מבזקיםפוליטי / מדיני

ליברמן: "כל מה שקורה במערכת הביטחון זה קטסטרופה"

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן השתתף היום (שלישי) בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה והתייחס למצב הפוליטי בכלל, למצבו בזירה הפוליטית של ראש הממשלה וגם על האיום הביטחוני "הפגנת התמיכה בנתניהו מיותרת; נתניהו, שנזעק מקואליציה אפשרית עם הרשימה המשותפת, עושה קואליציה עם החמאס; אני סומך על מערכת הביטחון שתדע לבלום פעולות לא ענייניות; אם נלך לבחירות שלישיות התוצאה תהיה אחרת וצפויה הכרעה ברורה לאחד הגושים".

"קיימת שחיקה מתמשכת בהרתעה הישראלית" אומר שר הביטחון לשעבר יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. "אנחנו מתחילים את הבוקר משורת חיכוכים ומחאות ביו"ש. הם למדו שחיכוך מתמשך עם חיילי צה"ל וישראל, כמו שראינו בעזה במשך יותר משנה, אפשר לתרגם לדיבידנד כלכלי. זו התוצאה של השחיקה, לתגמול של הפעלת אלימות בכסף ובוויתורים שונים- יש מחיר."

עוד הוסיף כי "נתניהו, שנזעק מקואליציה אפשרית עם הרשימה המשותפת, עושה קואליציה עם החמאס, ועובד בתיאום איתו. ראינו את זה גם בעימות האחרון. הוא מעדיף לקנות שקט מחמאס ומשלם דמי 'פרוטקשן' לארגון טרור כדי להבטיח את השקט. בינתיים, חמאס ממשיך בבניין כוח באין מפריע, ומייצר שתי רקטות ביום שיכולות להגיע עד חדרה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריו, "האיום השני על ביטחון ישראל הוא הנושא התקציבי. כל מה שקורה במערכת הביטחון זה קטסטרופה. באגף התקציבים אוהבים להיות על טייס אוטומטי, אבל כשזה נוגע לביטחון, אי אפשר להיות על טייס אוטומטי. תקציב הביטחון צריך לתת מענה בהתאם לרמת האיומים – לצערי האיומים עלו בשנים האחרונות, ואי אפשר להמשיך בטייס האוטומטי. אני סומך על מערכת הביטחון שתדע לבלום פעולות לא ענייניות, ולקבל החלטות אך ורק בהתאם לשיקול מקצועי וביטחוני נטו. זה לא שמערכת הביטחון לא עשתה טעויות, אבל בסופו של דבר, ההחלטות שלה מונעות על פי הבנות מקצועיות ועצמאיות."

על חוק הגיוס אמר ליברמן כי "חוק הגיוס הוא לא אידאלי, אבל הוא הפשרה הכי טובה שניתן להשיג בין כל הגורמים – החרדים, הכוללים והישיבות, חברי הכנסת ומערכת הביטחון. הח״כים החרדים הם אלה שפוצצו את החוק- בגלל התחרות הפנימית שלהם. חשבנו שהבאנו משהו שסוף סוף מוציא את המדינה מהפלונטר בנושא הזה, כי זה החוק היחיד שיענה לדרישות בג"ץ מבחינת השוויוניות. בג"ץ היה פוסל כל נוסח אחר.

אנחנו המדינה היחידה בעולם שמממנת מערכת חינוך (חרדי) שמונעת מילדים לימודי אנגלית, מתמטיקה ומחשבים. מייצרים פה מראש דור של נזקקים ומסכנים. הטירוף הזה חייב להיפסק."

צילום: עודד אנטמן

ליברמן ציין כי "המרכיב החשוב ביותר במדינה הוא החוסן הלאומי והחברתי שלה. ככל שבמדינה יהיו יותר ערכים משותפים, וככל שהעם מגובש יותר מבפנים, כך המדינה תהיה חזקה יותר. אולם, כשבונים הכל בנפרד – מערכת חינוך נפרדת, חדרי לידה נפרדים, ערי מגורים נפרדות – זה פוגע בחוסן הלאומי של מדינת ישראל.

גם ערביי ישראל קשורים לכך, כשחברי הכנסת הערבים מובילים אותנו לעימות בכוונה תחילה. לדוגמה, שלשום היה דיון בבית משפט על נאשם שעסק בהתארגנות בלתי חוקית והסתה לטרור. כל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הביעו תמיכה בלתי מסויגת בנאשם, והביעו ביקורת קטלנית כלפי מערכת המשפט הישראלית. לא יכול להיות שבזמן לחימה, חברי כנסת מתייצבים לצד הג'יהאד האסלאמי. לראות את חבר הכנסת איימן עודה מתייצב לצד ארגון אסלאמי קיצוני זה טירוף מוחלט.

