מאמריםמבזקיםמומלצים

הכן ביתך לחורף: כך תמנעו שריפה בבית

בחורף, עולה כמות השריפות בבתים עקב שימוש גובר במכשירי חימום ועומס על מערכת החשמל או בגלל תקלה במערכת החשמל או משימוש לא זהיר במכשירי חשמל. במהלך שנת 2019 דווח על כ-42 אירועים בהם פרצה אש בבתי אב.

כל אדם אחראי לביתו וכדי למנוע את המקרה הטרגי הבא כדאי להכיר את הפעולות שניתן לעשות במיוחד עכשיו כשהחורף בפתח כדי לשמור על בטיחות הבית והמשפחה.

ממה צריך להישמר ואיך אפשר להיזהר- המדריך המלא!

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מאת: שלומי אדר, מומחה בינלאומי לביטחון ומוכנות למצבי חירום

ראשית כדאי להכיר שתנורי החימום מכל סוג שהוא הם מהגורמים העיקריים לשריפות בבית. כמו גם קיימות סכנות של דליפת גז, התחשמלות והרעלות נשימתיות בדרגות שונות. לרוב השריפה מסתיימת בכיבוי ובמקרים אחרים נלכדים תושבי הבית תחת להבות ובמקרים הטרגיים אף נהרגים.

הכירו את הנחיות לשמירה של בטיחות בחדרים

• הקפידו להרחיק- את מכשירי הגז, החשמל ותנורי החימום מחומרים דליקים כמו: וילונות, בגדים, צעצועים ומצעי מיטה. וודאו כי המרחק בין התנור לבין כל חפץ אחר בחדר הנו שלושה מטרים לפחות ונקו את האבק מעל פני התנור לפני הפעלתו. כמו כן, חל איסור מוחלט להניח בגדים או שמיכות על מפזר חום, רדיאטור או תנור.

• מפסק פחת – בדקו האם מותקן בביתכם מפסק פחת העומד בתקן מכון התקנים.

• חובה בכל בית- התקינו בביתכם גלאי עשן עצמאי בכל חדש שינה ובמבואה לחדרי השינה שיחוברו ישירות למוקד מכבי האש או למוקד הצלה חיצוני. בנוסף מומלץ להחזיק בבית מטף כיבוי אש. בנוסף, חשוב להכיר כי כבאות והצלה לישראל בשיתוף עם המרכז לשלטון מקומי, יזמו פרויקט להתקנת גלאי עשן תקניים לאוכלוסייה בסיכון אש גבוה כמו, מבוגרים ומשפחות ברוכות ילדים. במסגרת הפרויקט אושר במכון התקנים גלאי עשן עצמאי עם סוללה ל-10 שנים שעומד בדרישות התקן הישראלי. הגלאים ירכשו על ידי מרכז השלטון המקומי ויותקנו על ידי לוחמי האש בתיאום עם הרשויות המקומיות.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

• שקעים חשמליים- הימנעו מלחבר מכשירי חשמל לרב שקעים שמונעים יותר מ-3 גומחות להכנסת כבלי חשמל. בנוסף הימנעו משימוש בכבלים מאריכים אשר מכפילים את הסכנה. בנוסף, אין להפעיל מכשירי חשמל רבים על שקע חשמלי אחד, למניעת עומס יתר וכשל במערכת החשמל העלול לגרום להתחשמלות או דליקה

• כבלי חשמל- בידקו האם יש בבית כבלי חשמל בלויים מוסתרים או חשופים. לרוב כבלי חשמל אלה מוסתרים ע"י רהיטים כבדים שלעיתים מונחים עליהם ולכן הם עלולים להיות מסוכנים. בנוסף, הימנעו משימוש בכבלי חשמל ניידים שאינם מקובעים לקיר או נמצאים בתוך הקירות.

• כיבוי המכשירים- הנדרש להקפיד על כיבוי כל מכשיר חשמלי, כיבוי אש גלויה וכיבוי כיריים לבישול לפני השינה או עזיבה של הבית, אפילו לזמן קצר.

• בדיקה עצמאית- בדקו האם בזמן מגע במכשיר חשמלי אתם מרגישים עקצוץ או דקירה קלה, בדקו את הצבע של השקעים בביתכם במידה ויש שינוי בצבע אז נדרש להחליפם. בנוסף בדקו האם יש ניצוצות או ריח לא נעים שיוצא מאחר מהמכשירים החשמליים.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

• למדו את "נקודות השליטה" על מקורות החשמל והגז של הבית, מהיכן ואיך מנתקים אותם בשעת חירום

• חימום בחורף- ישנם מוצרי חשמל שמיועדים לחימום החדר והם עלולים להיות מסוכנים כאשר לא משתמשים בהם נכון בניהם: תנורי חימום ספירליים, מפזרי חום, סדינים חשמליים או כל מכשיר חימום נייד שאינו יציב ומחובר למערכת הרקה. הקפידו על שימוש נכון במכשירים אלו בהתאם להוראות והקפידו לא להשתמש במכשירים אלו בחדרי הילדים ואל תשאירו מכשירי חשמל דלוקים בחדרי הילדים ללא השגחה. בנוסף הקפידו לכבות את תנור החימום כאשר אתם הולכים לישון ובעת השימוש במכשירי חימום ביתיים הפועלים על גז או בשימוש באח עצים, יש להשאיר חלון או פתח לאוורור הבית.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

• בדיקה יסודית ע"י איש מקצוע- מומלץ פעם ב- 5 שנים להזמין לביתכם חשמלאי מוסמך כדי לבצע בדיקה יסודית של ארון החשמל, שקעים שנעשה בהם שימוש ויש צורך להחליפם כיוון שהם שבורים או סדוקים, בדיקה של כבלי חשמל גמישים שמונחים בצורה לא בטוחה בחדרי הבית, עומסים לא מוסברים המעידים על צריכת חשמל לא סבירה, התחממות של מכשירים חשמליים יתר על המידה וכדומה.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

באופן כללי כשפורצת שריפה בבית, חשוב להגיב מהר ולכבות את האש כבר בתחילתה. אם לא מצליחים, יש לפעול לפי ההנחיות הבאות, היכולות להציל חיים:

• התקשרו מיד למוקד מכבי האש

• אין לשפוך מים על מכשיר חשמל בשום מקרה, אלא אם נותק הזרם הראשי!

• אם לא הצלחתם לכבות את השריפה, יש לצאת באופן מידי מהבית בטרם תגבר האש והחלל יתמלא בעשן סמיך ורעיל. רוב הפגיעות בשריפות הן משאיפת עשן.

• במידה וניתן נעלו את הדלתות בין החדרים על מנת להימנע ממתן חמצן עודף בעת דליקה ובכך לנסות לחנוק את האש או העשן.

• השתדלו לעטוף את הפנים עם מגבת רטובה ולזחול נמוך ככל שניתן על הרצפה על מנת שהחשיפה לעשן תהיה מינימלית.

לסיכום, אפשר למנוע את השריפה הבאה, הקפידו על כללי הבטיחות ועל שימוש נכון במכשירי החשמל השונים, היו ערניים וזהירים ותעברו את החורף בשלום.

שריפה בבניין מגורים. צילום: לינדה לוי
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח