מבזקיםתנועה ותחבורה

מתעסקים בטלפון הסלולרי בזמן חצית הכביש? כנראה שלא רק אתם

אחד מכל שני הורים (55%) מודה שהילד שלו מתעסק בטלפון הסלולרי בזמן חצית הכביש, כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר 'מאגר מוחות'. המחקר נועד לבחון את שיעור הילדים המשתמשים בטלפונים סלולריים בעת שהם חוצים כביש. מהסקר עולה כי 22% מההורים מודים שהילדים שלהם עסוקים בטלפון הסלולרי בעת חצית כביש לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

עוד עולה מן הסקר:

• 79% מהנשאלים מאזור המרכז העריכו כי מדי פעם הילד שלהם חוצה את הכביש תוך התעסקות בנייד. 23% מההורים מעריכים כי מדובר במעשה שקורה לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

• 43% מתושבי אזור השרון מודים כי לא שוחחו עם ילדם על הסכנות בהתעסקות בטלפון הנייד בעת חציית כביש.

• 80% מהנשאלים מאזור הדרום טוענים שראו בשנה האחרונה ילדים חוצים את הכביש עם הטלפון הנייד לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

צילום: עמותת אור ירוק

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר כי "הילדים שלנו הם הדבר הכי יקר לנו ואנחנו חייבים לשמור על החיים שלהם. לילדים שחוצים כביש לבד כבר יש היום טלפונים סלולריים והפיתוי לעשות בהם שימוש הוא גדול. חציית כביש היא פעולה שדורשת ערנות ותשומת לב גדולה יותר מאשר הליכה על גבי המדרכה, צריך לתכנן את החציה ולהיות מרוכז. לצערנו ישנם מעברי חציה רבים ללא פסי האטה שמסכנים את חייהם של הולכי הרגל. כדי לצמצם את הסכנה של הילדים להיפגע בעת חצית הכביש המדינה חייבת להגביר את המודעות לסכנה של שימוש בטלפון הסלולרי בזמן חציית כביש באותן מדיות שבהן נמצאים הילדים. במקביל, חייבים להפסיק להאשים את הילדים בתאונות הדרכים ויש לקחת בחשבון שילד תמיד יתנהג כמו ילד ולכן יש להתקין פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של ילדים כמו בתי ספר, גני משחקים, פארקים ומתנסי"ם. ריסון מהירות הנסיעה יצמצם את הסכנה של הילד להיפגע בתאונת דרכים, גם אם הוא טעה וחצה את הכביש בהיסח דעת ובאופן לא בטוח".

הכי הרבה תושבי המרכז מעריכים כי ילדיהם חוצים את הכביש עם הנייד ביד

אזור הצפון: 44% מהנשאלים העריכו כי מדי פעם הילד שלהם חוצה את הכביש תוך התעסקות בנייד. 20% מההורים מעריכים כי מדובר במעשה שקורה לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

אזור השרון: 70% מהנשאלים העריכו כי מדי פעם הילד שלהם חוצה את הכביש תוך התעסקות בנייד. 50% מההורים מעריכים כי מדובר במעשה שקורה לעיתים קרובות.

אזור המרכז: 79% מהנשאלים העריכו כי מדי פעם הילד שלהם חוצה את הכביש תוך התעסקות בנייד. 23% מההורים מעריכים כי מדובר במעשה שקורה לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

אזור ירושלים: 50% מהנשאלים העריכו כי מדי פעם הילד שלהם חוצה את הכביש תוך התעסקות בנייד. 21% מההורים מעריכים כי מדובר במעשה שקורה לעיתים קרובות.

אזור הדרום: 50% מהנשאלים העריכו כי מדי פעם הילד שלהם חוצה את הכביש תוך התעסקות בנייד. 17% מההורים מעריכים כי מדובר במעשה שקורה לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

צילום: עמותת אור ירוק

קרוב למחצית מההורים מאזור הדרום מודים כי לא שוחחו עם ילדם אודות הסכנות שבשימוש בנייד בעת חציית כביש:

• 26% מתושבי אזור הצפון מודים כי לא שוחחו עם ילדם על הסכנות בהתעסקות בטלפון הנייד בעת חציית כביש.

