחושב, בתמימות, שהיום אנחנו שמים סוף-פסוק לאירוע בו אנחנו נמצאים – טועה. בימים הקרובים, בשבועות הקרובים, ואולי אף בשעות הקרובות, נמצא את עצמנו בעוד צמתים רבים, ועם הצורך לקבל החלטות והכרעות שישפיעו על הכנסת ועל המדינה בעשרות השנים הקרובות. המצב שלנו הוא מצב תקדימי. כל החלטה שלנו תשפיע על דורות של מחוקקים ושל אזרחים; ועל כל המערכת הפוליטית והציבורית במדינת ישראל. אני יודע שאני אישית עוד אדרש להרבה החלטות והכרעות."

"לאורך כל שנותיי בפוליטיקה, עוד לפני שהגעתי לתפקיד יושב ראש הכנסת, פעלתי בממלכתיות ובשיקול דעת." הבהיר אדלשטיין והוסיף, "בִּרצוני לומר כאן, גם לתומכים הנלהבים ביותר של מתן החסינות לראש הממשלה; וגם למתנגדים החריפים ביותר למתןן החסינות – את כל ההחלטות אקבל על פי אותם ערכים בהם אני דוגל כל חיי ובהתאם להוראות החוק, תקנון הכנסת ופסיקה משפטית קיימת."

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין

תגובה אחת

  1. סוף לשילטון הנציוני יש בורא לעולם וסופכם העמלקים קרוב מאד מאד מאד

Back to top button