טכנולוגיהמבזקים

"קיים שימוש גדל ברחפנים בקרב גופי חקירות, אכיפה, שיטור וביון"

"יותר ויותר גופים ציבוריים בישראל: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, משטרה- החלו להשתמש בשנה החולפת ברחפנים. קיים שימוש גדל ברחפנים בקרב גופי חקירות, אכיפה, שיטור וביון", כך אמר רן קליינר, מומחה לרחפנים, מייסד חברת GADFIN – יו"ר הכנס הרביעי לתעשיית הרחפנים האזרחית אנשים ורחפנים 2020.

קליינר התראיין לקראת הכנס, בהפקת קבוצת אנשים ומחשבים, שייערך זו השנה הרביעית בשבוע הבא, ביום שני ה-13 לינואר 2020, במרכז כנסים אבניו, קריית שדה התעופה. "יותר ויותר גופים ציבוריים בישראל – משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, משטרה ועוד, החלו להשתמש בשנה החולפת ברחפנים למטרות שונות. הרחפן הפך להיות כלי עבודה אשר מחליף דרכי עבודה מסורתיות, ועושה זאת ביתר יעילות", ציין קליינר.

"לצד יצרניות הרחפנים, אמר כי "ניתן לחלק את התחום לשניים. האחד הוא תחום נותני שירותים מבוססי רחפנים. תחום זה התפתח מאד וצפוי להמשיך ולהתפתח גם השנה, בשל התועלות שהוא נותן ללקוחות ארגוניים במגזרי המשק השונים. כך, למשל, היכולת לספק שירותי מיפוי מתקדמים, עם יכולות למידול בדו-מימד ובתלת-מימד. אם בעבר חברות מיפוי היו מספקות תמונה, הרי שכיום יש ביכולתן לספק ניתוחים מתקדמים במגוון מימדים, עם מדידות חכמות ומדויקות", הוא מפרט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אנשים ורחפנים 2018. צילום: ניב קנטור

דוגמה נוספת, ציין קליינר, "היא הרחפנים בעולם הבנייה. הם מסייעים למעקב אחר התכנון מול הביצוע במהלך הבנייה, גילוי חריגות, ועוד. רשויות מקומיות מסתייעות ברחפנים כדי לגלות חריגות בנייה, או חברות קבלניות המשליכות פסולת בניין שלא במקומות המיועדים לכך, כמעין הרחבה של מצלמות המעקב, כאשר הכל נעשה בזמן אמת ובמתכונת דיגיטלית. כך, כלל הנתונים נאספים וניתן לעשות להם עיבוד וניתוח לאחר מכן, באוף-ליין". לדבריו, "גם העולם החקלאי נהנה מהיכולות של הרחפנים, במעקב אחר מזיקים, שדות בהם הגידולים מתפתחים יפה מול כאלה שלא, ועוד".

התחום השני בעולם הרחפנים, אמר, "הוא חברות סטארט-אפ אשר מפתחות טכנולוגיות חדשניות שישתמשו בהן בעתיד".

בעולם, אמר קליינר, "המיקוד כעת הוא על התפתחות הרגולציות. זאת, על מנת לאפשר לרחפנים לעבוד בעוד ועוד מתארי פעילות. למשל, לטוס בצורה בטוחה מעל אנשים; לטוס מרחקים גדולים, מעבר לקו הראיה של מפעיל הרחפן. הדבר יאפשר בעתיד משלוחים אוויריים מבוססי רחפנים. מדובר במגמה חזקה, שכל חברות הכי גדולות בעולם, דוגמת אמזון ואובר רוצות להיכנס – ונכנסות אליו. אני מעריך כי השנה תהיה פריצת דרך בתחום הרגולטורי בעולם, מה שיביא להרחבת השימוש ברחפנים במתארי פעילות שונים".

"טכנולוגיות הרחפנים בעולם בהחלט מתקדמות", ציין קליינר, "אלא שיש חסמים לתחום. החסם הראשון הוא הרגולציות. החסם השני הוא הצורך להפעיל את הרחפנים בצורה בטוחה ומאובטחת. שילוב טכנולוגיות אלו יחס עם האסדרה, ירחיב את השימוש בהם".

"הרחפנים", הסביר קליינר, "מחליפים פעולות של יישומים מסורתיים וותיקים, למשל משלוחים דחופים, סיוע למטוסי ריסוס חקלאי, ועוד. אנו צפויים לראות הרחבה של שימוש ברחפנים, לצד כניסות של טכנולוגיות ויישומים חדשים".

רן קליינר והרחפן של גדפין. צילום: גידי אבינרי

לדבריו, "קיים שימוש הולך וגדל ברחפנים בקרב גופי חקירות, אכיפה, שיטור וביון. נעשה שם שימוש נרחב בקליטת מידע מחיישנים לצורך יצירת תמונת מצב עדכנית בזמן אמת, ושילוב הנתונים הללו במערכות שליטה ובקרה. בעולם תוכן זה, המיקוד הוא על ביצוע כמה שיותר פעולות אוטונומיות, ופישוט של פעולות מורכבות".

"גם השנה", הוא סיכם, "הכנס יחבר יחדיו את האנשים הנמצאים בלב העשייה בתחום הרחפנים בארץ: נותני שירותים, יבואנים, חברות סטארט-אפ וגופים ציבוריים וממשלתיים. עבור כל מי שעוסק בתחום, הכנס הוא המקום להתעדכן ולפגוש את האנשים שבליבת העשייה".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח