מבזקיםצבא וביטחון

"חגורה שחורה": המטרה שבה נהרגו 8 אזרחים זוהתה כמתחם צבאי

רא"ל אביב כוכבי קיבל לידיו את ממצאי תחקירי 'חגורה שחורה' וסיכם לאורם שורה של הנחיות בתחום בניין הכוח והפעלתו. הרמטכ״ל שיבח את אופן התחקור המקצועי והנוקב המהווה דוגמה לתחקיר בצה״ל, אשר מנתח הצלחות וטעויות ומבטא מחויבות ללמידה ולשיפור.

תחקיר 'חגורה שחורה' נוגע ל-12 ול-13 בנובמבר 2019, שני ימי הקרב לאחר סיכולו של בהאא אבו אל-עטאא, בכיר בארגון הג׳יהאד האסלאמי.

מוקדי התחקיר עסקו בתהליך ההכנה, בתוכניות ההגנה, במודיעין, בהפעלת האש ובמאמץ העורף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התוכנית התבססה על נוהל קרב מטכ"לי ופיקודי איכותי שכלל למידה והפקת לקחים מימי הקרב האחרונים ברצועת עזה.

צילום: דובר צה"ל

"חגורה שחורה" – כך נראו יומיים לחימה בין ישראל לג'יהאד האסלאמי 

המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר היא כי תוכנית 'חגורה שחורה' עמדה בתכלית שהוגדרה לה – יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה, וזאת באמצעות סיכול בהאא אבו אל-עטאא, פגיעה קשה בפעילי טרור של ארגון הטרור גא"פ ותשתיותיו הצבאיות, צמצום הפגיעה באזרחי ישראל והימנעות מהיגררות למערכה רחבה.

בכיר גא"פ, בהאא' אבו אלעטא. צילום: תקשורת ערבית
בכיר גא"פ, בהאא' אבו אלעטא. צילום: תקשורת ערבית

בשתי יממות הקרב, סוכלו כ-25 פעילי טרור שעסקו בהוצאה לפועל של פעילות טרור במתווה ירי רקטות ושל פיגועים מורכבים יותר. בנוסף, הותקפו כ-100 מטרות תשתית של הארגון, בהן מתחמי ייצור אמל"ח ומוצבים במתחמים צבאיים. כתוצאה מפעולה זו שנסמכה והתבססה על תהליכי הכנה מודיעיניים מורכבים ואינטנסיביים שננקטו בחודשים האחרונים, הוסב נזק משמעותי לארגון הגא"פ.

צילום: תקשורת ערבית

בהיבט הפעלת האש, התחקיר מעלה כי בוצעו ברמת הפיקוד והאוגדה תהליכים איכותיים לשיפור אפקטיביות תאי התקיפה.

בהיבטי ההגנה, לוחמי ההגנה האווירית יירטו את רובן המוחלט של הרקטות שנורו לעבר תושבי מדינת ישראל בשיעור הצלחה של כ-90%. במקביל, מאמצי ההגנה בהובלת אוגדת עזה מנעו פיגועים מורכבים במרחב הגדר.

במסגרת התחקירים, תוחקרה גם תקיפת המטרה בדיר אל באלח שבמהלכה נהרגו, למרבה הצער, שמונה אזרחים בלתי-מעורבים.

מהתחקיר עולה כי המטרה זוהתה כמתחם צבאי של ארגון הטרור גא"פ, אשר מבוצעת ממנו פעילות צבאית. ליבת התחקיר עסקה בפעולות, אשר יכלו להביא לידיעה על אודות פעילות אזרחית במתחם, בנוסף לפעילות הצבאית אשר בוצעה ממנו.

צילום: קובי גדעון, לע״מ

התחקיר מצביע כי המטרה הופללה על פי פעילות האיסוף והמחקר, כמתחם צבאי של ארגון הטרור גא"פ וכי בוצעה ממנו פעילות צבאית בעבר וכן במהלך ימי הקרב של 'חגורה שחורה'. עוד מלמד התחקיר כי בעת תכנון וביצוע התקיפה, ההערכה בצה"ל הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה. עוד נמצא, כי המטרה אושרה מודיעינית בפיקוד הדרום ביוני האחרון בהתאם לתו"ל המודיעיני הרלוונטי בצה"ל, ולאחר מכן, בהתאם לתהליך הנהוג בצה"ל, תוקפה מספר פעמים, האחרונה שבהן מספר ימים טרום תקיפתה.

בתחקיר התברר כי במתחם שהותקף אמנם בוצעה פעילות צבאית, אך הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים. בסיכום התחקיר התקבלו מספר המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם.

צילום: דובר צה"ל

ככלל, הפעלת האש ב'חגורה שחורה' הייתה מדויקת ולאורך ימי הלחימה הושקעו מאמצים רבים בצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים, זאת בעוד שארגון הטרור מולו נלחם צה"ל ניצל את האוכלוסייה האזרחית, בכך שהטמיע בקרבה את נכסיו הצבאיים ופעל במכוון מתוך סביבה אזרחית צפופה.

גם כאשר צה"ל נדרש לפעול בתנאים מורכבים אלה, הוא ימשיך לתחקר אירועים בהם נפגעים אזרחים בלתי-מעורבים ולהפיק לקחים כנדרש.

צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל סיכם כי ימי הקרב השיגו את מטרתם, הביאו להסרת איום מיידי על תושבי מדינת ישראל ויצרו תנאים טובים יותר להתמודדות של צה"ל ברצועת עזה. לקחי התחקיר האיכותי שבוצע, מהווים בסיס להמשך תהליכי שיפור המוכנות למלחמה בצה"ל בכלל ובפיקוד הדרום בפרט.

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: שחר לוי, משרד הביטחון
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח