מבזקיםצרכנות

איזה תואר בהנדסה מתאים לי?

תואר בהנדסה מתאים בדרך כלל למי שמעוניין לעסוק בפועל באחד מהתחומים הראליים כמו הנדסת חשמל או הנדסת מכונות או למי שמעוניין להכיר את הפן הניהולי בתחום כמו הנדסת תעשייה וניהול. במאמר זה נכיר בקצרה מה לומדים בכל אחד מהתארים להנדסה? על מנת שתוכלו לבחור בצורה מושכלת את זה שמתאים לכם יותר מכל.

הנדסת תעשייה וניהול

מהנדסי תעשייה וניהול אחראים במפעלים השונים בארץ ובעולם על כל תהליך פס היצור החל מהזמנת חומרי הגלם, דרך השלבים השונים בתהליך יצור המוצר המוגמר ועד לשלב שבו מוצר זה מגיע ללקוחות המפעל. באמצעות תאוריות שונות שנוסחו עם השנים בתחום התעשייה ניתן לזהות אילו מודלים ניתנים ליישום בשטח בכל מפעל ולייעל את פעולתו. בעלי משרות אלה אחראים על שיפור התהליך הארגוני תוך הוזלת ההוצאות ומיקסום התפוקה בתהליך הייצור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך לימודי הנדסת תעשייה וניהול לומדים לא רק את הפן התאורטי של הנעת עובדים ובחינת פסי הייצור אלא גם את הפן המעשי של ניהול התהליכים השונים בפועל. לכן, תחום לימודים זה מתאים למי שאינו חושש מעבודה במפעלים, למרות שמדובר בתפקיד ניהולי בתוך סביבה זו.

התפקיד כולל גם אפשרויות קידום שונות. בין השאר ניתן לזכות בעתיד בתפקידים של ניהול המפעל על ההיבטים השונים שבו וכן במספר סוגים של משרות סמנכ"ל ייצור, סמנכ"ל תפעול ועוד משרות בשדרה הניהולית של החברה.

הנדסת חשמל

מהנדסי חשמל משתלבים בעולם המרתק של ההייטק ותחום הייצור של מערכות חשמליות, חלקי מחשב ורכיבים רגישים נוספים. בדרך כלל מי שלומד להיות מהנדס חשמל משלב גם את תחום האלקטרוניקה כחלק מהתואר ומסוגל לבנות מערכות אלקטרוניות שונות. פוטנציאל התעסוקה בתחום זה גבוה אף הוא בדומה למהנדס תעשייה וניהול.

כיום, יש בישראל מפעלים רבים בהם מיוצרים החלקים הרגישים ביותר של מטוסים, רכבים, מוצרי אלקטרוניקה ומערכות המשמשות לבנייה של רשתות תקשורת. מהנדסי חשמל אינם חשמלאים כפי שאנו מכירים בתחום הבנייה אלא מתמקדים יותר בפן ה"נקי" של תעשיית האלקטרוניקה ופועלים במעבדות מוסדרות.

נוסף על התחומים הללו פעמים רבות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה יבחרו בהתמחות ספציפית ויעמיקו בה בתואר. התמחות זו יכולה להיות קשורה לראייה וניתוח אופטי של תמונות או סרטונים (יכולת המשמשת בחיישני רכב חכם לדוגמה), להתמקד בתקשורת אופטית, בגלים מגנטיים, רובוטיקה, אלקטרוניקה רפואית או תחומים משיקים נוספים הנמצאים כיום בחזית הטכנולוגית.

הנדסת מכונות

הנדסת מכונות נשמעת אמנם כמו תחום המחייב עבודה במפעלים הפועלים על מיכון כבד. אך, בפועל, מהנדסי מכונות פועלים בדומה למהנדסי תעשייה וניהול – הם עוסקים בפן התכנוני והתאורטי של תפעול המכונות במשרד וכן תכנון של פסי הייצור השונים.

הם לא חייבים לבנות את המכונה בפועל, בדרך כלל מרבית עבודתם תהיה שילוב של מערכות ממוחשבות שונות אשר מפעילות רובוטים המבצעים את העבודה שבעבר ביצעו פועלים בשר ודם. בנוסף, מהנדסי מכונות עשויים להיות חלק ממפעל המייצר ציוד רפואי חכם וטכנולוגיות נוספות המשמשות במפעל לבקרה ולאוטומציה.

לסיכום, כל אחד מתחומי ההנדסה כולל פן אחר בארגונים ומפעלים יצרניים. כל אחת מהמשרות דורשת התמחות תיאורטית וניסיון מעשי על מנת לשמש בתפקיד בפועל. במהלך התארים הללו ניתן להתמחות בתחום אחד כמו: הנדסה רפואית או רובוטיקה, או להתפרש על מספר תחומים המעניינים אתכם ולפתוח את ההיצע של אפשרויות התעסוקה העומדות לרשותכם. את מרבית המקצועות ניתן ללמוד במהלך שלוש וחצי עד ארבע שנים לכל היותר ולאחר מכן להתחיל לעבוד בפועל בתחומים המרתקים הקשורים להנדסה.

תגובה אחת

Back to top button