כלכלהמבזקים

סקירת מאקרו: תחזית אינפלציה וריבית

שי ברק, מנכ"ל ברק בית השקעות, הוציא היום (רביעי) עדכון לתחזית האינפלציה, בעקבות נתוני מקרו שונים שהתפרסמו לאחרונה. להערכת ברק, התחזית הינה לאינפלציה בשיעור של 0.3%- בנובמבר, 0.0% בדצמבר, 0.4%- בינואר ו- 1.0% שנה קדימה.

לדבריו, תחזית מדד דצמבר עודכנה ל- 0.0% (מ- 0.1%-) בשל עלייה במחירי הנפט (חבית ברנט: 64 דולר), אך גם השקל התחזק. אנו צופים התייקרות של כ- 0.5% במחירי הדלקים בתחילת דצמבר. כמו כן, מסתמנת עלייה מתונה במחירי הירקות בסוף חודש נובמבר.

שינינו את התרחיש הבסיסי כך שאנו צופים "התאמות פיסקאליות" רק בחודש יוני (לאחר בחירות נוספות והרכבת ממשלה), ולא בתחילת 2020. לכן, תחזית מדד ינואר ירדה ל- 0.4%- (מ- 0.2%-). עדיין אנו צופים השפעת העלאת מיסוי + צעדים נוספים של 0.4% על האינפלציה, מתוך תחזית האינפלציה שנה קדימה של 1.0%.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במדיניות מוניטארית: בנק ישראל הצליח לבלבל אותנו

בשנה האחרונה בנק ישראל שינה מספר פעמים את "הנטייה המוניטארית" (bias), מרצון להביא את האינפלציה למרכז היעד (לפני זה בנק ישראל הסתפק באינפלציה מעט מעל 1% כדי להעלות את הריבית), אל אמירה בחודש יולי שהריבית צפויה לעלות "באחת מההחלטות הקרובות" (כאשר אינפלציית הליבה הגיעה כולה ל- 1.1% y/y). כעבור שלושה חודשים בנק ישראל שינה שוב את המסר והיה קרוב מאד להוריד את הריבית ונמנע לעשות זאת השבוע, למרות המשך התמתנות בסביבת האינפלציה כלומר, סביבת האינפלציה מתרחקת מהיעד.

שינוי במדיניות שע"ח?

שנה שלמה בנק ישראל נמנע מלהתערב והשקל יוסף ב- 9% (מול הסל), שיעור חד במיוחד יחסית לשנים קודמות. רק עכשיו בנק ישראל מאותת שהשקל יוסף יתר על המידה ומתחיל להתערב (too little too late), כנראה שבסופו של דבר בנק ישראל מבין שעדיף להתערב ולא להוריד את הריבית במשק בתעסוקה מלאה וצמיחה נאה.

מסקנה זהירה: כל עוד שהמשק צומח "בקרבת הקצב הפוטנציאלי", כנראה שהריבית לא תרד ב- 2020. בנוסף, נדמה שהתערבות בנק ישראל בשוק המט"ח צפוי להתגבר, אך מגמת הייסוף לא תבלם אלא רק תואט במקרה הטוב.

Back to top button