• 43% מתושבי אזור השרון מודים כי לא שוחחו עם ילדם על הסכנות בהתעסקות בטלפון הנייד בעת חציית כביש.

• 13% מתושבי אזור המרכז מודים כי לא שוחחו עם ילדם על הסכנות בהתעסקות בטלפון הנייד בעת חציית כביש.

• 34% מתושבי אזור ירושלים מודים כי לא שוחחו עם ילדם על הסכנות בהתעסקות בטלפון הנייד בעת חציית כביש.

• 47% מתושבי אזור הדרום מודים כי לא שוחחו עם ילדם על הסכנות בהתעסקות בטלפון הנייד בעת חציית כביש.

מידת המסוכנות: מעל 65% מהנשאלים מכלל האזורים רואים לעיתים קרובות ילדים חוצים תוך התעסקות בנייד

• 66% מהנשאלים מאזור הצפון טוענים שראו בשנה האחרונה ילדים חוצים את הכביש עם הטלפון הנייד לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

• 69% מהנשאלים מאזור השרון טוענים שראו בשנה האחרונה ילדים חוצים את הכביש עם הטלפון הנייד לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

• 69% מהנשאלים מאזור המרכז טוענים שראו בשנה האחרונה ילדים חוצים את הכביש עם הטלפון הנייד לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

• 65% מהנשאלים מאזור ירושלים טוענים שראו בשנה האחרונה ילדים חוצים את הכביש עם הטלפון הנייד לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

• 80% מהנשאלים מאזור הדרום טוענים שראו בשנה האחרונה ילדים חוצים את הכביש עם הטלפון הנייד לעיתים קרובות וקרובות מאוד.

צילום: עמותת אור ירוק

מדינת ישראל היא אחת המדינות המסוכנות להולכי רגל כאשר ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני למ"ס חושף כי 79% מכלל הולכי הרגל שחצו את הכביש ונפגעו בשנת 2018, נפגעו במעבר החציה, המקום שאמור להיות הבטוח עבורם. מהנתונים עולה כי משנת 2003 חלה עליה חדה של 45% במספר הולכי הרגל שנפגעו במעבר החציה בעת חצית הכביש. 54% מהולכי הרגל שחצו את הכביש בשנת 2003 נפגעו במעבר החציה, נתון שהלך וצמח עם השנים והגיע לשיאו השלילי בשנה שעברה – 79%.

מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון הוכיח את הקשר המסוכן של שימוש בטלפון הסלולרי בעת חצית כביש והגברת הסכנה להיפגע בתאונת דרכים. מהמחקר עולה כי שיחה בטלפון הסלולרי בעת חצית כביש מגדילה את הסכנה של הולך הרגל להיפגע בתאונה. בנוסף, המחקר הראה כי היכולת לחצות כביש בבטחה קשורה באופן ישיר גם לגיל הולך הרגל. עורכי המחקר מדגישים כי ההשפעה של שימוש בטלפון הסלולרי על הולך הרגל בעת חצית הכביש משפיעה לא רק על ילדים אלא גם על מבוגרים. הפתרון לפי עורכי המחקר הוא הגברת המודעות בקרב הציבור לסכנה שבחציית כביש ושימוש בטלפון הסלולרי בו זמנית.

למעשה אין חוק שמונע שימוש בטלפון הסלולרי בזמן חציית כביש. ב-6 ביוני 2015 הוגשה הצעת חוק לתיקון פקודות התעבורה לאיסור שימוש בטלפון נייד או באוזניות במעבר החציה. "הסכנה להולכי רגל התעצמה עם כניסתם של אמצעים טכנולוגיים שונים המאפשרים שליחת מסרונים, מיילים ושימוש באפליקציות ביתר קלות, שכן אמצעים אלה גורמים להסחת דעתם של הולכי הרגל בעת חצית כבישים, מקום שבו הולך הרגל צריך להיות קשוב למתרחש סביבו", נכתב בדברי ההסבר של הצעת החוק שלא התקבלה.

* המחקר בוצע באמצע חודש נובמבר 2019 כסקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 511 משיבים בגילאי 18 ומעלה יהודים וערבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.3%

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח