מבזקיםצבא וביטחון

השיגור מפלמחים: ישראל מחזקת את ההרתעה מול איראן

מערכת הביטחון ביצעה הבוקר (שישי) ניסוי שיגור של מערכת הנעה רקטית מבסיס במרכז הארץ. משרד הביטחון הדגיש כי הניסוי נקבע מראש ובוצע כמתוכנן. כמו כן, לא נמסרו פרטים נוספים על הניסוי ותוצאותיו.

שיגור של מערכת הנעה רקטית הבוקר מבסיס במרכז הארץ

במערכת הביטחון מעריכים כי איראן ממשיכה להיערך לתגובה בעקבות התקיפה הישראלית הנרחבת בסוריה בחודש שעבר (20 בנובמבר).

כזכור, לאחר שערב התקיפה החלו לזרום ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת בסוריה דיווחים על התקיפה, דובר צה"ל אישר את הדיווחים והודיע באופן רשמי כי מטוסי קרב של ישראל תקפו בשטח סוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא סוריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בצה"ל אף פירטו כי המטרות כללו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים.

בצה"ל הדגישו כי התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור הרקטות יום קודם לכן על-ידי כוח איראני משטח סוריה לשטח ישראל, וכוונה לפגוע בשטח ישראל.

במהלך התקיפה הישראלית בוצע ירי של טילי קרקע-אוויר סורי על אף אזהרה ברורה שהועברה להימנע מירי זה ובעקבות זאת הושמדו מספר סוללות הגנה אווירית סוריות.

בצה"ל אמרו כי התקיפה האיראנית לעבר שטח ישראל שבוצעה כאמור יום קודם לתגובה הישראלית, היא הוכחה נוספת וברורה לתכלית הנוכחית האיראנית בסוריה. התבססות זו מהווה סכנה לביטחון ישראל, ליציבות האזורית ולמשטר הסורי.

כמו כן, צה"ל הדגיש כי הוא רואה במשטר הסורי נושא באחריות לנעשה בשטחו, ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל. פעולות מסוג זה יגררו תגובה חריפה. והבהיר כי ימשיך לפעול באופן תקיף ונחוש נגד ההתבססות האיראנית בסוריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס באותו יום בבוקר, שעות בודדות לאחר התקיפה ואמר "הבהרתי שמי שיפגע בנו – אנו נפגע בו. כך עשינו הלילה מול מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני ומטרות צבאיות סוריות בסוריה, לאחר שאמש שוגרו משטחה רקטות לעבר ישראל. נמשיך לשמור בתקיפות על ביטחון ישראל."

על פי דיווח של מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, באותה תקיפה נהרגו 23 בני אדם. 21 לוחמים כאשר 16 מתוכם ככל הנראה משתייכים למשמרות המהפכה האיראניים או תומכיהם והוגדרו כ"לא סורים" ושני אזרחים נוספים שנפצעו ומותם נקבע מאוחר יותר.

גורמי ביטחון אמריקנים צוטטו בכלי תקשורת בארצות הברית כי הם מעריכים שאיראן תגיב על התקיפה הישראלית בסוריה וזאת בדומה לתקיפה שביצעה בסעודיה כנגד מתקני הנפט שלה.

איראן שלאחרונה בוערת מבפנים ומתמודדת עם הפגנות אלימות בשל החלטת המשטר בטהראן לייקר את הדלק במדינה, מנסה לשדר "עסקים כרגיל" וממשיכה להתבסס במדינות השכנות לישראל במזרח התיכון. לפני יומיים בלבד דווח על מחסן אמצעי לחימה של משמרות המהפכה האיראניים שהותקף מהאוויר בשדה התעופה באזור אל-בוכמאל, בגבול סוריה-עיראק. מקורות זרים ייחסו את התקיפה לישראל וציינו כי מדובר ביעד שהותקף בעבר פעמים רבות.

בתוך כך, ביום רביעי האחרון דיווחו גורמים רשמיים בארצות הברית כי ספינת מלחמה של חיל הים האמריקני תפסה "משלוח משמעותי" של חלקי טילים איראניים שהיו בדרכם למורדים הח'ותים בתימן.

אותם גורמים ציינו כי זו הפעם הראשונה שבה נתפסים רכיבי טילים מתוחכמים כאלה שעושים דרכם לשדה הקרב בתימן. התפיסה, כך על פי הדיווח בכלי התקשורת בארצות הברית, בוצעה על ידי ספינת חיל הים האמריקני וצוות של משמר החופים.

"תפיסה זו ממחישה את הניסיונות המתמשכים להבריח נשק בלתי חוקי למורדים החות'ים ומתרחשת על רקע פגישתו של מייק פומפאו עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו כשהנושא האיראני הוא עיקר הפגישה". אמרו הגורמים שביקשו להישאר אנונימיים ותיארו את הפגישה בין השניים "משימה צבאית רגישה".

ואם נחזור לניסוי הבוקר של משרד הביטחון מבסיס פלמחים במרכז הארץ, אז אין ספק כי ישראל מצידה הייתה מעדיפה לשמור על הניסוי הזה בסוד כחלק ממדיניות העמימות אותה היא שומרת במשך שנים בכל מה שקשור לתחום הגרעין והטילים הבליסטיים, אך ברור לכל ששיגור כזה ממרכז הארץ לא יכול להיות נסתר מענייני הציבור ועל כן פרסמה את ההודעה הקצרה בדבר הניסוי שבוצע, כאמור מבלי לספק פרטים נוספים.

על פי גורמים זרים, ישראל מפתחת ומשפרת את סדרת טילי "יריחו" – טילים בליסטיים שישראל החלה לפתח עוד בשנות ה-60, עם טווח של אלפי קילומטרים ויכולת לשאת ראש קרב גרעיני.

בישראל מעולם לא אישרו או פרסמו באופן רשמי פרטים אודות פיתוח הטיל הבליסטי "יריחו" והוא נעשה תחת מעטה חשאיות. מומחי טילים בעולם מעריכים כי הטיל הבליסטי השלישי בסדרה – "יריחו 3" דומה ביכולותיו לטיל "שביט" המשמש את ישראל לשיגור לוויינים. הטווח של הטיל נע בין אלפי ק"מ לעשרות אלפי ק"מ (5,000 ק"מ – 16,000 ק"מ), תלוי במשקל המטען אותו נושא הטיל. ישנה אף הערכה מרחיקה לכת של מומחים בעולם כי הטיל מסוגל לשאת פצצת אטום במשקל של 350 ק"מ. הטיל שוגר בפעם הראשונה מבסיס פלמחים ב-17 בינואר 2008.

יש לציין כי עיקר המטרה של פיתוח הטילים הוא לצורך הרתעה אסטרטגית, בעיקר כנגד תוכנית הגרעין האיראנית, אך עם זאת חשוב להדגיש כי טילים אלה, כך על פי הפרסומים, מאפשרים לישראל להנחית מהלומה גרעינית על כל נקודה במזרח התיכון, ויש שיאמרו שאף מעבר לכך. זאת כמובן מבלי לסכן טייסים ומבלי צורך לתאם את פעולותיה עם מדינות זרות.

ניסוי שיגור הבוקר של מערכת הנעה רקטית מבסיס במרכז הארץ

תגובה אחת

Back to top button