כלכלהמבזקיםמומלצים

סוף שנה – כל מה שאתם צריכים לדעת על החזרי מס

חודש דצמבר התחיל וסוף שנת המס מתקרב.. בשנים אלו השינויים בעולם הגלובלי, צורות ההשתכרות החדשות מעלות את הצורך בחישוב והערכות לקראת סוף שנת המס. האם משלמים מס על ארנקים דיגיטליים ומטבעות ביטקויין? איך מדווחים על השכרה באמצעות AIRBNB? כל מה שרציתם לדעת ולא היה את מי לשאול… רו"ח אריאל פטל מסביר בנושא.

סוף שנה המס-טיפים למשקיעים במטבעות וירטואליים, שכירים, עצמאים ובעלי הכנסות מדמי שכירות

סוף שנת 2019 מהווה זמן טוב לעשות חשבון לבחינת האפשרות לחיסכון במס עוד לפני ה-31 בדצמבר. לאור ריבוי הנושאים, מובא להלן תמצית החובות החוקיות והאפשרויות לחיסכון במס. לאור מורכבות סוגיות המיסוי, בכל פעולה בנושא מוצע להסתייע ברואה חשבון או יועץ מס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ביטקוין

בעלי ארנקים דיגיטליים ומטבעות קריפטו המבצעים פעולה של המרת מטבעות, מבצעים מכירה וקנייה של "נכסים". רשות המיסים רואה במטבע כנכס ולא כמטבע כספי ובית המשפט המחוזי אישר עמדה זו. המשמעות היא, שיש לחשב בגין כל פעולת המרה בין מטבעות רווח או הפסד הון, אף שכסף נזיל לא נראה מפעולות המרה אלה. פעילות זו יוצרת חובת הכנת דוח מורכב יחסית לרשויות המס, אך לא כולם ממהרים לדווח. הרשויות מצידן, לא ממתינות לדיווחי המשקיעים אלא יוזמות פניות לחשיפת כל המידע על פעילות במטבעות קריפטו בזירות המסחר השונות. לכן מוצע להסתייע בהקדם במייצג מול רשויות המס כדי לתכנן פעולות של מימוש הפסדים לקיזוז כנגד רווחים קיימים ולהכנת הדוח למס הכנסה.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

שכיר

חשוב שתדע שיתכן שגם אתה, המשלם מס הכנסה, זכאי להחזרי מס. אם היו לך הוצאות השתלמות, דמי חבר ואגרות ששולמו על ידך במהלך השנה, אתה רשאי להגיש בקשה להחזר מס הכנסה באמצעות הגשת דוח שנתי למס הכנסה. אם אתה שכיר וגם פנסיונר של משרד הביטחון, יתכן שאתה משלם כפל ביטוח לאומי ומס בריאות מבלי שתדע על כך. לבדיקת האפשרות לקבלת החזרים בסכומים משמעותיים חשוב להיערך כבר כעת במהלך חודש דצמבר 2019 ומוצע להסתייע ברואה חשבון או יועץ מס.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

עצמאי

בעל עסק עצמאי-הגיע הזמן לערוך בדק בית מהיר לקבלת הטבות מס.

העסק רווחי? הפקידו לקרן השתלמות. תקרת המס להפקדה בקרן השתלמות לשנה עומדת על 7% מההכנסה השנתית עד לתקרת המס המקסימלית, שהיא 18,480 ₪. אפיק קרן ההשתלמות הוא אפיק השקעה מועדף, והרווחים, אם ישנם כאלה, פטורים ממס. גם המשיכה בחלוף פרק זמן קצר יחסית פטורה ממס.

בשנת 2017 נכנס לתוקפו חוק פנסיה חובה לעצמאים, המחייב עצמאים להפריש לפנסיה. החוק מחייב מינימום הפרשה, אך באפשרותכם להגדיל את ההפרשה ואפילו לקבל הטבות מס. חלק מהכספים שצברתם יכולים לשמש אתכם גם בתקופה שאינכם עובדים, כדמי אבטלה​. זכרו-ככל שתתחילו לחסוך מוקדם יותר, כך תצברו יותר כסף לגיל הפרישה. לקביעת סכום ההפרשה בהוראת קבע מוצע להסתייע עם סוכן הביטוח. מי שהפקיד בחסר לפנסיה בשנת 2017 קיבל מכתב התראה מרשות המיסים על הצורך בהפקדת הפרשים, אך ללא קנס. החל משנת 2018 הפקדה בחסר שלא תושלם תוך פרק זמן מוגדר תחויב בקנס.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

שוק ההון

שיעור המס על רווחים של יחידים ממכירת ניירות ערך סחירים הינו 25% בדרך כלל. מס רווח הון על פעילות בשוק ההון מתייחס לרווחים שמומשו, כך לדוגמה אם מכרת ברווח מניות בשנת 2019 תהיה חייב במס על סכום הרווח. מכירת מניות בהפסד עוד השנה מקזזת את הרווח החייב במס. לכן מוצע לבחון מכירת ניירות ערך בהפסד כדי לצמצם ואף לבטל את הרווח החייב במס רווח הון שנוצר בשנת 2019. לשם כך יש להסתייע ביועץ השקעות או ברואה חשבון.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

משכירי דירות

רכשתם דירה להשקעה ושילמתם מקדמה בשיעור 10% או שכלל לא שילמתם מס ואינכם ישנים טוב בלילה? חשוב שתדעו שקיימות מספר חלופות לחישוב ההכנסה החייבת, למשל חישוב פחת על הנכס וקיזוז הוצאות אחזקה, מיסוי על הכנסה החורגת מתקרת הפטור וכו'. לגילכם ולהכנסות הנוספות הקיימות קיים משקל בקביעת תוצאת המס. חישובים אלה מורכבים בחלקם ולכן מוצע להסתייע ברואה חשבון שעשוי לצמצם ואף לבטל עבורכם את תשלום המס בגין ההכנסות משכירות! אי דיווח על הכנסות מהווה עבירה על פקודת מס הכנסה ולכן חלופה זו אינה קיימת. אם ההכנסה החודשית הכוללת מדמי שכירות למגורים היתה קטנה מ-5,090 ₪ אתם יכולים להמשיך לישון בשקט. אם אינכם מדווחים על הכנסה מדמי שכירות למגורים הגבוהה מ-5,090 ₪ אז יש לכם סיבה טובה לא לישון טוב בלילה.

אילוסטרציה. קרדיט: חדשות MivzakLive
רו"ח אריאל פטל. צילום: רונן מחלב

—-

האמור אינו תחליף לקבלת יעוץ של רואה חשבון או יועץ מס והוא מהווה מידע כללי בלבד ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית על בסיס המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינו על אחריות המשתמש בלבד.

תגובה אחת

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח