מבזקיםמשפטי/פלילי

התנהלות מול חברת החשמל עקב הפסקות חשמל הגורמות לנזקים

הפסקות חשמל עלולות לגרום לשלל נזקים. פקקים ושיבושי תנועה רבי השלכות, כשלים בהפעלת מנגנונים שונים, תקיעות במעלית, אובדן רכוש ונזקים למכשירים רבים – מחשבים, מזגנים, טלוויזיות, מערכות אזעקה, ספקים ועוד. כמובן, עלולים להיגרם אובדן הנאה ונוחות, לרבות הפסקת אירועים באיבם, הפסד זמן יקר וכן הלאה.

האם העובדה, שחברת החשמל התריעה, כי תפסיק את אספקת החשמל עקב פגעי מזג האוויר, מגינה עליה מפני פיצוי על נזקים שייגרמו כתוצאה מהפסקת החשמל ?

התשובה היא שלילית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנחת המוצא הינה, כי מזג אוויר חורפי סוער אינו בבחינת דבר בלתי צפוי.

חובתה החוקית של חברת החשמל הינה לדאוג לאספקת חשמל והפעלת מתקני החשמל תוך אמינות, זמינות, איכות ויעילות. במיוחד כאשר יכולה היתה לצפות, ואכן צפתה, את הקשיים העלולים להיגרם כתוצאה מנתוני מזג האוויר.

מחובתה של חברת החשמל לפעול כגוף סביר בניסיון למנוע תקלות, כמו גם בכל הנוגע להיערכות לצריכה מוגברת של חשמל בעונת החורף, לרבות התקנת מייצבי מתח יעילים במתקניה, אשר יכול וימנעו תקלות המתרחשות בעת חידוש אספקת החשמל לאחר הפסקת חשמל. חברת החשמל מחוייבת לרמת שירות, ולאיכות מסויימת, בקריטריונים של גוף סביר.

בכל מקרה, מתן הודעה מוקדמת לצרכני החשמל, כשלעצמה, אין בה כדי לפטור את חברת החשמל מאחריותה לנזקים שייגרמו. יש להניח, כי חברת החשמל תטען, שניתנו הודעות מסודרות בדבר הפסקות חשמל יזומות על ידה, ושומה היה על הצרכן להיערך בהתאם על מנת להקטין את נזקיו. יחד עם זאת, לא ניתן למנוע את כל הנזקים מהפסקות החשמל, אף אם היו הללו יזומות.

תובע פוטנציאלי נדרש להוכיח, שחברת החשמל לא פעלה כראוי כדי למנוע את הנזק אותו יכולה היתה למנוע. ניתן לטעון, כי שומה היה על חברת החשמל להיערך כראוי לאור הביקוש הצפוי לחשמל, ולמנוע קצרים והפסקות חשמל שנוצרו עקב פגעי מזג האוויר או ביקושי יתר, וכי לא היה ביכולתו למנוע את הנזק למרות ההודעה המוקדמת שניתנה לו.

יש לזכור, כי בהתאם לנוהל חברת החשמל, יש בנמצא רשימת תקלות המזכות בפיצוי על ידי חברת החשמל. כך, בכל מקרה בו מדובר בנזק הכלול ברשימה המזכה בפיצוי יש לבחון כדאיות הגשת תביעה כספית. לעיתים קרובות סכום התביעה אינו עולה בהרבה מהסכום המשולם על ידי חברת החשמל. במקרה בו הנזקים מצדיקים הגשת תביעה – יש להצטייד בכל המידע הרלבנטי בדבר התקלה, ורצוי לצרף חוות דעת מקצועית באשר לקשר הסיבתי בין התקלה לבין הנזק, וכמובן להוכיח את הנזק עצמו.

כך, על אף שעקרונית הפסקות חשמל אינן מכוסות בפוליסות הביטוח של תכולת הדירה, הרי יש מקרים בהם חברת החשמל תשמש "כתובת" לנשיאה באחריות לנזקים שנגרמו לצרכניה בשל הפסקות החשמל.

הטלת האחריות על חברת החשמל אינה אוטומטית, ותיעשה רק אם יוכחו מספר גורמים : הוכחת תקלה באספקת החשמל, הוכחת רשלנות חברת החשמל או הפרת חובתה החוקית, הוכחת הקשר הסיבתי בין התקלה לבין הנזק שנגרם (כך למשל, אין די בנזק למכשיר החשמל, אלא יש להוכיח שהתקלה היא תוצאה ישירה מהפסקת החשמל), הוכחת היקף הנזק שנגרם, והוכחה שהתובע קיים התובע את חובתו להקטין את נזקיו.

העובדה שחברת החשמל מיידעת מראש את הציבור על הפסקת החשמל – תורמת לקביעה כי פעלה באופן סביר ובהתאם לנוהל. בעקבות הודעה זו, מתחדדת חובתו של הצרכן לנסות להקטין את נזקיו. ועדיין, באם נגרם נזק למרות הכל, והוכחו התנאים הדרושים – ניתן להטיל על חברת החשמל את האחריות לפיצוי.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח