צרכנות

איך להגן על היצירה שלכם כאמנים

כל יצירה, בין אם זה פטנט או יצירה ספרותית או כל יצירה אחרת, הרי שהיא מוגנת בזכויות יוצרים. המשמעות היא שהיצירה שייכת אך ורק לבעלים הרשום של היצירה, ולאף אחד אחר אין זכות להשתמש ביצירה או להכריז עליה כשייכת לו, ללא אישור של הבעלים המקורי והחוקי של היצירה. הפרת זכויות יוצרים היא הפרה של הזכויות החוקתיות של בעלי היצירה, וגניבת בעלות על היצירה, למשל, לאדם אחר, שאינו בעל היצירה כחוק.

הפרת זכויות יוצרים היא עבירה על החוק, ומשמעותה היא גניבה לכל דבר, בה משתמשים ללא רשות ביצירה הנדונה וללא אישור מבעליה החוקתיים. זוהי סוגיה בעייתית אשר פוגעת מוסרית וחוקתית בבעלים המקורי של יצירה מסוימת, כגון יצירת אומנות או פטנט או יצירה ספרותית ועוד.

ומה קיים בחוק? בחוק קיימת הצעת חוק זכות יוצרים, התשע"ט-2019 המדברת על סוגיות מגוונות אודות יצירות והחוק על הבעלות שלהם. הפרת זכויות יוצרים גם נידונה בהצעת החוק, בהתאם לטכנולוגיות המודרניות, אשר מקשות על אכיפתה של הגנה על יצירה. ומה הכוונה למעשה? הכוונה היא לאינטרנט ולאמצעי המדיה, אשר אין אכיפה מסודרת לגביהם, ביצירות עצמאיות העולות לפרסום באינטרנט, המדיה הגדולה בעולם, אליה נוספות מדי יום כמויות אדירות של תכנים לצפייה עבור אנשים ברחבי העולם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה ניתן לעשות בסוגיה מורכבת זו כדי להימנע מהפרת זכויות יוצרים? לשם כך, הוסיפו בהצעת החוק את סעיף 48א', המדבר על הפרה עקיפה של זכויות היוצרים, בנישה הווירטואלית, למשל בצפייה בסרטים וסדרות בצורה פיראטית המנוגדת לחוק. בכך זוהי עבירה על החוק כי שימוש פיראטי ביצירה כזו בעידן הווירטואלי היא נגישה לכל אדם, בעידן האינטרנט, אפילו ללא בקשת רשות מהבעלים המקורי של היצירה. לפיכך, סעיף זה לעיל מאפשר לבעל זכויות היוצרים לקבל את הזכויות המגיעות לו לפי החוק גם בעידן האינטרנט, באמצעות קבלת צו כלפי אתר אינטרנט מסוים שהפר את זכויות היוצרים, ובכך על ידי צו בית המשפט, להגביל את הגישה למקור החשוד בהפרת יוצרים. סוגיה זו חיונית בעידן האינטרנט בו לכל אחד יש גישה לתכנים עצומים באינטרנט, ודווקא בגלל הכמות העצומה של תכנים באינטרנט, קשה למצוא את הבעלים המקורי של יצירה כלשהי באינטרנט וכן ניתן בקלות לבצע הפרת זכויות יוצרים, באופן פיראטי, כפי שהוסבר לעיל.

הפרת זכויות יוצרים היא, כאמור, סוגיה מורכבת שאינה מוסרית וכן אינה מקובלת בעיני החוק. האדם שהינו הבעלים של היצירה הספרותית זכאי ליהנות מהבעלות הבלעדית שלו על היצירה ללא חשש לגניבה ספרותית ממנו, ועל כן החוק מנסה למצוא את הדרכים כדי להגן על הבעלים המקורי של יצירה כלשהיא, יצירת אומנות או יצירה ספרותית וכדומה. הצעת חוק זכות יוצרים מציגה גם היבט נוסף אודות חשיפת העובר על החוק ומפר זכויות יוצרים, בהוספתו של סעיף ח'1 בהצעת החוק של זכויות יוצרים, באמצעות חשיפת זהותו של עושה הפעולה הלא חוקית, למשל באינטרנט, בה ניתן לבצע זאת בצורה אנונימית. על כן, סעיף זה מאפשר לבעל זכויות היוצרים לפנות לבית המשפט ולבקש לחשוף מידע אודות האדם החשוד בהפרת זכויות יוצרים, כדי שהבעלים החוקי יוכל לפתוח כנגדו בהליכים משפטיים ולהשיג את הצדק הראוי עבורו, לשמירת בעלותו החוקתית ללא הפרת זכויות יוצרים או גניבה ספרותית ממנו. סוגיה זו חשובה מבחינה מוסרית וחוקתית כאחד, ומנסה להביא את הצדק ההוגן עבור הבעלים המקורי של היצירה הנידונה, כגון יצירת ספרות או אומנות או כל יצירה אחרת שזכויות יוצרים תקפה אודותיה.

 

Back to top button