חוק השירות האזרחי והלאומי לא עומד בשום פרמטר שחוק אמור לעמוד בו, ומשרת אינטרסים פוליטיים של מפלגה אחת. הוא חייב להיות השלמה, אך היחידה הזאת תהיה חייבת להיות כפופה למשרד הביטחון, לא לצה"ל.

כל מי שמדבר היום על השירות המשותף כהמצאה של השנים האחרונות, לא מכיר את המציאות ואת העובדות. השירות המשותף התחיל ב-48'. היום קיימות כל האופציות – גם לחרדים, גם לנשים דתיות, גם לחילונים. עלינו לחשוב קודם כל על צורכי הביטחון, והאם הדבר משרת אותם. גם היחידות המשותפות, כמו ברדלס וקרקל הוכיחו את עצמן, אולם אין צורך להמשיך בהקמת יחידות מעורבות נוספות."

ליברמן נשאל על המערכת הפוליטית וחוק הבחירה הישירה ואמר כי "כדי שחוק הבחירה הישירה יהיה אפקטיבי, עלינו להכניס שלושה תיקונים: הראשון, במידה וראש הממשלה לא צלח במלאכת הרכבת קואליציה, הוא יוכל להקים ממשלת מומחים למשך שנתיים, שלא תהיה תלויה בכנסת או ברוב פרלמנטרי. היא זו שתאשר את התקציב, ואפשר יהיה לפסול החלטות ברוב מיוחד של שני שליש פלוס 1, קרי 81 חברי כנסת. כך גם בנושא וטו החקיקה הפופוליסטית בכנסת: לרה"מ תהיה זכות וטו על החקיקה בכנסת, שיאפשר לו להתגבר על החלטותיה באותו רוב של 81 חברי כנסת. ביכולתם של שלושת התיקונים לפתור לנו את הבעיות, ולהפוך את שיטת הבחירה הישירה לאפקטיבית.

שתי המפלגות הגדולות נושאות באותה המידה באחריות על המשבר הפוליטי שנקלענו אליו. הן לא הצליחו להקים ממשלת אחדות רק בגלל מלחמות אישיות. הן לא גילו את המנהיגות שהייתה מצופה מהן בעתות כאלה. אם נלך לבחירות תהיה תוצאה אחרת, תהיה הכרעה ברורה לאחד הגושים."

על האופציה להרכבת ממשלה צרה אמר ליברמן: "אנחנו ניצבים מול משבר בתחום הביטחון ובתחום הכלכלה. לכן לא בטוח שממשלה צרה מסוגלת להתגבר ולקבל החלטות נכונות. חייבים קונצנזוס לאומי רחב בהחלטות דרמטיות שעלינו לקחת."

בנוגע למצבו המשפטי של ראש הממשלה אמר ליברמן כי "המקום הנכון לבירור העניין המשפטי הוא בית המשפט, ואני מאחל לרה"מ לצאת זכאי. היוזמה להקים ועדת כנסת 15 ימים לפני הכרזה על בחירות חדשות, על מנת שתוכל לדון בנושא החסינות, היא לא נכונה, ורק מוסיפה שמן למדורה. מכל הסיבות הללו, נתנגד להקמת ועדת כנסת, כיוון שהמטרה לא מצדיקה במקרה זה את האמצעים".

בתגובה ליוזמת הפגנת התמיכה בנתניהו הערב ציין כי "ההפגנה הזו מיותרת, ולא מוסיפה לחוסן הלאומי והחברתי שלנו. היא מעבירה את הוויכוח מבתי המשפט – לרחוב. מענין שלכל חברי צמרת הליכוד יש אירוע או עיסוק אחר שמונע מהם להגיע להפגנה.

בנוגע ליכולתו של ראש הממשלה להרכיב ממשלה תחת כתב אישום ליברמן הדגיש כי "אי אפשר לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק. בכנסת הבאה יצטרכו להתייחס לסוגיה הזו, ולשנות את החוק הקיים. כרגע, יש חוק ברור וחד ולא ניתן לשנותו. כשנצא למערכת בחירות, ותקום קואליציה וממשלה – יהיה מקום לשינוי."

4 תגובות

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח